Dubbdäcksavgift något du bestämmer över Lennart

Lennart Holmlund har ju som särskilt intresse att hitta det han anser är felaktigheter i regeringens förslag. Det ingår förvisso som en del i hans rill som socialdemokraternas företrädare, man samtidigt blir det ju lite löjligt. Igår skrev Lennart på bloggen om möjligheten att införa dubbdäcksavgift. Ett förslag som avfärdades som "Stockholmsfixerat".

Lena tror att kommuner kan ta ansvar                                                 Foto: Martina Huber

Idag skriver Miljöminister Lena Ek på sin blogg just om detta förslag, och utgångspunkten är att ge kommunerna möjlighet att själva besluta om detta, alltså ge kommunerna större rådighet för att påverka luftmiljön inne i städerna. Finns även refererat på Miljöaktuellts hemsida.
Ett förslag i god Centerpartistisk anda – vi delegerar ner ansvar och befogenheter till de som är bäst skickade att besluta i detta fall kommunfullmäktige i Umeå Kommun. Sakfrågan är inte ny i arbetet inför det nu gällande åtgärdsprogrammet var vi till Osla och tittade på deras "Piggedäckfötbyd" så frågan om dubbdäck eller ej är inte ny i Umeå.

Jag tror Lennart är väl medveten om de luftkvalitetsproblem som vi har i centrala stan och som måste åtgärdas, då är det väl ingen nackdel om regeringen ger oss i kommunen fler verktyg i verktygslådan? 

Idag kan man läsa på vk.se om att luftkvaliteten i flera svenska städer är en fråga som EU granskar och Sverige måste se till att leva upp mot luftkvalitetsnormerna.

Sedan kommer vi till sakfrågan, är dubbfria däck bättre eller sämre än dubbdäck. Jag har kört på bägge sorterna och som jag upplevde det så är dubbfria däck att föredra på vinterföre och vinterföre har vi mer av här i Västerbotten än i Stockholm så hur det är med Stockholmsfixeringen vet jag inte.

Luften i Umeå centrum kommer att bli en fråga för oss i KF att hantera det vet Lennart, och han vill inte ta i den lite obehagliga frågan

 

4 kommentarer

  1. Allhjälpen

    Vi har sett att dubben gör nytta vid is. Dubbfria däck är inte alls lika bra på is.

    Sista åren har vi haft isiga snöfattiga vintrar.

    Sen är dubben inte av stål som de var förr så slitaget är befogat om man ser till minskningen av döda i trafiken.

    Tack för intressant inlägg

  2. Mikko Luiro

    Jag ser att du talar efter din kunskapsnivå vad gäller dubbdäckens vara-eller-icke-vara. Enligt en enig expertis fungerar friktionsdäck (dubbfria) precis lika bra om inte bättre i vissa avseenden på de flesta underlag såsom barmark, lös och packad snö. T.o.m. på uppruggad is fungerar de någorlunda. Den stora begränsningen sitter i fästet på blankis – det ger en flerdubblad bromssträcka jämfört med ett dubbat däck.

    Sammantaget kan man säga att friktionsdäck funkar hyfsat på de flesta underlag som förekommer vintertid på våra breddgrader, men skulle alla börja köra dubbfritt skulle inte dubbarna rugga upp de isiga partierna mer och då skulle vi ha fler korsningar med blankis. Resultatet av det kan du räkna ut själv. Således, vad gäller trafiksäkerheten råder inte minsta tvivel. Dubbdäck räddar liv!

  3. Mattias Larsson

    Svar till Mikko Luiro (2012-09-12 15:04)
    Hej Mikko
    Jag är ingen däckexpert och kommer aldrig att bli det heller.
    Jag har dock provat bägge formerna av däck och som du säger så har de dubbfria däcken sämre grepp vid vissa väglag.
    Det är också helt riktigt att om alla skulle börja köra dubbfritt så skulle de fungera betydligt sämre. Nu är det inte ett dubbförbud vi pratar om utan en avgift som kopplas till körande på vissa gator. Används exempelvis i Oslo. Jag vet inte om det är bra, men poängen är att det kommer att bli en fråga för Umeå Kommun att ta ställning till inte något som Stockholm bestämmer.

    Problemet är ju att utsläppen dödar, och där gäller det ju att göra avvägningen mellan bättre luftmiljö och direkta trafikolyckor.
    Det vi vet är att Umeå Kommun kommer att vara skyldig att förbättra luftkvaliteten i centrala stan, då anser jag att det är bra att vi kan välja mellan många olika åtgärder. Jag är inte för ett dubbdäcksförbud därmeot vill jag ha många verktyg!

    Hälsn
    ML

  4. Mattias Larsson

    Svar till Allhjälpen (2012-09-12 14:14)
    Hej Allahjälpen

    Du har rätt, på isiga vägar är dubbdäck bättre. Jag vill inte förbjuda dubbdäck, däremot vill jag att vi i kommunen har tillgång till flera alternativa åtgärder när vi skall komma tillrätta med luftkvaliteten i centrala Umeå.

    Enligt socialstyrelsen så omkommer 3000 personer per år i förtid pga. luftföroreningar och då gäller det att vi funderar på vilka åtgärder vi skall sätta in då kan jag säger kan dubbdäcksavgifter för att få köra på vissa gator vara ett verktyg.

    hälsn
    ML

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.