Fler passagerare mellan Umeå och Vasa efter konkursen

Blev väldigt glad i morse, när jag hörde på Radio Västerbotten att passagerarantalet på färjan mellan Umeå och Vasa kraftigt ökat efter RG lines konkurs, detta beroende på uppfräschade passagerarutrymmen och sänkta biljettpriser.
Det gör mer än mer övertygad om att vi måste fortsätta att jobba med att säkra en långsiktig lösning för färjetrafiken. Detta arbete försvåras ju inte av att passagerarvolymerna ökar. 

Lyssna: Fler reser med RG Line

4 kommentarer

  1. Jan-Erik Vahlström

    OM politikerna (från vänster till höger) hade lyssnat på mitt förslag och sökt undantag i EU för att få bedriva taxfree och OM detta då hade gått igenom så skulle vi nu ha haft en modernare båt och turerna skulle ha gått fulla samt att färjetrafiken då skulle ha burit sina kostnader själv.

  2. Mattias Larsson

    Svar till Jan-Erik Vahlström (2012-03-03 15:04)
    Jo Jan-Erik du har på sätt och vis rätt, hade man kämpat för och fått behålla Taxfreeundantaget så hade det nog underlättat för trafiken. Dock hade det ju inte inneburit att den burit sina kostnader själv, eftersom man fått använda Taxfree.
    Den andra varianten är att Finland och Sverige gör allvar av det man tidigare sagt och avskaffar Taxfreen via Åland. Gjorde man det så skulle Vasa-Umeå helt klart kuinna konkurrera.
    Hälsn
    /ML

  3. Jan-Erik Vahlström

    Jag var ju med på den tiden som taxfree existerade. Då gick båtarna fulla i dubbel bemärkelse. Vad jag vet så erfordrades det då inga subventioner. Man åkte till Finland och shoppade, men även rena nöjesresor. Jag är inte så säker på att ett slopande av taxfree via Åland skulle gynna trafiken här i någon högre grad. Däremot så skulle ett införande av taxfree göra det. Varför i hela friden prövar man inte att söka ett undantag? Det värsta som kan hända är ju endast ett nej och då står vi på ruta ett igen.

  4. Mattias Larsson

    Svar till Jan-Erik Vahlström (2012-03-04 23:17)
    Hej Jan-Erik
    Jag vet inte varför man inte försöker ansöka om ett undantag, det är en rikspolitisk fråga förslaget har framförts från Öster och Västerbotten. Att jag tar upp frågan om Taxfreen över Åland är att den absolut snedvridet konkurrensen, Gods från Sundsvall åker idag till Stockholm istället för till Umeå på sin väg till Finland, beroende på lägre fraktpriser. Sedan så är Taxfree enligt mitt sätt att se det en subvention, det är ju åtskilliga skattekronor som inte kommer landet tillgodo.
    ML

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.