Eurons kris en möjlighet för Norden?

Det ekonomiska läget i Europa och då främst i Eurozonen verkar fortsatt oroligt. Krismötena mellan stats och finansministrarna avlöser varandra. Nu kanske läget inte är så alarmerande om man får tro Berlusconi. Men andra bedömare gör andra tolkningar av läget. Aftonbladet/E24DN/ekonomi De problem som finns förklippade med den gemensamma valutan och den komplexitet som uppstår när man skall hantera olika konjunktursituationer i olika delar av valutaområdet. Gunnar Wetterberg har ett intressant och inte alls orealistiskt alternativ på dagens DN Debatt: ”Om euron faller behövs en gemensam nordisk valuta”. Detta med ett förstärkt Nordiskt sammarbete har diskuterats i flera omgångar och jag ser det inte all som orealistiskt, vi har haft passfrihet inom norden sedan 1954 och sammarbetet mellan de nordiska länderna är nu på gång att öka, efter att ha varit litet tynande de första åren efter EU inträdet. Ett exempel på detta är Transportkonferensen som Mittskandia och Kvarkenrådet anordnar denna vecka i Lycksele. Där kommer ju de positiva signaler som nu finns från Bryssel rörande både Botniska Korridoren men även E 12 genom Sverige och Finland att diskuteras. Det är ju något av en paradox att det är EU som ser och förhoppningsvis även bidrar till att stärka kommunikationsförutsättningarna i de nordliga delarna av de nordiska länderna. Här spelade Åsa Torstensson som infrastrukturminister under förra mandatperioden en viktig roll i det att hon på europanivå lyfte de möjligheter som förbättrade kommunikationer i norra Sverige ger för hela Europa. Något Lars Weinehall skrev om på sin blogg.
Att Maria Lundqvist-Brömster nu motionerar om en fast förbindelse över Kvarken är mycket bra. Nu gäller att vi på alla nivåer och i alla olika sammanhang fortsätter att jobba för att visa på norra Sveriges möjligheter i ett sverigeperspektiv, och på nordens möjligheter i ett europaperspektiv.
Det finns väldigt många söderut som gärna jobbar emot oss som i denna ledare i GP:
"Det är viktigare att höja kapaciteten på Västra stambanan än att börja bygga Norrbotniabanan."

Vi har fantastiska möjligheter i norra Sverige och de blir än mer fantastiska om vi tar dom tillsammans med norra Norge och Finland!

 

2 kommentarer

  1. Per Lundgren

    Som vanligt är det mycket bra och tänkvärt det du skriver. Att EU förstår behovet av att utveckla regioner och kommunikationer är inte förvånande. De har ju inte ett Stockholmsperspektiv. Ett annat exempel på detta är när tahiländska staten ville ha ett centrum för thaländare fölagt till Ragunda, då såg man det som en mittpunkt för thailändare i norden vilket det är.
    Att det behövs en ordentligt förbindelse med Finland håller jag med om. Men jag tycker inte att vi skall vänta på en fast föbindelse som av naturliga skäl skulle dröja, utan direkt satsa på en fungerande färjetrafik med moderna och miljövänlga färjor.

  2. Mattias Larsson

    Svar till Per Lundgren (2011-10-26 10:07)
    Helt riktigt tänkt Per
    En bättre färjetrafik är ju bra för tanken på en fast förbindelse.
    Mer människor och gods gör förbindelsen mer samhällsekonomiskt lönsam.

    ML

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.