Det behövs omtag och nystart för Kvarkentrafiken

Igår kom så det (tyvärr) väntade berskedet om att RG-Line lämnat in konkursansökan.
Man har från rederiets sida varit i kontakt både med Vasa och Umeå kommuner så vi är väl informerade om det ekonomiska läget.

Jag ser att både Lennart och Anders bloggat om detta och jag delar deras synpunkter, det är ju minst sagt olyckligt att en indirekt konsekvens av EU-Medlemskapet som ju syftar till att öka rörligheten över gränser och mellan länder blir att ett bolag som arbetar just med detta går i konkurs.

Det har oavsett regering varit väldigt svårt att få Sverige att förstå att denna trafik är en del av det europeiska vägnätet och inte kan ses endast som en färjelinje.

Nu är det viktigt att vi från alla sidor, både politiska partier oavsett färg, näringslivets aktörer, föreningar och organisationer använder alla våra ingångar till regering och riksdag för att få förståelse för vikten av att denna trafik lever vidare och utvecklas.

Själv börjar jag i morgon då jag kommer att prata om dena fråga med Centerpartiets ledamot i trafikutskottet, Anders Åkesson från Kalmar. Som besöker länet Torsdag-Frdedag. Han är uppe för att prata om och lära med om lasbilar och timmerbilar, men vi klämmer in lite kvarkenfärja också.
 

2 kommentarer

  1. Mattias Larsson

    Svar till från finska sidan (2011-11-30 20:17)
    Hej
    Håller helt med om att en Bro-Tunnel lösning är det långsiktigt rätta, problemet är att om Sverige och Finland inte anser sig ha råd att delfinansiera en färjelinje så tror jag det inte går med en bro nu.
    bästa sättet att få en bro är enligt mej om man först får upp volymerna av passagerare och gods.
    Hälsn
    Mattias

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.