Hutlöst dyrt att tågparkera!

Vem är det som har hittat på att tågresenärerna ska betala höga kostnader för parkering? Vad är syftet, att ingen ska åka tåg?

Priset avskräcker nog många från att pröva att ta tåget istället för bilen. Inte något lysande skäl för att någon ska ändra beteende.

Förr fanns det en typ av tågparkeringstillstånd. Är det inte dags att införa det igen. Aktuell biljett ger möjlighet till parkering till ett mycket reducerat pris.

En och annan kanske hävdar att det kostar att parkera på flyget också men skillnaden är att det i allmänhet inte kostar mer än själva resan. Det finns en viss rim och reson i det hela.

Att priset många gånger är en avgörande faktor för beteendet är helt känt. Detta kommer helt klart leda till färre tågresenärer. Är det värt priset?

 

Etiketter: ,

10 kommentarer

  1. Martin

    Du sitter väl i styrelsen för Inab? Eller har jag inaktuella uppgifter? Man kan tycka att ett sådant beslut inte skulle fattas, men det är väl inte försent att ändra…

  2. lf

    Ja,du tycker det är hutöst,det tycker jag också ,
    men vad värre är att man inte kan åka till Stockholm som planerat.
    Den storkonsult Stellan Lundberg som utredde Borniabanan för första gången och tjänade storkovan,hade inte han i sitt uppdrag hela linjen.
    Om Bottniabanan skulle ha stannat i Sollefteå så är det något grundläggande fel.
    Det är pinsamt att se våran infrastrukturminister stå i Umeå och förklara att banan inte går att köra som det är tänkt

  3. Nisse

    Umeå Östras parkering har använts av såväl anställda som patienter vid NUS när det var kostnadsfritt att stå där. Folk som nyttjar tåget har inga problem med höjda avgifter, då de flesta tågresenärer endera promenerar eller tar taxi till tåget.

  4. Lisa Persson

    Jag har pendlat till Ö-vik i knappt ett halvår, större delen av den tiden har jag bott inne i stan vilket har lett till att jag kunnat gå till och från tåget. I månadsskiftet augusti/september flyttade vi till hus utanför stan, vilket innebar att det inte fanns möjligheter att ta bussen in till stan så det passade med tågtiderna. Om jag hade fortsatt jobba i Ö-vik hade en alldeles för stor del av lönen gått åt till att betala bensin, månadskort OCH parkeringsplats. Och de som kommer med argument som; Ni får väl cykla eller gå eller bo inne i stan. MEN jag då, som inte vill bo inne i stan men har mitt jobb utanför Umeås stadsgränser…? Och visst kan jag cykla på vår, sommar och höst, men sen då? Ska jag straffas för att jag inte bor inne i stan och därmed måste ha bil?

    Under mitt halvår som pendlare har jag tyckt att tåget har varit ett bra och framförallt skönt sätt att pendla på. Jag har kunnat göra saker som jag inte kunnat de få gånger jag kört ner till Ö-vik, vilket jag tror många andra pendlare håller med mig om. Jag tycker det är helt vansinnigt att pendlare ska betala så pass mycket för parkeringsplats, inte sagt att jag tycker att det ska vara gratis men det måste vara rimlig priser. Vill Umeås (och Sveriges) politiker att vi i Norrland ska växa som region så måste det vara med realistiska medel. Jag tror på Botniabanans möjligheter, hoppas bara att Umeå gör det också…

  5. lf

    Ja,det är klart att de som nu planerar banan hela vägen till Stockholm
    har den attyden att den som lever får se,då kan vi räkna med förseningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.