Botniska korridoren finns med!

Det var ett väldigt glädjande besked. Ryktena har gått fram och tillbaks hela tiden. Ibland har det funnits med och ibland inte. Detta är ett första steg men det är fortfarande väldigt långt kvar till det blir något bygge. Sverige måste naturligtvis vara med på tåget. Det räcker inte med oss uppe i norr.

Sitter just nu i Warsawa på överläggningar med EU:s Regionkommitté och utskottet som behandlar strukturfonder, infrastruktursatsningar mm. Just nu kom beskedet att "den botniska korridoren" finns med i förslaget från EU.

Dessvärre kan vi inte diskutera frågan här i dag eftersom det inte har funnits möjlighet att förbereda ärendet. Av det skälet ströks det från föredragningslistan för några dagar sedan.

Lite fakta om den botniska korridoren (tagen från Norrbotniabanans hemsida)
Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå ansluter till Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet. Den nya kustjärnvägen binder ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland, med sina enorma råvarutillgångar.
 
Mer än hälften av Norrbotniabanans nyttor kommer från effektivare godstransporter för befintliga företag. Norra Sverige har många och tunga industrier som står för en stor del av landets nettoexportvärde, både direkt och indirekt via vidareförädling i mellersta och södra Sverige.
 
För persontrafiken kommer Norrbotniabanan att medföra halverade restider mellan kuststäderna. Det ger bättre rekryteringsmöjligheter för företag och ökad valfrihet för människor.

 

Etiketter: ,

2 kommentarer

  1. Jan-Erik Vahlström

    Glädjande ja, men nu gäller det att regeringen visar handlingskraft så att banan blir verklighet.Denna möjlighet får bara inte försummas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.