Vem vill/vågar köpa en Saab?

Under en kort tid i mitt liv fanns det en Saab i familjen. Förutom min lilla VW ’bubbla’ -71, inköptes en Saab 99. Jag tog min lilla bubbla och drog. Inget fel på Saab men jag har aldrig känt någon längtan efter att äga någon. När jag i våras (många bilar efter den lilla bubblan) äntligen kom mig för att byta bil (sådär två år för sent) blev det en Peugot, miljöbil, diesel. Liten, miljöbilklassad och hyggligt pris var mina kriterier för bilköpet.

Saab erbjöd såvitt jag vet inget av detta. Stor, dyr och mycket utsläpp. Är det inte det som är grundproblemet. Bilen har helt enkelt inte hängt med i tiden. Fina bilar men allt för dyr är väl ett vanligt omdöme.

Nyheten att Saab har gått med förlust i årtionden är förvånande. Grundproblemet med Saab är fortfarande att få köper en Saab. Ingen rekonstruktion i världen kan ta bort det faktum att ytterst gäller det att erbjuda en produkt som bilköparna vill ha.

En kommentar

  1. Lansen Sason

    SAAB var det första märket på svenska marknaden som införde miljöklassad bil i storbilsklassen. (9-5 Biopower) Ja det är de facto så att många av oss barnfamiljer behöver en rymlig bil för att få ihop livspusslet. Gärna miljöklassad. Sedan är det vanskligt att uttala sig om förluster. Vem kan i dagsläget uttala sig om detta då det är en komplicerad radda av interfaktureringar/hyra av lokaler/Maskiner och licenser? Jag har viss insyn i hur några av dessa ”affärer” missgynnat SAAB.
    Ex. 2008 La GME (GM Europa) ned motorfabriken i Södertälje – där b la den energieffektiva och prestanda orienterande Turbomotorn föddes och utvecklandes. SAAB Automobile betalade 6000svkr per motor, efter nedläggningen har de fått betala styvt 13000kr per motor. En motor som tillverkas i tyskland. Jag hoppas att ALLA stenar vänds i det rekonstruktionsarbete som nu SAAB är inne i. Och viktigt att tänka på är vad SAAB har för affärsplan och framtida satsningar. I pipen ligger (sommaren -09 och hösten -09) Två helt nya modeller 9-5 och 9-4x samt en ny variant på 9-3 dvs 9-3x. Ny teknik är att vänta som gör att dessa blir – som SAAB ofta är både roliga att köra och miljövänliga. Att alla tilvlerkare ska tillverka minibilar är iinte realistiskt. En tre barnsfamilj rymms helt enkelt inte in en MINI eller en VW Golf. Det mest framgångsrika bilföretaget (som masstillverkar bilar till ”rimliga priser” är Audi). Audi Ag slog rekord 2008 med att producera dryga en miljon bilar! Bilar med hög kvalitet och även där med miljöalternativ. Det segmentet väntas också öka lite och tydligt när vindarna vänder. SAAB har här en självklar plats. Med ett nytt produktsortiment och med en tydlig bas i Sverige. Att politiker ska vara kritiska är bra – men att skriva/uttala ned ett märke som många inom alliansen (inte alla tack och lov) är bad sportsmenship. Ungefär som att Kallurs tränarteam inför en OS lopp säger – Nej det är skit, gick dåligt förra gången vi lägger ned..
    Regering och riksdag har klubbat ett beslut på 28 miljarder till bilindustrin (dec -08). Saab har begärt lånegarantier på 5 miljarder.
    Den franska regeringen (Höger) har gett sin bilindustrin miljarder (i svkr) – b la till det märke som Lövgren framför. Tyskland ger en skrotpremie på 25000kr samt ett massivt stöd till industrin inom fordonssektorn. I anständighetens namn borde vi alla ge SAAB en ärlig chans att rekonstruera för att se om det är möjligt att SAAB kan utvecklas. Det minsta man i vart fall kan begära av en politiker är att inte skriva/uttala ned ett märke. Vi kommer snart in på Volvo – hur ska det låta där? betydligt mer bränsledrivande än SAAB, gick med runt 12 miljarder i förlust. Men även Volvo är på rätt väg med nya effektiva modeller. Den politiska debatten är stundom i affekt och det är en flykt från ansvar i den högre skolan. I ansvaret ligger att inte i första hand prata vindkraftverks tillverking på Stallbacka (ett nytt Stålverk 80?), inte utan saklig underbyggnad kasta skit på ett företag som är och har varit viktig för fordonsindustrin – Sverige behöver SAAB, Volvo Pv, Scania och inte minst Volvo LV. Tillsammans bildar de fundamentat för en mer miljöanpassad och tekniskt högt stående svensk industri.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.