Egons blogg

”Drömbilen”

 

Våren 1966, när tävlingssäsongen var slut, fick jag tillbaka min motor, som vi haft i Oves bil. På grund av sin hårda trimning, var det ingen drömmotor för en landsvägsbil. Jag satte in den i min PV och körde under försommaren med den. Det vara många problem med motorn och jag blev trött på bilen och beslöt mig för att se mig om efter något annat att åka i.

En dag var det en annons i VK på en Austin Healy årgång 1950, en riktig sportvagnsklassiker för 3000kr. Jag ringde på annonsen och bilen fanns i Umeå. Det var en privatperson och han var intresserad att byta till sig min PV 544 Sport. Han skulle börja åka biltävlingar. Vi bestämde om ett möte på kvällen och jag åkte till Umeå efter avslutat arbete för dagen. Min svåger Sune, som var på semester i Åsele, följde med till Umeå. Det var vackert väder den här dagen och sommarnatten var ljus.

Min PV var ingen vacker bil för ögat, men den var både snabb och gick fort, för att vara en PV. Healyägaren hade även en ny Dodge Dart GT och efter att ha provkört min PV, ville han få en uppfattning om hur snabb min PV var. Vi åkte ut på en större väg och där skulle vi testa PV mot Dodgen.  Vi låg jämsides tills jag fick in tvåans växel, sedan var det som Dodgen stannade.  Han tyckte att min PV motsvarade hans krav och vi bytte bilar. Om någon fick pengar i mellan eller om vi bytte jämt, minns jag inte.

Nu dök genast nya utmaningar upp. Healyn hade både ”Hardtop”(ett löstagbart tak) och sufflett. Bagageutrymmet på Austin Healy är bara tilltaget för en tandborste och lite annat småplock. Jag ville ha med mig alla prylar på en gång, så det fick bli en annan lösning. Vi fällde ned suffletten och ställde Hardtopen över sittbrunnen, sedan satte vi oss i bilen och tog ett rep över taket. Vi satt med öppna rutor och höll fast taket med hjälp av repet. Det var tidigt på morgonen, när vi kom hem till Åsele. Det hade blivit många stopp efter vägen för att vila armarna och vi fick köra sakta för att Hardtopen inte skulle blåsa bort.

Healyn var en sommarbil, och jag hade ställt in den i en lada och hade ingen tanke på att sälja denna drömbil. Jag hade en annan bil jag använde till vardags. Det gick två år och Healyn stod fortfarande i ladan. Nu hade det blivit aktuellt med vårt husbygge och till det behövdes pengar.  Så en dag, var det en person som ringde och frågade om jag var ägare till en Austin Healy, som stod avställd. Han var på jakt efter en sådan och hade kollat med bilregistret och hittat min bil. Jag tror att det fanns mindre än 10 stycken av den modellen i Sverige, vid den tidpunkten. Men min bil var inte till salu.

Samtalet fortsatte och till slut ville han komma och titta på bilen. Han var från Piteå och en dag dök han upp. När han sett bilen, kom han med ett bud på bilen, som var svårt att motstå, då jag behövde pengar till husbygget. Men min vilja att sälja hade inte infunnit sig, så jag höjde hans pris, till en otrolig summa, 8500kr. Min tanke var att jag skulle få behålla bilen, men där hade jag fel. Han accepterade mitt pris och jag blev utan min ”drömbil”. Som plåster på såren, gjorde jag en bra förtjänst och fick pengar till husbygget. I dag kostar en Healy i det skicket från 300.000kr och uppåt.

”Inget värde kan uppstå utan arbete” av Bror Perjus.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.