Skrev följande insändare i VK i gårdagens tidning.
Umeå – Europas Kulturhuvudstad 2014 – hur ska vi marknadsföra? Frågan är minst sagt relevant och dessutom är det hög tid!
Marknadsföring får inte slarvas bort. Med det menar jag att marknadsföring är viktigt, inte minst av ett sådant evenemang som Umeå 2014. Marknadsföring måste ske och dessutom i rätt tid och till fler än en målgrupp!
Av vad jag hittills sett, verkar marknadsföringsfokus ligga på Europa: det gäller att få européerna att hitta till Umeå. Gott så! Jag utgår ifrån att även så kallat ”vanligt folk”, dvs de som tar pengar ur egen ficka för att nå sitt drömresmål, kommer att känna sig inbjudna.
Men: även Sverige är en del av Europa! Vad görs för att svensken i gemen – alltså inte mediafolk, kulturbyråkrater eller dito –politiker – ska dels känna till, dels känna sig lockade av Umeå 2014?
Artiklar på kultursidor räcker inte, inte heller annonser. Det måste finnas ”paket” att erbjuda och här är bussresearrangörerna en nyckelgrupp. Dessa finns i Europa men också i hög grad i Sverige – och dom lägger sina rutter i mycket god tid! 2013 är med största sannolikhet för sent.
Det är nog bra med marknadsföringsturnéer till europeiska storstäder, men jag tror att vi kan nå minst lika många besökare genom bussresor. Besök deras mässor! Men glöm för all del inte, att ta med ett evenemangsschema (så långt det är färdigt). Det är mera troligt att man kan sälja in exempelvis en cirkusfestival vid ett konkret tillfälle än att sälja in budskapet ”Kom till Umeå 2014 – alltid händer det något.”
Senaste kommentarerna