Egons blogg

Äventyr i London.

Min första båt hette Bellona och var en gammal tanker. Jag och en ungdomskamrat från Åsele mönstrade på i Gävle. Resan gick till England och  en oljehamn i närheten av Southampton. Att komma så långt från Åsele var spännande. Den resvana vi hade före detta, var med postbussen till Tåsjöberg och sedan rälsbussen till Näsåker för midsommarfirande.
Nu var vi inte långt från London och en sådan värdsmetropol måste man se.
Jag hade läst om Madame Tussauds vaxkabinett och det måste man bara se när man nu var så nära. Avståndet in till London var inget för en norrlänning. Efter avslutat arbete, kom vi på ett tåg till London. Vi klev av på en stor järnvägsstation och med hjälp av snälla engelsmän kom vi på en buss, som gick till Madame Tussauds vaxkabinett. Väl framme kunde vi konstatera att det var stängt. Då vände vi färden mot nästa stora attraktion i London, Piccadilly Circus.  Efter en häftig upplevelse där för några lantisar, var det dags att hitta en tågstation för att komma tillbaka till båten.
När vi kom till London, frågade vi på stationen där vi klev av, vilken tid tåget gick tillbaka. Utifrån den tiden, var det nu dags att ta sig till en järnvägsstation. Vi gick in för att köpa biljett och där fick vi till svar att tåget redan gått. Vad vi inte hade förstått, var att London var begåvat med många järnvägsstationer. Tåget stod vid den här tidpunkten vid Paddington station, där vi klev av när vi kom. Vi befann oss nu på Wictoria station. Det tar en bra stund mellan dessa stationer.
Vi fick hjälp av biljettförsäljaren med vart vi skulle åka i stället. Det blev till en liten ort i närheten av hamnen. När vi kom fram till ändstationen, som var att jämföra med en mjölkbrygga efter en byväg, försökte vi beställa en taxi från en telefonkiosk. Vi visste inte ens hur man uttalade namnet, på den ort där vi befann oss.  Att beställa en taxi på dålig engelska, mitt i natten till en sådan ort, var inte något en taxiägare hörsammade.  Det slutade med att vi fick en promenad på ca en mil. Vi kom i alla fall till båten kl. 5, en timme före avgång.  Man ler åt sådana minnen, men vi lantisar klarade även denna situation.
Lite fakta: Åsele kommun är 2,5 gånger större än London till ytan och det bor mer folk än i Sverige. I dag tycker jag mig kunna London ganska bra, då vi har en dotter med familj, som bor där sedan 20 år tillbaka. Vi är ofta där på besök och vi har besökt Madame Tussauds vaxkabinett.