Vilka försöker Socialdemokraterna lura med Bromma flygplats??

De senaste dagarna har debatten gått hög runt Bromma flygplats och dess eventuella nedläggning. Överenskommelsen mellan den röd/grön/rosa majoriteten i Stockholms stadshus utgår från ett rent Stockholmsperspektiv, en avveckling i förtid av Bromma skulle få stora konsekvenser för flera orter i Sverige vars enda flygförbindelse till Stockholm är till Bromma.

Samtidigt som Socialdemokraterna i regeringen, och ute i landet säger att Bromma skall bli kvar, som exempelvis Lennart H i denna blogg. 

Men det stora problemet i detta fall är ju vilka är det som luras? Är det den röd/grön/rosa majoriteten i Stadshuset som lurar de som röstat på dem i riksdagsvalet, eller är det Socialdemokraterna i övriga landet som luras genom att säga att flygplatsen skall bli kvar?

rosenbad

Karta på vägen mellan Rosenbad och Stockholms Stadshus, verkar kunna behövas. 

I Dagens Nyheter igår så säger Rami Jones på Trafikverket ”Att debatten om Bromma flygplats är högst akademisk” vilket jag tycker låter betryggande, men jag vet inte hur jag skulle tycka om jag röstat på Miljöpartiet i kommunvalet i Stockholm.

mp

Miljöpartiet i Stockholm är rätt tydliga med Brommas framtid!

Läser man på miljöpartiets hemsida i Stockholms stad så lyfter man fram framgångarna i överenskommelsen runt Bromma.

Överenskommelsen i Stadshuset kan man läsa här. Samtidigt verkar inte S i Stockholm lika sugna på att lyfta fram Brommafrågan.

Centerpartiets riksdagsledamot Anders Åkesson, ställde frågor om Bromma i Riksdagen igår.

Här kan du se Anders fråga, (webbklipp från riksdagen)

Här kan du se Mikael Dambergs Svar (webbklipp från riksdagen)

Det verkar lite som att den förhandlingsperson som regeringen avser att tillsätta har lite olika uppdrag beroende på om man ser på det hela ur ett Mp eller S perspektiv.

Så den fråga man skall ställa sig är vem är det som luras, är det Stockholms stad eller är det Regeringen?

Tror det blir intressant att följa denna fråga framöver. Inte minst så kan det vara bra att de styrande i Stockholms stadshus och Regeringen lär sig hitta mellan Rosenbad och Stadshuset!!

Etiketter:

3 kommentarer

  1. Jan

    Vad är problemet att flyga till Arlanda 14 av dagens 16 anslutningar till Bromma flygplats trafikeras också från Arlanda. 20 min med Arlanda express så står man på Stockholms central station. Myten om att att Arlanda inte kan ta emot Brommas trafik är skapad av Swedavia själva i ett egen intresse. Det som är brist på arlanda är terminal kapacitet och inte ban kapacitet. Om man skulle lägga ned Bromma 2022 så finns det gott om tid att åtgärda detta problem. Varför kan Heathrow London airport med sina 2 rullbanor och 5 terminaler hantera 2,5 gånger fler passagerare än Arlanda, då Arlanda även har 5 terminaler och 3 rullbanor en mer än heathrow. Naturvårdverket har i en kartläggning konstaterat att 100 000 personer är störda av flyg i Sverige. 80 000 av dessa finns runt Bromma flygplats. Men vissas bekvämlighet verkar gå före andras lidande

    • Mattias Larsson (inläggsförfattare)

      Jag utgår från att Swedavia som statlig myndighet inte ljuger. För mej är det inget problem att flyga till arlanda, men enligt Swedavia själva så har inte Arlanda kapacitet för fler lyftrörelser under ”rusningstrafik”.

      Men det stor problemet är,tycker jag att Socialdemokraterna var jättetydliga innan valet med att Bromma skulle vara kvar och nu har man gått med på att lägga ner flygplatsen till 2022. OK anser man att Bromma skall avvecklas 16 år innan avtalet löper ut, fine!
      Men säg det då innan valet.

  2. Pingback: Vilka försöker Socialdemokraterna lur...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.