Egons blogg

Organisering av Åseles äldreboenden

Utgångspunkter: SKL-utredning, som beräknar behovet till ca 74 vårdplatser

Socialas egen utredning ”Äldreboenden”, som anger behovet till 62 vårdplatser

Detta är de boenden vi har i dag:
Boende              Demens                       Sjukhems Särskilt boende (säbo)

Tallmon                    16

Gullvivan                 11

Fyrklövern              11

Svalan                                                                                                          12

Duvan                       6                                                                                12

Stugan                                                             12

_____________________________________________________________

Summa:                  44                                    12                                        24 = 80 platser

Plus Bofinken som i dag har 20 säbo-platser.

Låt Bofinkens lgh vara kvar och hyr ut som trygghetsboenden. Då sparas investeringar på 15-20 mkr. Fräscha upp lgh för en mindre kostnad. Åtgärda ventilationen på Tallmon och använd det specialbyggda boendet för avsett ändamål – en avsevärt lägre ”investering”. Använd Duvans 6 demensplatser för avsedd kategori.

S+V föreslår att Bofinken byggs om till 8 demensplatser och 8 sjukhemsplatser eller enbart 16 demensplatser. Genom en investering på 15-20 millioner, tror man sig spara 3-4 anställda.
Skulle man gå på vårt förslag och inte göra denna investering, sparar vi samma summa på att driftsbudgeten genom minskade avskrivningar och räntor. Hyresinkomsterna skulle öka, när äldre hyr på Bofinken. Hemtjänst och bostadsanpassning skulle minska, samt våra äldre mår bättre.

Det är också viktigt att Fredrikadelen av kommunen får möjligheter att bibehålla och utveckla sin samhällsservice. Då är satsningar på skolan och äldreomsorgen livsviktiga, som motorer för en inflyttning av unga familjer och yrkesverksamma inom olika områden.

 

 

 

3 kommentarer

  1. Sylvia Samuelssn

    Tilläggas kan att det är boende för dementa som det är brist på i vår kommun. Förslaget från majoriteten minskar antalet demensplatser.
    Ett nytt boende på äldre dar är något som kommuninnevånare ska kunna se fram emot och längta till. Vi har inget trygghetsboende att erbjuda i dag.
    2 miljoner är det förväntade plusresultat som kunna räknas hem 2016 enligt majoritetens beräkningar. Ingen vidare bra affär kan jag tycka!

  2. Staffan Ångman

    Jag håller med Egon det han skriver i sin blogg, Tallmon med sina lokaler är ett perfekt boende med en underbar personal det kan jag understryka av egen erfarenhet.

    Tack Staffan

  3. Ulla Norrman

    Vad innebär trygghetsboende? Man flyttar in någorlunda frisk och vital, vill kanske bara ha lite trygghet genom att det finns personal i huset 24 timmar om dygnet. Så långt är allt väl. Men vad händer om jag blir sämre både fysiskt och psykiskt? Måste jag flytta då?
    Erfarenheten visar att detta är risken men ett boende som ”öronmärks” för en viss kategori människor. Det har gjorts liknande försök inom demensvården under årens lopp, dvs delat in boenden i nivåer efter grad av demens. När demensen förvärras påbörjas flyttkarusellen. Liknande händer på sk lättvårdsavdelningar där man inte kan stanna kvar om behoven överstiger resurserna både ur materiell och personell synpunkt.
    Jag tror inte på trygghetsboende som boendeform i nuläget. Om Bofinken omvandlas till trygghetsboende, var flyttar man när behoven ökar? Bemanningen är väl beräknad efter ett trygghetsboende och inte vård dygnet om?
    Vi har ju ett trygghetsboende i kommunen redan och det heter Blåmesen. Där finns personal från kl.07- kl. 20.00 och sedan kommer nattpatrullen och besöker de personer som är i behov av tillsyn under natten. Där finns tvättstuga och matsal. Vad jag vet satsas det inte en enda krona på Blåmesen för huset ägs av Stiftelsen Åselehus och räknas då som ett vanligt hyreshus. När en hyresgäst försämras måste han eller hon flytta till ett särskilt boende och hamnar till slut på Åseborg, Stugan eller AVA. Detta är inte optimalt!

    När jag blir gammal vill jag få vård och omsorg där jag befinner mig; helst hemma med kompetent och utbildad hemtjänst som ska bemöta mig korrekt, se mina behov, ta hand om mina personliga ägodelar på ett korrekt sätt, underlätta min tillvaro med hjälpmedel och medverka till att mina anhöriga är delaktiga i min vård. I livets slut ska vården ges på mina villkor och efter mina behov och inte efter tillgängliga resurser för dagen.

    Om jag inte kan bo kvar av någon anledning ska jag bara behöva flytta in på ett boende och där ska jag få bo tills jag dör. Ingen flyttkarusell tack!

    Lösningen på detta är att :
    * alla kommunala boendeformer har och får samma standard
    * personalbemanningen är så tilltagen att även svårt sjuka personer kan stanna kvar i sitt boende utan att behöva flyttas
    * tekniska hjälpmedel snabbt kan tas fram om behov av t ex lift uppstår
    * vi får en flexibel personstyrka där man snabbt kan omfördela personal när behov av flera händer uppstår vid ett boende
    * vi får en arbetsledning som är väl insatt i vårdtyngd och behovet av resurser
    * sluta bryta mot socialnämndens rekommendationer att INTE anställa outbildad personal på fasta tjänster speciellt INTE natt

    Det finns säkert mera som kan och bör göras utan att satsa flera miljoner på att bygga om och till men utan uppföljning av nuvarande verksamhet vid kommunens boenden kommer vi ingen vart.
    Åseborg är i stort behov av upprustning, det måste väl alla hålla med om men det behöver väl inte kosta så förskräckligt mycket eller hur? Ommålning, nya tapeter och fräscha golv kanske samt någon som bryr sig om hur det ser ut vore heller inte så dumt? Entre´n ser bedrövlig ut och inte ett dugg välkomnande!
    När det gäller Tallmon är det det enda demensboendet i kommunen som är byggt för sitt ändamål, vård och omsorg av dementa.
    Idag befinner vi oss i den situationen att pengarna räcker inte till. Vad är då alternativet? Sänkt personalbemanning och minskad arbetsledning är inte rätt väg att gå, det innebär en försämrad vård och omsorg. Nej, en koncentration av boendeenheter med möjlighet till samarbete mellan de olika enheterna är bästa lösningen anser jag.
    Behovet av demensplatser varierar från månad till månad och det är svårt att fastställa hur många platser vi behöver i framtiden men vi blir äldre och äldre samt att demenser av icke vaskulär typ ökar t ex demenser orsakade av missbruk och miljögifter. Vi behöver de platser vi har idag och en neddragning är icke att rekommendera.
    Kommunen kommer i framtiden att ta hand om svårt sjuka människor då landstingets ansvar krymper. Att det finns tillräckligt med sjuksköterskeresurser är en nödvändighet och det behövs flera sjuksköterskor i framtiden som kan leda och instruera undersköterskor och anhöriga. Att personalen i övrigt har föreskriven utbildning är väl självklart eller hur? Så ser tyvärr inte situationen ut idag.

    En självklarhet är väl också att vi har en medicinskt ansvarig sjuksköterska som INTE samtidigt är enhetschef för några boenden. Hur skulle det se ut? Ska den personen granska sig själv eller ska hon/han anmäla sig själv om det uppstår situationer där enhetschefen dvs han/hon själv har orsakat incidenten? Eller om MAS.en (tillika budgetansvarig enhetschef för boendet) anser att resurserna inte är tillräckliga på boendet för att ge en god och säker vård? Ska han/hon då byta stol och diskutera med sig själv? Helt befängt!!! En MAS ska stå helt utanför allt vad budget och ekonomi heter. MAS;en ska se till att den vård och omsorg som ges är förenligt med god och säker vård och inte vara uppbunden av ekonomiskt tänkande. Jag hoppas verkligen att detta inte genomförs för vem i hela världen ska man då lita på?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.