Hanssons spaning

IT, digitalt liv och nya medier

12 500 kronor för Microsofts nya dator

Av , , Bli först att kommentera 0

1499 dollar, eller 12 500 kronor, det beräknas priset bli för Surface Book, Microsofts nya och första egna dator. Priset är intressant. Det pekar mot att Microsoft främst söker slå sig in på företagsmarknaden med sin nya produkt. Vanliga konsumenter kommer knappast att ha råd att satsa så mycket pengar, även om den nya datorn prisas för sin snabbhet, styrka och snygga design.

Kanske kommer vi därför att få se en budgetvariant av Surface Book framöver, en version som kan nå in i hushållen.

För ett större genomslag kommer det förmodligen att vara nödvändigt, även om företagsmarknaden är stor.

Counter Strike regerar i Umeå

Av , , Bli först att kommentera 0

Datorspelsfestivalen Frostbyte meddelar på Facebook att intresset för den kommande helgens CS:GO-turnering (Counter Strike) är rekordstort. Turneringen är redan fulltecknad vilket innebär 32 registrerade lag och flera lag på reservlistan.

Därför drar nu arrangörerna igång med en extraturnering, länk till anmälan här.

Samtidigt meddelas att både FIFA-turneringen och Cosplay fått för få anmälningar så de kommer inte att köras under Frostbyte, som arrangeras 9 – 11 oktober på Nolia i Umeå. League of legends och Starcraft har inte heller samma dragkraft som tidigare år.

Så redan nu verkar vi kunna utnämna CS:GO till årets spel på Frostbyte.

Vill du läsa en intervju med arrangörerna hittar du den på Infotech Umeå, där de berättar mer om hur datorspelsfestivalen vill locka fler att börja plugga datavetenskap.

AdamAlexandra

Adam Dahlgren och Alexandra Gripenhoftner From, med i arrangörsgruppen för Frostbyte. 

Se Microsofts nya bärbara dator

Av , , Bli först att kommentera 0

När Microsoft igår höll sitt stora Windows 10 tech event i New York, livesänt över hela världen, var den största överraskningen lanseringen av en bärbar dator, Surface Book. Mjukvaruföretaget Microsoft går nu med kraft in för att bli en tillverkare av hårdvara och den bärbara datorn Surface Book är ett tydligt tecken på detta.

Microsofts nya bärbara dator kan också ses som en konkurrent till Macbook Pro, under presseventet jämfördes också Surface Book med Apples hårdvara. Microsoft menar att Surface Book är dubbelt så snabb.

Med Surface Book och med en ny version av surfplattan Surface, Surface Pro 4, samt nya versioner av mobiltelefonen Lumia är det tydligt att Microsoft vill bli starkt också inom hårdvara. Med nya operativsystemet Windows 10, som ligger som grund för alla de nya enheterna, så tar nu Microsoft upp kampen mot Apple och Google.

Men smakar det så kostar det. Den nya bärbara datorn Surface Book listas för priset 1499 dollar (ca 12 500 kronor) inför lanseringen 26 oktober.

Här är Microsofts egen film om Surface Book

Följ livesändning av Microsofts teknikevent

Av , , Bli först att kommentera 0

Tisdag 6 oktober livesänder Microsoft sitt stora tech-event. Spekulationerna är i full gång inför vad som kommer att visas upp. Efter lanseringen tidigare i år är det nu dags för nyheter inom hårdvara. Många ser fram mot en uppdatering kring Surface-plattan, Surface Pro 4. Andra väntar på wearable, bärbar teknik som ett nytt armband.

Det borde också komma nyheter kring Hololens som är Microsofts kommande så kallade augmented reality-hjälm/glasögon. Ett lanseringsdatum när den släpps, kan vi förvänta oss.

Och säkerligen också något kring mobiltelefoner, håll utkik efter Lumia.

Vad det blir kan du själv följa i livesändning, kl 16.00 svensk tid, 6 oktober. Här kan du följa sändningen.

Snapchat lika stort som Twitter och Linkedin

Av , , Bli först att kommentera 0

Snapchat används idag av 21 procent av svenska internetanvändare. Därmed har den snabbt växande sociala medier-kanalen hunnit ikapp Twitter och Linkedin, som vardera används av 22 procent. Ökningen för Snapchat har gått i rekordfart sedan lanseringen 2011. På bara fyra år har den gått ikapp de klart äldre kollegorna Twitter (lanserades 2006) och Linkedin (lanserades 2003).

Men på tronen härskar Facebook som används av 70 procent av svenska internetanvändare och Instagram 40 procent.

Det visar ny statistik från internetstiftelsen IIS kommande rapport ”Svenskarna och internet 2015”. Nu har kapitlet om sociala medier släppts. Här är några glimtar ur rapporten.

Instagram ökar mest

40 procent av alla internetanvändare använder Instagram och nästan en fjärdedel, 23 procent, gör det dagligen. Flitigast av alla är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen.

Snapchat domineras av tonåringar

Också Snapchar är de ungas revir. Fyra av fem tonåringar, 12 – 15 år, använder tjänsten någon gång. Totalt är det 21 procent av alla internetanvändarna som använder SnapChat.

Var femte använder Twitter

Twitter har nästan har fördubblats på tre år, från 12 procent 2012 till 22 procent 2015, alltså ungefär samma som Snapchat. De flitigaste användarna är unga män, 16-25 år, där 16 procent använder tjänsten dagligen.

LinkedIn lockar yrkesverksamma

LinkedIn är det sociala nätverk som utmärker sig genom att inte ha majoriteten av sina användare i de yngsta åldersgrupperna. Detta är inte så konstigt med tanke på att det riktar sig till yrkesverksamma. 22 procent av de svenska internetanvändarna har Linkedin, två procent är där dagligen.

Läs mer statistik om svenskarna och sociala medier.

Nu lyssnar vi på Årets IT-kvinna

Av , , Bli först att kommentera 0

Nu lyssnar vi på Unn Swanström, som blev Årets IT-kvinna i veckan. Unn har pluggat Interaktion och Design vid Umeå universitet och jobbar idag i Stockholm, bland annat med mobil användarupplevelse för Expressens läsare och tittare.

Radio Västerbotten har intervjuat Unn som berättar om varför hon tror priset kan göra så att kvinnor får större plats i IT-branschen och varför Umeå universitet levererar så skickliga IT-studenter.

UnnRadio

Lyssna här.

Umeå toppar lista över företagande

Av , , Bli först att kommentera 0

Umeå toppar listan över bäst företagstillväxt under senaste fem åren i Sveriges alla kommuner, enligt ett pressmeddelande från Företagarna.

Årets Företagarkommun är en årligen återkommande undersökning där Företagarna mäter den lokala tillväxten i Sveriges samtliga kommuner. I listan rankas alla kommuner
efter hur snabbt kommunens företag har växt sedan föregående år.

Företagen har vuxit snabbast i Umeå kommun. Inte en enda gång under de fem senaste mätningarna har kommunen placerat sig lägre än plats 76 (2013 års undersökning).

Regeringen vill satsa på born global-företag

Av , , Bli först att kommentera 0

Regeringen vill göra en särskild satsning på born global-företag, det vill säga nystartade företag som från dag ett siktar på en internationell marknad, ofta med digitala produkter och tjänster i botten. I Västerbotten har exempelvis företag som Sportswik, Delbar, Nuiteq, Codemill, Elastisys och Content Central varit med i särskilda Born Global-satsningar.

Regeringens kommande satsning på born global-företag framkom när närings- och innovationsminister Mikael Damberg igår presenterade Sveriges nya exportstrategi.

”Vi kommer att göra en särskild satsning på born global, på de nystartade företagen som är innovativ och möter en global världsmarknad på en gång. Våra exportsystem har lugnt sagt inte varit riggade för sådana bolag. Det här är digitala affärsmodeller som blir globala på en gång och då krävs det en annan typ av stöd för att lyckas med det arbetet”, säger Mikael Damberg i sin presentation.

I dokumentet Svensk exportstrategi, som presenterades i samband med presskonferensen, utvecklas satsningen på born global-företag något. Det handlar om företag inom branscher som it, dataspel, mode, musik, design och handel. Det är nystartade företag som ofta är globala från dag ett med försäljning via internet.

Mikael Damberg påpeka att dessa företag har behov av särskilt stöd för sin expansion. Det kan röra sig om stöd med e-handel, betalningar, affärsmodeller, rekrytering av ny kompetens och att hitta investerare och internationella nätverk.

Regeringen vill att dessa företag ska kunna få en anpassad rådgivning för export och internationalisering. En kartläggning ska också genomföras som ska utmynna i ett ”tydligt uppdrag till en av aktörerna att ansvara för att ta fram ett program för internationella snabbväxare (born globals)”.

Hur detta kommer att påverka exempelvis det Born Global-program som Chalmers med finansiering av Almi och Vinnova ansvarat för sedan 2012 sägs dock inget om. Det är ett program som under de senaste åren låtit ett femtiotal företag möta investerare, riskkapitalister och framgångsrika serieentreprenörer, bland annat genom att på plats ta del av startup-kulturen i Silicon Valley, USA.

Från Västerbotten har företag som Sportswik, Delbar, Nuiteq, Codemill, Elastisys och Content Central varit med i detta Born Global-program. Men om det blir detta program som satsningen på born global-företag i den nya exportstrategin syftar på sägs inget i de dokument som hittills lagts fram.

Återstår alltså att se hur regeringen tänker kring detta.

Rymdturism ger startup-företag nya möjligheter

Av , , Bli först att kommentera 0

Förutsättningarna för att utveckla rymdturism i Sverige är mycket goda och en satsning skulle ge en redan framgångsrik besöksnäring ytterligare attraktionskraft och kan göra Sverige till världsledande rymdaktör, konstateras i en ny rapport av Spaceport Sweden i Kiruna, Kairos Future och över 70 olika aktörer.

KarinNilsdotter

 

Karin Nilsdotter är vd för Spaceport Sweden i Kiruna och en av entusiasterna införs svensk rymdturism. Foto: Mikael Hansson.

En satsning på rymdturism skulle kunna ge startup-företag möjlighet att bidra med innovativa produkter och tjänster.

– Jag tror att rymden är nästa stora affärs- och industriområde. Entreprenörer eller astroprenörer bygger idag ett helt nytt ekosystem med helt nya produkter. Investeringarna är enorma, har Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Center i Kiruna, sagt i en tidigare intervju på Infotech Umeå.

Den rapport som nu läggs fram heter Destination: Rymden – en nationell innovationsagenda och iden framhålls att Sverige har både möjligheter och konkurrensfördelar som ett av de ledande värdländerna för rymdturism.

– Självklart kommer rymdturism i form av rena rymdflygningar under lång tid att vara en exklusiv verksamhet men rymdflygningar är bara toppen av en pyramid som också innehåller upplevelser som är tillgängliga för en bredare allmänhet och bidrar till en stärkt utveckling inom både rymd- och turismindustrin, konstaterar Karin Nilsdotter, vd för Spaceport Sweden i Kiruna i ett pressmeddelande.

I rapporten listas flera effekter av rymdturism som kan ha positiv inverkan på startup-företags möjligheter att hitta nya marknader.

• Rymdturismen bidrar till att stärka svensk industris konkurrenskraft och kan ge upphov till innovativa högteknologiska företag som drar nytta av testmöjligheter i rymden eller av rymdens extremt hårda krav. Exempel på tillämpningar är lättviktsmaterial, bränsle- och vattenbesparande teknik.
• Rymdturismen bidrar till samhällsutveckling då kunskap inom t.ex. miljö, material, kommunikation, försvar, IT, säkerhet och medicin som utvecklas inom rymdverksamhet kan återanvändas (innovation recycling) i nya tillämpningar som skapar stor nytta i samhället.
• Rymdturismen bidrar även genom sin publika karaktär och koppling till att rymdforskning på sikt kan ha positiv effekt på intresset för teknik och naturvetenskap och därigenom underlätta försörjningen av ingenjörer och forskare till svensk industri.
• Rymdturismen stärker varumärket Sverige som innovativ kunskaps- och industrination i framkant och Sveriges attraktionskraft.

Rapporten har tagits fram med stöd av bland andra statliga innovationsmyndigheten VINNOVA, visas att rymdturism är ett viktigt strategiskt innovationsområde.

Ett av fyra företag till Umeågalan är ett it-företag

Av , , Bli först att kommentera 0

24 nominerade företag har nu presenterats inför Umeågalan 2015, som arrangeras 5 november. Av dessa 24 har sju en direkt koppling till it-branschen, med andra ord mer än vart fjärde bolag.

Designhögskolan, Hi5, FältCom, Laser Unicorns, Mindspace, Svenska Försäkringsfabriken och Zordix – alla sju är de nominerade och bygger sin verksamhet på avancerad användning av digitala tjänster och metoder. I kategorin Årets tillväxtföretag är till och med alla tre företagen från it-branschen. Vilket kan ses som ett tecken på den starka tillväxt som just nu finns inom it-sektorn.

Umeå som it-stad fortsätter att leverera. Se alla nominerade till Umeågalan 2015.