Kulturhuvudstad 2014 och marknadsföring

Skrev följande insändare i VK i gårdagens tidning.

Umeå – Europas Kulturhuvudstad 2014 – hur ska vi marknadsföra? Frågan är minst sagt relevant och dessutom är det hög tid!

Marknadsföring får inte slarvas bort. Med det menar jag att marknadsföring är viktigt, inte minst av ett sådant evenemang som Umeå 2014. Marknadsföring måste ske och dessutom i rätt tid och till fler än en målgrupp!
Av vad jag hittills sett, verkar marknadsföringsfokus ligga på Europa: det gäller att få européerna att hitta till Umeå. Gott så! Jag utgår ifrån att även så kallat ”vanligt folk”, dvs de som tar pengar ur egen ficka för att nå sitt drömresmål, kommer att känna sig inbjudna.
Men: även Sverige är en del av Europa! Vad görs för att svensken i gemen – alltså inte mediafolk, kulturbyråkrater eller dito –politiker – ska dels känna till, dels känna sig lockade av Umeå 2014?
Artiklar på kultursidor räcker inte, inte heller annonser. Det måste finnas ”paket” att erbjuda och här är bussresearrangörerna en nyckelgrupp. Dessa finns i Europa men också i hög grad i Sverige – och dom lägger sina rutter i mycket god tid! 2013 är med största sannolikhet för sent.
Det är nog bra med marknadsföringsturnéer till europeiska storstäder, men jag tror att vi kan nå minst lika många besökare genom bussresor. Besök deras mässor! Men glöm för all del inte, att ta med ett evenemangsschema (så långt det är färdigt). Det är mera troligt att man kan sälja in exempelvis en cirkusfestival vid ett konkret tillfälle än att sälja in budskapet ”Kom till Umeå 2014 – alltid händer det något.”
Etiketter:

2 kommentarer

  1. John

    En av de viktigaste sakerna är att använda sig av de arrangörer som finns i Umeå och som har kontakter i Europa och Sverige. Och inte som nu ignorera dem, strunta i att svara på deras mail, inte svara i telefon och allmänt bara strunta i dem, i vissa upp till över ett år. Det är pinsamt och frågan som nu fler och fler arrangörer ställer sig är om det verkligen är rätt ledning nu, visst, de fick hit arrangemanget men, de har inte visat upp någon som helst kapacitet att klara av att hantera själva evenemangen. Det är så tråkigt att höra av ledande arrangörer hur de ignoreras av ledningen för kulturhuvudstaden. Det är nog dags att byta ut en del där eller omplacera så att rätt folk sköter rätt saker. Är man som nu inte intresserad av att använda sig av och ha kontakt med de som kan och vill göra något här i stan, ja, då har man gjort bort sig ordentligt.

  2. Britt-Marie Lövgren

    Svar till John (2011-12-17 22:35)
    Det är uppenbart att du har kunskap och erfarenhet av frågorna. Dina upplevelser bådar inte gott och pekar på att det finns förbättringspotensial. Dessvärre har jag fått vittesmål om liknande erfarenheter även från annat håll också.
    Jag ska ta upp problematiken på interpellationsdebatten på kommunfullmäktige imorgon,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.