Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Storbankerna utmanas av startup-företag

100-åriga traditioner med storbanker kan vara på väg att lösas upp när nya snabba startup-företag erbjuder finansiella tjänster direkt till konsumenter. Hur ska bankerna klara utmaningen?

Nyligen läste vi om hur betaltjänsten Klarna kommer att ansöka om att få bli bank och därmed utmana bankjättarna (se Breakit). Konsultfirman McKinsey pekar i en ny rapport på att det här kan bli början på en trend. De traditionella bankerna kommer att utmanas av nya snabba startup-företag som kan nischa in sig på konsumenttjänster och bygga affärer kring appar och digitala tjänster inom finansiell it.

Nu kommer ytterligare en rapport som visar på utmaningen mot storbankerna. Det är konsultfirman CGI som nyligen släppt resultaten av en global undersökning som bekräftar att morgondagens bank är digital. Internetbanken och mobilbanken är redan idag de kanaler som kunderna helst använder för banktjänster, oavsett ålder, inkomst, geografi eller val av bank. I takt med att kundernas förväntningar och behov utvecklas ställs högre krav på innovation som påskyndar bankernas digitala förändringsresa.

”Går utvecklingen inte åt rätt håll eller tillräckligt snabbt riskerar bankerna att kundkontakterna förloras till nya, mer snabbfotade aktörer som dels är bättre på att belöna konsumentlojalitet och erbjuda andra individualiserade tjänster, dels snabbare kan omsätta digitaliseringens möjligheter i nya intäktsströmmar”, skriver CGI i ett pressmeddelande.

Det finns en öppenhet för nya aktörer och nya digitala tekniker, visar undersökningen. 57 procent av de tillfrågade uppger att de skulle lita på PayPal för säkra transaktioner och 46 procent uppger att de litar på de tjänster som finns online för råd om investeringar och om kort- och långsiktig förmögenhetsutveckling.

Undersökningen bekräftar att beteendet på betalaområdet i Sverige är förändrat. Nya aktörers inträde på marknaden sätter press på bankerna. Att tappa mark på området betaltjänster är en risk för bankerna, då själva kundkontakten kan gå förlorad till nya spelare som erbjuder betaltjänster med hög bekvämlighet och som även belönar kunden.

1453 bankkunder i Europa, Nordamerika och Australien deltog i undersökningen, varav 204 respondenter var svenskar. Undersökningen genomfördes av Research Now och för att ta del av hela materialet tillsammans med CGI´s analys och rekommendationer, ladda ner rapporten CGI’s Financial Consumer Demands for Tomorrow’s Digital Bank.

Etiketter: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.