Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Nobelpris möter digitalt berättande

Nobel Media satsar på digitalt berättande, digitala upplevelser och konceptutveckling. Därför inrättas nu även en ny roll som Chief Digital Officer, CDO. Under senaste åren har det blivit en allt mer vanlig roll i stora företag eller offentliga organisationer. En CDO ska inte förväxlas med en CIO, Chief Information Officer, som mer har rollen som strategisk it-chef.

En Chief Digital Officer får istället uppgiften att utveckla organisationens arbete med internet, mobila applikationer, sociala medier och digital kommunikation. Den som får denna roll på Nobel Media är Magnus Gylje som utöver att vara Chief Digital Officer också tar rollen som chefredaktör för nobelprize.org. på Nobel Media AB.

Det internationella intresset för nobelprisen är mycket stort och många söker information om pristagarna via nätet. Att Nobel Media nu inrättar denna nya tjänst är därför mycket spännande och bli klart intressant att följa.

Närmast kommer Magnus från en tjänst som konceptutvecklingsansvarig på Nobel Media AB där han bland annat lanserat podcasten Nobel Prize Talks och arbetat med att digitalisera och stärka interaktiviteten i Nobel Media AB:s växande mötesverksamhet.

”Vi skapar nu en ny grupp som arbetar inom både digitalt berättande och konceptutveckling. Magnus kommer att få uppdraget att leda detta team från och med nu, och det är ingen överdrift att säga att vi i Magnus får en person med stor passion för såväl klassiskt historieberättande som nydanande digitala upplevelser”, säger Mattias Fyrenius, CEO, Nobel Media, i ett pressmeddelande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.