Vilket är ditt varumärke?

Var på ett mycket intressant seminarium igår på Grand Hotell i Stockholm. Storumans kommun ansvarade för detta under de pågående Västerbottensdagarna.

Mattias Önell, känd från reklambyrån Heja!, berättade om vägen till ett varumärke.

Inte bara företag och organisationer bör fundera djupare kring denna fråga utan även jag och du. Vilket är ditt varumärke vilket är mitt varumärke?

Varumärket är uppfattningen om vad du gör, hur du gör och varför du gör det. Hur vill du och jag bli uppfattad av vår omgivning?

Så nu är det bara att sätta igång om det är så att du inte uppfattas som du vill att andra ska uppfatta dig.

Ibland funderar man ju på varför en del människor inte förstår vad man menar när man försöker förklara någonting. Frågan är ju vem som är ansvarig för det. Den som berättar eller den som lyssnar?

Om någon inte förstår måste jag ju berätta på ett annat sätt tills budskapet går fram. Det kan ju omöjligen vara mottagarens ansvar att försöka gissa sig till vad jag som berättar vill säga. Samma med mitt varumärke. Jag är ansvarig för det inte andra.

Etiketter: , , , ,

2 kommentarer

  1. Susanne Perneholm

    Hej Anders

    Jag håller med dig om att det är intressant, det här om hur vi uppfattas och om vårt budskap verkligen går fram. Själv använder jag mycket av bilder i mitt arbete när jag ska förklara saker, det underlättar väldigt mycket. Både för mig själv och de som lyssnar. Jag har dock lite reservation mot att vi numera ska se oss själva som ett varumärke. Även om jag förstår innebörden av det, men, det känns lite som om vi blir produkter där vi ska skylta upp oss själva, istället för att sträva mot att skapa möten med andra. Lite tankar så här på kvällskvisten.
    Mvh Susanne Perneholm

  2. Anders Sellström

    Svar till Susanne Perneholm (2013-01-31 22:52)
    Håller helt med dig Susanne. Vi är ingen produkt, självklart. Vi har inte bara ansvar för oss själva utan även över hur vår omgivning mår. Speciellt den krets som är oss nära. Den kretsen är också beroende av hur vi agerar och beter oss. I den kontexten kom mina tankar kring vilket varumärke vi vill vara.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.