Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

Kan företag lyckas på Jodel?

I studentstaden Umeå har appen Jodel fått fäste. Det märks redan de första dagarna i januari när inlägg om tentaångest (”Hur många börjar få ångest inför tentan??”) och studier börjar dyka upp i flödet (”Dags att gå till universitetet då”).

Jodel är en app från ett tyskt startup-företag som blivit allt mer vanlig under 2015 inte minst i universitetsstäder. Enligt uppgift i Die Welt har appen över en miljon nedladdningar (151220).

På appen avhandlas i en strid ström av inlägg allehanda tankar om vardagslivets olika sidor. Snön faller, ärtsoppa på burk, hur hitta en bra frisör och motigheten i att kliva upp klockan sju på morgonen efter julens alla lediga dagar. Och så förstås sex. Att inte ha det, att ha det, att sakna det, att längta efter det, att ångra det. Varianterna är många i det anonyma flöde som trillar fram i appen.

Till skillnad från Facebook är Jodel anonymt. Här har du ingen användarprofil, inga följare eller vänner. De inlägg som läsaren möter kommer från personer som befinner sig högst 10 km bort vilket gör att inläggen ofta handlar om det som rör den plats där du befinner dig på. Alla inlägg är också anonyma vilket ger ett helt annat flöde än på Facebook. Lite rakare, lite mer utlämnande, ibland lite hårdare, och absolut mer sex.

Det går att se svara på inläggen och det går att gilla dem. Men eftersom allt är anonymt går det inte att se vem som skrivit vad. Det är helt enkelt ett digitalt klotterplank för att skriva till de som befinner sig i din närhet.

jodel150104

Det anonyma innebär att en del gränser för vad som kan sägas offentligt suddas ut på Jodel. Något som får en person att utbrista i ett inlägg:
”Tänk om jodel kommer ändras så inget är anonymt och man kan se exakt vad alla har skrivit även fast man tagit bort det… Dröm om det ni”.

Genast kommer ett svar från någon annan anonym:
”Skulle det hända mig skulle folk tycka jag var helt fucking stöörd xD. Skulle aldrig skriva en Jodel då ever.”

Och i ett tredje inlägg suckas:
”Fan nu kan jag inte somna när jag bara ligger och tänker på ifall det där skulle hända.”

Men det anonyma öppnar också för hot. Hösten 2015 valde Lunds universitet att stänga helt och hållet för en dag sedan någon hotat om att ett angrepp skulle ske på universitetet. För polisen innebär det att det ansvariga bolaget bakom Jodel, ett tyskt startup-företag, kontaktades för att genom deras data försöka få ut information om vem som kan ligga bakom hotet.

Men i en artikel i Die Welt menar Jodels grundare, Alessio Avellan Borgmeyer, att appen också använts för inlägg som vill hjälpa flyktingar och stå mot rasism i Tyskland.

Det kommer att bli intressant att följa Jodels utveckling under det kommande året, inte minst för att se hur företag som vill annonsera och locka till sig kunder kommer att hantera den. I en intervju på Internetworld menar Alessio Avellan Borgmeyera att det inte finns något som hindrar företag att använda Jodel, ”men om man är för säljig och communityn misstycker kommer ens inlägg snabbt att röstas ner. Om man däremot delar sådant som är relevant och uppskattat kan det vara ett sätt att nå en yngre målgrupp i sin direkta närhet”.

Så helt klart blir det intressant att följa om Jodel under 2016 kommer att bli något utöver att vara en vardagens klotterapp kring stort som smått. Och vad händer om företagen blir allt mer vanliga på Jodel? Kommer användarna att rösta bort sådana inlägg i så fall? Värt att hålla utkik på utvecklingen, helt klart.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.