Vad är nytt?

Har i vanlig ordning slevat i mig frukosten samtidigt som jag läser dagens vk. Jag läser en artikel om en man som tagit en överdos i Vindeln nu i helgen och tyvärr så avled han.

Nu är folk i allmänhet upprörda över att det inte fanns någon ambulans i närheten och att mannen hann dö innan ambulansen hann fram.

Jaha, så nu ska skuld delas ut igen då när det gäller en människa som i ett tragiskt scenario SJÄLV valt att peta i sig livsfarliga droger? Vem ska få skulden denna gång? Ambulansförarna? Kommunpolitikerna? Grannarna? Snöskottarna? Varför pratas det genast om tjänstefel? Den döde mannens ansvar då? Och langarens roll i det hela?

Vem tar ansvar för hela det bedrövliga samhällsklimatet idag? Ojoj.. nu blev det många frågetecken. Men jag antar att de flesta vet vad och hur jag menar?

Skulle man kunna likna händelsen med att någon SJÄLV tuttar på sitt hus och blir förbannad för att inte brandkåren hinner fram i tid och kan rädda huset?

VAR ligger skillnaden? Och jag kan förmoda att jag även denna gång kommer att få ofantligt med skit på grund av vad jag nu skriver. Men jag har faktiskt själv närstående som missbrukar och som HAR missbrukat och man kan leta orsaker och omständigheter i all oändlighet. Man kommer liksom inte vidare i det ändå. Det egna ansvaret verkar folk för längesedan helt ha glömt bort.

När någon redan HAR ett etablerat missbruk så kan det ju vara svårt att veta var skulden ska delas ut.

Gener?

Taskig barndom?

Dåligt sällskap?

Grupptryck?

Eller bara ren jävla dumhet?

Men.. Jag tycker att det börjar vara åt skogen när man vill dela ut skuld en sån här gång då en missbrukande person petar i sig dödliga droger i en sådan mängd att denne faktiskt DÖR av det. Det är trots allt en av riskerna med att knarka eller supa för hårt. Det vet alla. Missbrukare eller ej.

Blir i alla fall intressant att se vad man får för åsikter presenterat för sig denna gång. För inte så längesedan så fick jag minsann veta att jag levde. Då fick jag detta på grund av mina åsikter och ställningstaganden angående droger och missbruk:

"Du ska DÖ din jävla hora!"

"Du ska få så mycket SPÖ när vi ser dig"

"Du ska fan inte snacka om nåt du inte vet något om"

"Vem fan tror du att du är?"

osv…osv…

Plus att jag blev attackerad på stan mitt på ljusa dagen. Denna gång hoppas jag få slippa sånt skit! Jag har trots allt samma rätt som alla andra att tala om vad jag tycker och tänker.

Etiketter: , , , ,

24 kommentarer

  1. Maria Lundmark Hällsten

    Svårt det här, för visst kan det tyckas att missbrukaren själv är ansvarig, ja, det är han/hon också, frågan är kanske mer varför, han/hon har blivit det. Det finns många saker man kan skylla på och mycket kanske ligger i omständigheter, hade jag inte gjort så, hade du inte gjort si osv. Vet inte om man kan skylla på samhället heller, för i så fall hade väl kanske alla, varit missbrukare av något slag. Risken med en debatt om detta är vart man ska dra gränsen,om man får en hjärtinfarkt så kan den skyllas på övervikt och är det då den personens fel att den dör om ambulansen inte hinner fram?

  2. Maria Lundmark Hällsten

    Jo hej! Man rymmer ju inte allt när man ska kommentera 🙂
    Jag ville också säga att jag håller nog med dig, har inte läst den aktuella händelsen än men jag tror ändå att jag fattar vad den handlar om. Missbruk är aldrig roligt och dom flesta som har ett skulle nog helst vilja slippa sk-ten om dom hade orken att ta itu med det. Vi vuxna måste också ta vårt ansvar då det gäller våra barn, att få in dom på en bättre väg om vi kan se vart det barkar iväg. Ha en fin dag!

  3. Sara Korpela

    Kanske debatten och det man blir upprörd över egentligen handlar om tillgången till räddningstjänst. För rent krasst är det ju så att vem som än behövt ambulansen just då – skyldig själv till sin olycka eller ej så hade den varit en timme bort och frågan är om det är acceptabelt?! Sen kan man ju tycka att man får skylla sig själv om man petar i sig droger och sprit i en salig blandning tills det blir för mycket. – men det är en helt annan fråga!

  4. Sara

    Jag tycker inte man kan skylla på ambulansen som inte hann fram i tid.. Men folk letar alltid en syndabock när något händer. Även om det garanterat finns en djupliggande orsak till att personen har tagit sig till knarket, så är det ändå ett eget val att ta till droger.

    Man har två val, hjälpa eller stjälpa sig själv. Och jag vet också vad jag pratar om, jag har inte hållt på med droger men med andra missbruk och jag har gamla vänner som varit fast i drogträsket.

  5. Linnéa Olsén

    Maria, du summerade mina tanakr rätt så bra där.
    Jag har suttit och funderat på hur jag skall formulera mig utan att det låter förmätet eller ignorant av mig.
    Det är så många olika faktorer som spelar in.

  6. Helena Nilsson Springare

    Svar till Linnéa Olsén (2010-03-04 08:57)
    Jo, de som lever i sitt misbruk och sin misär tycker väl att det är jobbigt när en ”jävla kärring” som jag kommer och sätter käppar i deras hjul. Det fanns en tid då jag var så intrasslad i en missbrukares vardag och det vill jag aldrig vara med om igen. Kan inte fatta att jag pallade med… men just missbruksproblematik för den enskilde OCH för samhället är en fråga som ständigt är aktuell och som alltid kommer att beröra mig. Så det är svårt ibland att ”hålla tyst”

  7. Helena Nilsson Springare

    Svar till Maria Lundmark Hällsten (2010-03-04 09:08)
    Det är just det där jag menar.. att det alltid ska skyllas på någon eller något. Att droger och alkohol är skitfarligt och kan framkalla snabb död är ju något som alla vet och det är så synd att det snabbt ska finnas någon att peka på då det finns hundra faktorer som spelar in. Idag lever vi ju i ett OTROLIGT informationssamhälle och VET massor om skadeverkningar vad gäller just droger. Och ändå där unga människor som flugor av äckliga droger. Det var bara just det fenomenet att ”nu vill vi skylla på någon” som jag ville belysa. Jag efterlyser mer ansvar hos ALLA vad gäller våra egna liv.

  8. Helena Nilsson Springare

    Svar till Maria Lundmark Hällsten (2010-03-04 09:12)
    Nä fy, missbruk av alla slag är ju ett helvete både för missbrukaren och för alla anhöriga. Det värsta är att det kan gå så snabbt också. Och vem som helst kan ju hamna snett och där har vi vuxna idag ett stort ansvar. Annars kan man ju bli en av dem som blir belagd med skuld… Typ, ”Min mamma var så dum så jag var tvungen att trösta mig med hasch…”
    Lite taskigt exempel, men jag tror ni vet vad jag menar! 🙂 Ha en fin dag du med. Själv ska jag strunta i solen och sova en timme. Är galet trött!!

  9. Helena Nilsson Springare

    Svar till Linnéa Olsén (2010-03-04 10:04)
    Sant att det är många faktorer som spelar in. Och just därför blir jag fundersam över just dena specifika incidenten. Vems FEL var det att killen dog? Var det ambulanspersonalen som ändå gjorde sitt jobb så gott de kunde? Ska man i framtiden placera ut fler ambulanser kring orter med hög andel kända missbrukare? Osv..
    Det är ganska svåra dilemman. Sen så vill jag trycka på det faktumet att det EGNA ansvaret även skall tittas på. För vi kan ju inte alltid vända oss om efter någon att skylla på då vi själva ”ställer till det”. Svåra frågor det där! Men intressanta och viktiga!

  10. Lisbet Olofsson

    Jag funderar väldigt mycket på hur det kommer sig att missbrukare blir missbrukare när vi idag är så oerhört upplysta. Behövs det mer propaganda?

    Ibland får jag för mig att det är alla vi ”andra” som vet hur farligt det är. De som börjar missbruka tycks inte alla förstå innebörden.

    Vad jag förstår så är vissa medel mer ”bantningsprep.” – vissa tar dem för att minska vikt och är sedan fast.

    Eget ansvar är SVÅRT, när man inte fått veta vad ansvar är eller innebär. Lätt att åberopa av andra men svårt för den egna individen.

    Att använda andra, skylla på andra är en enkel väg.

  11. Linda

    Hade en bekant som tog en överdos och dog, samma kväll hon tagit droger tog polisen henne, hon blev anhållen m.m men blev släppt senare den kvällen.. Drogen hade den inverkan att den satte igång ett par timmar efter man tagit den och när hon kom hem så dog hon. Hennes familj skyllde allt på polisen. Varför hade dom inte kört henne på sjukhuset, m.m..

    Jag blev så arg, det var hon som valde, inte polisen..
    Det är jävligt lätt att skylla på andra!

    Ja, min karl är tänkande, han brukar ge mig mycket smått och gott! Men ibland kan han vara billig också 😉 Haha

  12. Helena Nilsson Springare

    Svar till Lisbet Olofsson (2010-03-04 11:49)
    Alla som hamnar i missbruk har säkert sina anledningar, men i vissa fall känns det bara så märkligt att man alltid vänder sig efter någon att SKYLLA på? Det är det jag har så svårt att förstå.. men det känns ju helt klart som att något måste göras på en helt annan nivå. Droger av alla slag som är så jäkla farligt står för en så stor del av all handel i världen. Hur sjukt är inte det? 🙁 Jag är så trött på alla farliga droger som förvrider människornas sinnen…

  13. Helena Nilsson Springare

    Svar till Linda (2010-03-04 16:42)
    Så tragiskt! 🙁 Jag kan själv ibland känna som anhörig att jag skulle vilja ha någon att skylla på… men jag hittar ingen.. Och samhället har ju ändå gjort vad de kunnat liksom. Alla gör vi ju våra val, så är det ju..

    Jag är också himla nöjd med min karl 😀 Han är så fin.. just nu står han bakom mig och fixar köket efetr middagen haha…

  14. Heidi Piisinen

    Det är alltför ofta som man lägger skulden på andra, man tycker det blir för jobbigt att ta på sig sitt ansvar, att erkänna sina fel eller närståendes fel. Så då skyller vi på alla andra. Det är lättare så tydligen, bah.. tänk om vi alla kunde erkänna våra fel och brister, ta vårt ansvar. Vilken fantastisk värld det skulle vara. Tyvärr får vi nog aldrig uppleva det 🙁

  15. Helena Nilsson Springare

    Svar till Heidi Piisinen (2010-03-04 19:39)
    Det är det man blir så ledsen på.. att det är så svårt för vissa att ta sitt ansvar. En missbrukare trampar gång på gång ner sin familj och lovar massa saker som hon / han aldrig kan hålla. Man blir så sjukt besviken varje gång så egentligen är det kanske inte svårt att förstå behovet att hitta någon att skylla på. Men inget blir ju ändå bättre av det i alla fall 🙁

  16. Helena Nilsson Springare

    Svar till Gunnel Forsberg (2010-03-04 21:19)
    Tack Gunnel! Ja, vi har alla ett ansvar över våra liv.. Tror personligen att det är något vi måste lära barnen bättre idag. Överhuvudtaget så har ju vi vuxna ett stort ansvar över hur samhället ska se ut i framtiden! Alla föds vi små. Ha en fin dag 🙂

  17. Sofia

    Hej! Handlar inte artikeln om den försenade ambulansen? 1 timmes väntetid är lång tid, vare sig det gäller överdos eller hjärtinfarkt.

  18. Helena Nilsson Springare

    Svar till Sofia (2010-03-06 12:55)
    Nog är det så! Men finns det ingen ambulans i närheten så finns det ju inte.. jag minns en gång för tre år sedan. Min sambo låg avsvimmad i min famn i nästan 45 minuter med ett stort hål i huvudet och blod överallt. Då kändes det verkligen som en evighet innan ambulansen väl kom. Och då har vi ändå ambulansstationen på kvarteret bredvid. Det fanns bara ingen som kunde komma snabbare. det var hemskt 🙁

  19. Helena Nilsson Springare

    Svar till Sara Korpela (2010-03-04 09:45)
    Det finns ju så många faktorer som spelar in… till exempel vad som hänt på något annat ställe? Och hur många fanns i tjänst den aktuella kvällen osv osv… Jag vet själv hur det är att vänta nästan i en timme på ambulans i en ganska alvarlig situation. Det är inget vidare…

  20. Helena Nilsson Springare

    Svar till Sara (2010-03-04 09:53)
    Nog ställer det till en hel del allt det här med drogerna .. Usch.. man börjar bli så less på sånt skit alltså. Och det konstiga är att problemen bara verkar öka 🙁 Folk mår inte bra idag alltså.. Just därför kanske den enklaste utvägen oftast är att få skylla på någon eller något!

  21. Sanna

    Ja det e ju mycket som inverkar på varför vissa väljer fel väg och blir missbrukare, men för det mesta verkar det bara vara ren dumhet i de fall jag sett. De flesta skyller på fel umgänge, men inte har jag alltid varit med rätt person eller en ängel själv, men för det har jag inte gjort som alla andra? Man har ju alltid ett eget val och måste tänka med hjärnan vad man gör och vad som stoppar i sig

  22. Helena Nilsson Springare

    Svar till Sanna (2010-03-06 22:35)
    Precis.. det är bara så synd att man i så många fall ser folk gå ner sig ordentligt trots att de haft alla förutsättningar för ett bra liv. Själv är jag ju livrädd för droger av alla slag.. önskar bara att alla andra var det också 🙁

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.