Begåvade elever inget för Umeå?

Dagens VK innehåller en artikel om att begåvade barn inte får den hjälp och  det stöd som de behöver i skolan. Med andra ord de förväntas sitta och vänta på att kamraterna kommer i kapp. Vilket slöseri med tidoch mänskliga resurser för den som drabbas.

Dessvärre är det så i Umeå – var gärna duktig på sport och din begåvning kommer att vara ett intresse för många. Men om du däremot är speciellt begåvad när det gäller matematik eller överhuvudtaget i skolämnen är det inte något som skolan har tänkt att vara med och utveckla.

Frågan är gammal som gatan sport och möjligen musik kan utvecklas utan att det anses eletistiskt men aj, aj, aj om det är i andra ämnen. Begåvade elever har helt enkelt inte rätt att driva sina rättigheter.

Umeå borde snarare vara staden som lovar alla "extra" begåvade elever från hela landet att här kommer vi att göra allt för att just din skolgång kommer att bli den bästa tiden i ditt liv. Alltså aktivt rekrytera elever till "matteklasser mm". Tillsammans med Umeå Universitet skulle kommunen kunna skapa en unik verksamhet (jag vet att det redan nu finns samarbete i den riktningen).

Sverige behöver många extra begåvade  – vi har inte råd att slösa bort dem genom att säga att ingen får lov att vara speciell och därför vara i behov av särskilda undervisningsgrupper.

Etiketter: ,

17 kommentarer

  1. p

    intressant… vad hade just du tänkt göra åt saken då? tycker mycket bara låter som snack,det har sett ut på detta vis länge och är en fråga jag ställt mig många gånger, mina barn har haft läxor i flera års tid där 0% av deras kapacitet ansträngts de har helt enkelt fått sitta av flera år i skolan och vänta tills resten av klassen kommit ikapp. Skandalöst tycker jag men jag tvivlar på förändring inom den kommunala skolan man får isåfall söka sig till privata skolor!

  2. Britt-Marie Lövgren

    Svar till p (2012-01-05 11:33)
    Dessvärre är kommunens (dagens politiska majoritet negativ till förändringar på det här området). Regeringen jobbar med frågan och självklart kommer jag att jobba vidare lokalt (trots det kompakta motståndet).

  3. Camilla

    Jag tycker att det är en viktig fråga att lyfta. Brist på motivation i skolan kan lika mycket bero på att den inte ger tillräckligt med stimulans som att den är för svår.

    Man måste inse att alla inte är lika och att en mera individanpassad skola är viktigt för att alla ska få samma förutsättningar för en innehållsrik skola.

    En attityd som växer bland ungdommar idag är att bara man klarar proven så behöver man inte vara i skolan. Detta gör att nivån totalt sänks inom överlag inom skolans verksamhet.

    Möjligheten att utvecklas och att bli stimulerad i skolan borde vara lika självklart inom alla ämnen för alla.

  4. Mona Nordström Ögren

    Jag vet att regeringen gått ut med extra ekonomiskt stöd för att väcka barns lust o intresse för just matte o det är ju jättebra! Men de som redan är jätteduktiga o bara önskar att de fått fler o mer intrikata uppgifter att lösa…de ska bara sitta av.

    Ett tillägg jag vill göra till intervjun är att vi måste skilja på högpresterande o särskilt begåvade. Högpresterande är ofta mkt duktiga i de flesta ämnena medan en särskilt begåvad är det inom ett par ämnen/ett område o därtill har problem med vissa av skolans sätt att lära in samt hur uppgifterna bör presenteras. Det sista innebär att läraren ofta ser det som lathet el okunskap i ämnet o inte det reella problemet. När det gäller särskild begåvning är det lätt att skolan hamnar i samma situation som gäller inom vården; vi stoppar i lite piller så mår du snart bättre…dvs man lindrar symptomen men försöker inte hitta orsaken.

  5. Urban Bengtson, idékonsult

    Självklart ska alla slags begåvningar i skolan få utvecklas på bästa sätt.

    Men då måste politiken på högsta nivå föregå med gott exempel i sina planer för medborgarna i Umeå. Så verkar göras för Kulturväven/Kulturhus på kajen med kunniga arkitekter, sakkunskap från kommunens kultursidor, dialog med berörda föreningar och intresse för genomtänkta idéer från specialister och allmänheten (finns i alla fall ambitioner), plus öppenhet så gott det går.

    Detta gäller dock inte för Umeå kommuns andra stora aktivitetssatsning, ”badäventyret” på grusplanen vid Mimerskolan. Där har i över fem år (sedan badutredningens slutrapport våren 2006) den för fritid och idrott ansvariga Fritidsnämnden/Fritidskontoret inte fått vara med. Och rätt så knäpp tyst och ingen dialog med allmänheten.

    I stället har ”företagsnämnden” i kommunen, Närings- och planeringsutskottet, skött allt och ihop med privata aktörer och en simsport/simklubb (det finns fler av detta, men de har uteslutits).

    Och strax före jul blev de privata aktörerna med den sakkunskapen av med Nannabad/simprojektet och näringspolitikerna överlämnade allt till ett ”obildat” badbolag underställt ett infrastrukturbolag för järnväg, mm. Inte är det att ta vara på den kunskap som behövs för att utveckla Umeå kvalitetsmässigt.

    Så ska trovärdigheten finnas i politiken i Umeå i att ta vara på särbegvåningar i skolan, ska också begåvning=specialkunskap på alla nivåer användas i alla kommunens projekt, små som stora.

    Kan man tänka sig detta från det parti som ju brukar vilja företräda lite extra för skola, utbildning och kunskap?
    Och agera här beträffande bad- och simplaneringen?

  6. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Mona Nordström Ögren (2012-01-05 13:53)
    Tack för dina kloka synpunkter och dina kommentarer. En mycket spännande diskussion där dagens artikel kan vara början till något nytt.

  7. Matte geni

    Jag var ett matte geni i skolan.
    Varför skulle fler matte tal eller svårare matte uppgifter hjälpt mig?
    Det här skit samhället är ändå inte uppbyggt för personer med schizofreni.
    Straffa missbrukare? Hur djävla begåvat är det?
    Obegåvade poliser som ges en anledning att förfölja och förnedra, har du provat att säga emot en polis?
    Mobbningen fortsätter.
    Stödjer verkligen du folkhälsominster?
    Svara på VK tack, jag läser inte mina mail.

  8. Eva Olofsson

    Men i mitt svar ifrån Utbildningsminister Jan Björklund, så skulle frågan lyftas, och intresset för att dessa elever ofta har det svårt i skolan att bl a sitta av tid, ha helt oadekvata lektioner och allt detta startar i första klass. Att se sitt barn lida, över att i ettan behöva gå till en skola, där alla skall göra lika är beklämmande. Skollagen efterlevs i vart fall inte, och anmälningarna till Skolinspektionen kommer förmodligen att öka enormt inom denna grupp av barn. Det är dags att vakna nu, och om barnen redan i första klass får stöd i sin tillvaro i skolan, och i första hand respekt ifrån dom vuxna att dom har en hög inlärningsförmåga och tänker annorlunda, så är mycket vunnet.

  9. Pedagogen

    Då är det dags för er politiker att satsa och investera i skolan så att lärartätheten ökas och dessa barn kan få mer hjälp. Faktum är ju att kommunen inte satsar på kompetensutveckling för personalen, det sker ingen investering. Det är ju ni politiker som sitter på nyckeln.

  10. Britt-Marie Lövgren

    Svar till Conny Forsström (2012-01-07 22:38)
    Som du säkert känner till har fokus sedan länge varit just på elever som inte klarar skolan. Jag har själv bidraget genom motioner om att elever har rätt till mer stöd etc. Individuella utvecklingsplaner ska upprättas mm.

    Ett i sammanhanget ganska ny diskussion är rätten för dem som har lätt för sig att få utvecklas.

    Att idrottsbegåvningar ska gå i särskilda skolor om de vill är självklart men matematiska diton får klara sig själva.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.