Ny bubblare på trendometern: Politiskt sjöröveri

Den 10 oktober publicerades i Folkbladet en diger programförklaring från vilhelminatrion K G Abramsson (S), Vanja Marthin (V) och den s.k. politiskt oberoende Bengt Bergsten, en politisk vilde som hoppat av den lokala kommunlistan Politiskt Alternativ (PA). http://www.folkbladet.nu/1415510/politiken-i-vilhemina-behover-samarbeten Det var närmare ett 8000 tecken långt inlägg på lördagsdebatten. Kanske kunde man förväntat sig rätten till ett repliksvar med samma omfång. Kanske man åtminstone kunde förväntat sig ett svar från den politiske ledarskribenten (eller debattredaktören) om vilket antal tecken jag kunde få spendera på ett svar. Kanske man inte kan förvänta sig någonting. Veckorna rinner iväg. Oavsett anser jag inte att den massiva programförklaringen kan få stå oemotsagd. Därför publicerar jag en replik, ett debattinlägg, här på VK-bloggen. Förvisso aningen åldrat, men lika aktuellt.

Ska politiskt sjöröveri fördjupa förra mandatperiodens mörka kulturrevolution?

De sista månadens händelser i politikens Vilhelmina omvittnar att socialdemokraterna (S) nu befäst kulturrevolutionen från förra mandatperioden då (S) röstade bort alliansens nominering av Maria Kristoffersson (C) till vice ordförande i kommunstyrelsen (Ks). Precis som när Göran Jonzon (Kd) röstades bort av (S) som ersättare i Ks. Följetången om ansvarsbefrielse kring Regnbågens förskola, var ännu ett exempel där partipolitiken från (S) gick bortom all rimlighet. I dag ser vilhelminaborna följden av spelet, flera partier tog rejäl skada och många uttalar ren rädsla för att engagera sig i politiken.

Att partier och politiker används som schackpjäser vittnar också om en cynisk människosyn där vissa närmast går över politiska lik för sin sak. Att det sker inom socialdemokratin är en bedrövelse. Till vad tjänar en värdegrund om den inte tillämpas?

Nu har en ”politisk vilde” värvats för en bräcklig politisk majoritet och (S) tillskansar sig makten genom politiskt sjöröveri. Det måste vara sverige-unikt att i ett valfullmäktige använda en avhoppad listetta som majoritetsbrygga men också att vilden Bengt Bergsten fått betydande poster. Andre vice ordförande i kommunstyrelsen betraktas som ersättare för kommunalrådet vid längre frånvaro. En plats i prestigefyllda arbetsutskottet innebär även betydelsefull plats i personalnämnden. Ett tungt ansvar som kräver stort förtroende. Om detta rådde inte enighet vid valfullmäktige (15/10).

(S)&(V) markerar samtidigt att ett nej till samarbete från Politiskt Alternativ (PA) inte äger giltighet då en avhoppare används som bräckjärn. Istället etableras normen att politiska vildar ges fet belöning i utbyte mot makt. Vem ska köpas dyrt efter nästa val? Vilka partier ska väljarna kunna lita på? Demokratin blir oförutsägbar. Risken ökar att partipiskorna viner hårdare för att hålla samman skakiga majoriteter, vilket kan förstärka blocktänkandet och minskar öppenheten.

Efter avhoppet uttalade Bergsten att han ska föra sin politik samt få väsentligt inflytande i arbetsutskottet. Om en partilös ledamot endast representerar sig själv och talar i eget intresse, vid nomineringar och personval, är denne då inte jävig? Problematiken understryks av partiernas undertecknade uppförandekod vari en punkt lyder ”att en ledamots uppenbara egenintresse får inte avgöra utgången av ett beslut”. I alla omröstningar i fullmäktige, gällande Bergsten, förelåg ett egenintresse som faktiskt kan ses som jäv men också brott mot uppförandekoden.

I intervjuer rättfärdigar Bergsten fullmäktigeplatsen med att minst en tredjedel av väljarna stödjer hans val. Vilka skulle ”kryssat” om vildeplanerna varit kända? Med 13,7% av partirösterna erhålls 0,4 mandat. Det är trots allt partier som går till val och företräder väljarna. Vidare betraktar Bergsten sig som eget parti för att få tillträde till fullmäktigeberedningar, men han representerar inget parti, inte de som valt PA, bara sig själv. Det får på inga villkor innebära några privilegier. Partilös är och förblir partilös. Punkt.

Enligt en debattartikel (Folkbladet 10/10) ska även K G Abramsson (S) och Vanja Marthin (V) verka för det partipolitiska programmet för Politiskt Alternativ som Bengt Bergsten ställt sig bakom. Ingenting legitimerar ett stulet mandat och en stulen politik. Ett odemokratiskt övertramp som kräver en offentlig ursäkt. Utan samverkan driver ingen PA:s partiprogram utom partiet och dess medlemmar. Bilden framtonar av ett politisk förmynderi där behovet av PA ska elimineras.

Alla partier bör göra tankeexperimentet om vardera en ledamot från (S) och (V) hoppar av i protest. Vilket hände i Haninge kommun. Politiska vildar har i alla tider betraktats som oönskade och måste så behandlas, om partier ska kunna bygga upp ömsesidigt förtroende som beslutande parter. Utan tillit och konsistens undermineras partiväsendet och samarbetsförutsättningarna i sin grund.

I massmedia har Bergsten efter sitt avhopp upprepat kritiserat PA. Internt öppnade han en avgrund genom en rad grova anklagelser i ett avskedsmejl. Ingen kan undgått en kvarvarande konflikt, synnerligen då Bergsten behöll fullmäktigeplatsen. Denna konflikt lyfts nu rakt in i politiken. Ingen kan på allvar tro att (S) och (V) är omedvetna om denna konsekvens. En ”härska genom att söndra”-kultur fortsätter därmed att odlas. Att stjäla ett mandat genom en dissident (som sade sig avgå för partiets intresse), lägga vantarna på partiprogram och förpassa PA decimerade till opposition är ingen fredsinvit, snarare en politisk krigsförklaring.

Nya majoriteten talar i debattartikeln om att det ”finns inget utrymme för grälsjuka och politiskt taktiserande”, men vad tror de deras omoraliska iscensättning nu skapat? Frid och fröjd och ett lyckligare Vilhelmina som fått en majoritet p.g.a. antipolitiken att så många som möjligt ska uteslutas på grund av Sverigedemokraternas enda mandat? Interveneringen i partierna syns blivit norm. En tolerans för det intolerabla, resulterar i att partiväsendet inte längre utgör grunden för den representativa demokratin. Utan att partilösa privatpersoner nu avgör den politiska majoriteten.

Debattörernas tes att ett förödande samtalsklimat uteslutande har skapats genom ett oförsvarligt agerande i sociala medier, stämmer inte. Bergsten kan inte glömt att ledamöter otaliga gånger blivit illa sedda och behandlade. Ändå undertecknar han artikeln, vilket är anmärkningsvärt. Vidare skriver trion att nämndarbetet har präglats av kamratlig och positiv stämning överlag. I utbildningsnämnden stämplades PA-ledamöter som främlingsfientliga. Uttalade omdömen som ”gammstutar” om föreningsmedlemmar som kämpar för byautveckling talar ett annat språk – i kommunstyrelsen. Exemplen kan radas långa över härskartekniker och vuxenmobbing över åren. Den politiska kulturen är inte sällan ett arbetsmiljöproblem vilket debattörerna försöker skyla över.

Kommunens ekonomiska situation har socialdemokraterna ett stort ansvar för, borträknas de s.k. AFA-pengarna var det minus för 2012 och 2013. Prognosen för 2014 pekade i senaste delårsbokslut mot -27 mkr i verksamhetsunderskott och -17 mkr i resultat. Så bjöd nya majoriteten in till överläggningar då läget såg och ser kärvt ut. Många obekväma beslut kan stå för dörren, vilka  ”Positiva Vilhelmina” i samförstånd självfallet vill dela ansvar för. Med ”risk” att ingen kan uträva ansvar nästa val. I fyra år har (S) hunsat oppositionen, sen snor man makten och nu ska alla krisarbeta som i en idyllisk enpartikommun. Min rekommendation är när man illegitimt tillskansat sig makten: Styr eller avgå. PA kommer dra sitt strå till stacken, men inte tillsammans i något kuddhörn i kommunhuset. PA agerar nu i opposition. Och vill (S) möta upp, så visst gör PA det också.

I ett pressmeddelande (Vilhelminasossarna 6/10) från (S), vill Bergsten se sig som brobyggare mellan blocket. Vid ett tillfälle då oppositionspartier sökte gemensam linje i debatten kring inlandssjukvården, ville Bergsten inte förknippas med alliansen. Då bröt vilhelminaalliansen med PA i oppositionsarbetet vilket krävde insatser för att repareras. Under valarbetet uttalade Bergsten till engagerade i DKL och Doroteaupproret, att de var populistiska. En politisk örfil. Två exempel på brända broar. Sedan skriver Bergsten själv in PA i ett block trots att partiet arbetat för blockupplösning under fem år – utan att släppas in. Trovärdigheten för Bergsten som brobyggare är obefintlig.

Det är mellan (S), (V) och övriga partier Politiskt Alternativ önskar ett gott arbetsklimat och utbyte. PA:s förtroende för Bergsten är dock förbrukat, inte bara som ordförande utan som politiker. Enda sättet att bygga broar mellan alla partier idag, är att vilden Bergsten avsäger sig fullmäktigeplatsen. Det är också en uppmaning.

Oavsett en annan majoritet, lotterimajoriteter i nämnder och styrelser, eller nyval, anser undertecknad att det är enda sättet att respektera väljarna och valresultatet där socialdemokraterna var valets stora förlorare. Går man alla till mötes och lämnar maktfullkomlighetens väg kan kommunen bli en vinnare – på alla plan. Men behovet av samarbete kräver först respekt och ett återupprättat förtroende mellan partierna, därefter följer begynnelsen för framtidens Vilhelmina.

/ Tommy Streling

4 kommentarer

  1. Göran Jonzon

    Under senaste KS-arbetsutskott 2014-11-04 fanns en punkt på dagordningen som hette Budgetremiss 2015.
    Väl framkommen till den punkten spelade Åke Nilsson (S), Mikael Österberg (S) och Bengt Bergsten (-) ut en väl förberedd intrig mot Annika ANdersson (C) och mig (KD), i syfte att få oss att byta ståndpunkt och ställa oss bakom deras budgetremiss. Steg för steg hade de tydligen tänkt sig att ställa frågor som var för sig bara skulle kunna besvaras med -JA från vår sida och på så sätt leda oss till att åsidosätta resultaten från våra interna partiöverläggningar. Inte heller respekterade de våra skriftliga svar till deras invit till en gemensam budget för 2015. De började så vackert med att Åke Nilsson påstod sig ”mycket noga flera gånger” ha läst igenom Alliansens rambudgetförslag och menade att de ekonomiska ramarna och målen låg mycket nära majoritetens siffror på den nivån.

    Mitt svar var givetvis att det var därifrån vi startar den politiska debatten och att tiden fram till budgetfullmäktige den 15 dec kan komma att innehålla olika klargöranden som vi inte kan förutse. Då hävdade man tillsammans med adjungerade ekonomichefen Lars Ekbäck att MBL-förhandlingarna med personalen skulle vara styrande tidsmässigt och krävde en mer detaljerad budget innan frågan ska behandlas i KS. Jag känner det smått kränkande att placera ett dyligt argument på bordet framför mig, då MBL-förhandlingarna är av informativ form och aldrig kan övertrumfa den demokratiska ordningen fram till budgetfullmäktige. Men så fortsatte övertalningskampanjen en god stund, med stegrad irritation från båda parter. Ingen som heslt respekt visades för våra partiers ställningstaganden, utan de gjorde sitt yttersta med att via tal om ”utsträckta händer” och ”vilja till samverkan” försöka få oss två att undergräva de beslut som vi var satta att framföra i KS-au! Jag häpnade över den fräckhet de uppvisade i att försöka få oss att förråda och svika de våra.

    Personligen uppfattar jag inte någon värme från deras ”utsträckta hand” utan snarare ett försök från en drunknande att även dra ned de som fortfarande har en båt som håller tätt i stormen.
    Det hela blev mer än patetiskt när samme MIkael Österberg (S), som i valfullmäktige 1 nov 2010 gick fram till talarstolen och yrkade på att nominera en annan Kristdemokrat istället för mig tsom mitt eget parti nominerat till KS, nu sade att han inte kunde acceptera vårt svar och ställningstagande utifrån sin vilja att ”kasta allt gammalt bakom sig och samarbeta”. Det blir ju extra tydligt hur hans etiska normer fungerar, när han som förövare och fulspelare tar på sig rollen att förlåta sig själv i mitt ställe och avgöra hur och när han ska ursäktas!

    Men saken är ju den att budgeten för 2015 till största delen kommer att präglas av det underskott som (S)+(V) under 2014 skapat genom fullständigt oansvarigt styre och i vissa fall helt obefintligt sådant.
    Själv anser jag att det under givna förhålladen och med intrigerandet ihop med nämnde Bengt Bergsten, helt faller på dem själva att reda ut trasslet under 2015.

    Däremot föreslog jag att vi tillsätter en parlamentarisk exekutivkommitté i form av ett fullmäktigeutskott som snarast tar sig an budgetramarna för 2016 – 2018 och utifrån en utarbetad strategiplan lägger fram en grund för kommande års budgetsamverkan, oberoende av vem som sitter i majoritet.
    Där skulle vi tillsammans med förvaltningscheferna och deras personal inom förvaltningen kunna dra upp de stora riktlinjerna och gränserna. Med en representant från varje parti och med mandat utifrån rösttal, skulle vi få en mycket stabil överenskommelse som vilade på den s.k. minsta gemensamma ekonomiska nämnaren. Därifrån kunde vi sedan ägna betydligt mer kraft åt att debattera de olika sakfrågorna och försöka hitta kompromisser som skadar så få som möjligt.

    Summerat tycker jag det verkar som att vi får räkna med att det även fortsättningsvis kommer att bjudas på intriger och fulspel från socialdemokraterna i VIlhelmina (och deras vapendragare Bergsten) och med samma personer vid rodret som före valet vore det kanske naivt att räkna med något annat ?

    • Tommy Streling (inläggsförfattare)

      Hej Göran, tack för din kommentar.
      Ja, när man läser budgetremissvaret från S/V/(-) så slås man av att det är en blåkopia från förr om åren, inget nytt alls, men minus ett antal punkter bortskalade. Lika förunderligt var att delårsbokslutets prognos stod kvar på styrelse- och nämndnivå men att resultatet nu prognosticerats till -7 mkr istället för – 16 mkr. Denna förändring borde inneburit något korrigering för nämnds/styrelseresultat, eller framtida siffror, för även 2016 och 2017 finns långsiktigt med. Men ”man” håller allt annat lika. Fast jag kan undra om det var KS budget ni skulle ta eller hela paketet? För i utbildningsnämnden hände uppenbarligen något med ramarna. Något protokoll har dock icke siktats.
      Och när utökade ramar, för UBN, som jag förstått nu kommer på tal, så blir det intressant med finansieringen, det får ni väl syna grundligt på nästa ks-au den 18:e nov och KS den 25:e nov. Helt plötsligt kanske det går att utöka ramarna!

      Det är för övrigt riskabelt att ta en budget med slamkrypare där passusar finns som ”verksamhet inom ram” eller med ”utökad ram” vilket i första fallet kunde inneburit att ”man” plötsligt sagt ja till en nedläggning av Nästansjö och Latikberg, sett till vilka ramar man spikar. Med tanke på att SN begärde 11 mkr i utökad ram och UBN cirkus 4-5 mkr tidigare i år, för att upprätthålla befintlig verksamhet (Vågens nya systeravdelning har körts utan budgetering tex), så är det en underbudgeterad budgethistoria som ska baxas igenom. Vad jag avser är, att även om vi skalar bort överkurs, frivillig och ej lagpliktig verksamhet för låt säga 10 mkr så kommer vi ändå inte i balans. Ska vi skruva bollen riktigt hårt så ska vi sänka skatten med två kronor för att nå riksgenomsnittet, då måste vi skära 20 mkr till. Utjämningssystemet och annan återbäring till glesbygden får vi återkomma till.

      Som sagt, inte en tillstymmelse till uppskrivning av intäkterna 2015. Man ler i mjugg, om det är så att det är och var hugget som stucket vilken regering som sitter vid makten. Det är ju detta frysning av ramarna förespeglar. SKL:s siffror ger lite plus här och där, men det är verkligen sparsmakat och en stram statsbudget, om den tar sig igenom.

      Vidare. Till att en ledamot i ett arbetsutskott eller kommunstyrelsen inte kan acceptera ditt eller någons svar eller ställningstagande visavi ”kasta allt gammalt bakom sig och samarbeta”. Eftersom man från (s) förvisso slutat intervenera i allianspartierna så finns det mycket nytt i politiskt beteende, innevarande mandatperiod, som inte går att kasta bakom sig då det ligger här och nu och framför oss. I synnerhet för PA. Samarbete bygger inte bara på viljan att samarbete utan på ett ömsesidigt resultat, då samarbetar man som först, i realiteten. Jag förstår att man så ihärdigt vill ha enighet i besluten och budgeten. Så vilket tankegods och avsiktförklaringar från Alliansen och PA släpper man in då, ja den prövningen på ömsesidighet och samarbetsvilja kommer just på kommande KS-au och KS. Inget är över förrän det är över. Och jag håller med, man har styrt helt själva utan medverkan från oppositionspartierna, så ett väldigt stort ansvar vilar på socialdemokraterna, och idag med sina majoritetsbryggor (V) och (-).

      Parlamentarisk exekutivkommité, ja det var ord och inga visor. Tror du verkligen på ett utskott i fullmäktige för att få ordning på somt och visst? Efter ett partigruppsfullmäktige där politikerna själva skulle sätta kriterier på ekonomistyrning/avvikelsemodeller/-rapportering/uppföljning mm, så insåg jag att det här var inte politikernas uppgift, möjligen att ge uppdraget. Ekonomienheten har f.ö. tappat i resurser och mitt råd kvarstår, stärk resurser och kompetens, genom att anställa en controller, utför systemrevision, med utökat stöd, förslagsvis från kommunens revisionsbolag som har insyn och kännedom. Å andra sidan tyckte jag revisionsrapporterna var så undermåliga sist att kommunen borde ge uppdraget till förutvarande revionsbolag, som under flera år byggt upp en gedigen erfarenhetsbas kring kommunens ekonomi.

      Jag tror ks-au och ks ska klara av det, med denna modell, effektivare, snabbare och med mindre kostnader än ett utskott i fullmäktige. Ett förslag bland många andra!

  2. Göran Jonzon

    Hej Tommy!
    Att protokollet från den 4 nov inte funnits tillgängligt kan kanske bero på att jag först igår fick tillfälle att justera det.
    Mailledes har jag kunnat ta del av och korrigera detsamma, fram till den punkt jag kunnat klargöra mig stå bakom skrivningarna.
    Då jag som egen företagare inte kan uppbära ersättning för förlorad arbetsinkomst, alldenstund jag beskattas för inkomsterna enligt räntefördelningsprincipen och detta inte ger SGI, innebär detta att jag i praktiken blir begränsad till att justera protokoll som sänds till mig via postverket.
    Nu ligger KS-aumötena så tätt att protokollen skulle behöva justeras direkt efgter varje möte och därför ansåg tydligen kansliets personal att det inte skulle hinnas med postledes.
    Jag uppmanades att åka ned till VIlhelmina för att jsutera protokollet, men svarade att de som har tidlön är bättre lämpade att åka upp till mig som har min inkomst relaterat vad jag producerar och således alltid går på ackord, men då var det plötsligt inte lika bråttom kunde jag förstå.

    Vad gäller intänktsförstärkningar inför 2015, så ser jag det snarare sannolikt att intäkterna minskar, då statsbidragets uppräkning uteblev och den direkta inkomstskatten knappast heller ökar.

    Som jag och mina partikollegor ser på budgeten för 2015 finns det flera skäl att reservera oss mot föreliggande förslag från den nygamla majoriteten.
    För 2016 och framåt finns det däremot stara skäl att utifrån en noggrann analys och utformandet av en därtill hörande strategiplan, söka enighet tvärs de politiska grupperingarna.
    Hur menar du att ett sådant arbete skule kunna uppnås via KS-au ?
    Där sitter f.n. 5 ledamöter i form av Åke NIlsson (S), Mikael Österberg (S) Bengt Bergsten (-), Annika Andersson (C) och så undertecknad (KD). Legitim representation för Moderaterna, Politiskt Alternativ samt Sverigedemokraterna saknas helt och dessutom är inte nomineringarna till dessa poster grundade i det utvidgade uppdrag som skulle föreläggas en exekutivkommitté.
    Att utelämna så stora delar av representationen i det föregripande arbetet är ett säkert sätt att skapa splittring inför de följande fastställandena i fullmäktige.
    Men ett fullmäktigeutskott är hittills bara ett förslag och något bättre förslag att ta ett helhetsgrepp inför de kommande åren, har jag inte sett så här långt.
    Läget är tillräckligt allvarligt redan som det är nu och ingen ljusning syns nära förestående.
    Då är det alltid bättre att agera än att reagera.
    Fortsätter vi att knuffa ekonomistyrningen framför oss nödhjälpligt ett år i taget, så minskar våra chanser att uppnå långsiktig balans i samma takt.
    Ett fullmäktigeutskott är definitivt ett alternativ värt att fundera över.
    Till utskottet skulle givetvis adjungeras samtliga förvaltningschefer och ev. även annan utomstående expertis, för jag delar nog din uppfattning om vad ett utskott baserat på endast förtroendevaldas representation skulle ge i resultat.

    Vi står otvivelaktigt inför att vägval vad gäller Utbildningsnämndens åtaganden och byaskolorna har (S) redan tidigare slagit sina lystna blickar på att få stänga ned. Det ingår liksom i det partiets strukturella ideologi och vi kan se hur desperata konsekvenserna blev i Nordmaling, när man även där underlåtit att tillskapa en bred strategiplan med parlamentarisk förankring.

    Socialbudgeten ser inte heller den direkt upplyftande ut. Där skenar kostnaderna på ett mycket oroväckande sätt och en tung post som bara blir tyngre är kostnaderna för uppköp av tjänster som vi inte sjäva tillhandahåller. Vi skulle nog behöva ytterligare minst en socialsekreterare, men vad jag förstår finns inga planer på en utökning.
    Samtidigt fordras en genomgripande genomgång av hela den kommunala personalkadern där arbetsmängden för respektive tjänst måste definieras och bemannas därefter.
    En sakkunnig controller kan säkert vara en lönsam åtgärd att satsa på, men då måste man först hitta en som verkligen tillför något och inte bara rekrytera internt bland den befintliga kompetensbasen.

    • Tommy Streling (inläggsförfattare)

      Hej Göran, tack för ditt svar.

      Ja, nu kanske det inte var just Ks-au protokollet jag avsåg, men det är väldigt viktigt att protokoll justeras skyndsamt.
      Se nu på Utbildningsnämnden som hade sammanträde för snart två veckor sedan, där var det möjligen nya bud om budget, förväntade intäkter och ramnivåer.
      Men hur ska politiker, partier, och på tisdag, Ks-au, bereda och förbereda sig om det bara pratas men inget protokoll finns läsbart som verifierar beslut och ev. ramhöjningar?
      På utbildningsnämnden, räknades ett överskjutande behov om minus 6,9 mkr. I klartext Plan inkl utökning 2015 ram: 196,6 mkr. Om prognoser ändrats och äskanden finns är minst sagt viktigt att få kännedom. Men krasst sett är verksamheten underbudgeterad. Vad ska man skära bort? Hur ska man öka intäkterna?
      Ni får förmodligen en information och sammanfattning vid sittande bord. Kan man förvänta sig en initierad analys från politikerna då? Man kan inte kräva det.

      Det här mönstret känns igen. I sista minuten, få chanser att sätta sig in i material,hur värdera ev intäktsökningar och ta ställning till ramökningar? Ks-au bereder och har ett styvt jobb fram till Ks den 25 nov. Om inte denna kultur och dessa ”rutiner” bryts finns ingen chans i världen till ett seriöst långsiktigt beslutsfattande. Merparten fritidspolitiker riskarar bli åskådare.

      Grunden i arbetet med budget är budgetberedningen men denna ”aktivitet” är inte särdeles väl formaliserad. Presidier eller au-medverkan är en av frågorna kring medverkan (plus ledningsgruppen och vissa tjänstmän).
      Häromåret fick PA igenom att alla partier ska ha en insynsplats. PA och V kom med.

      Minns du hur du nämnde några ord i någon blogg och så bröt man alla partaöverläggningar man då bjudit in till?
      Om det nu var Jonzon som gått över gränsen, varför räckte det inte med att Kd i så fall antingen sa nej eller bytte representant. OM det fanns skäl för kritik (vilket få fick kännedom om, i vad det konkret handlade om, när jag ställde frågan) men poängen var den kollektiva bestraffningar. Man bröt med alla oppositionspartier, med Jonzon som förevändning. En rent bedrövlig hantering av oppositionspartierna. Slå igen dörren i ansiktet. Huvva!
      Det var väl då, man öppet och samarbetsvilligt, satte sig för en uttömmande diskussion, kring vad oppositionen kunde tänka sig skära ner och spara på. När förslagen lämnats fram, dög inget, dörren slogs igen (upplevde jag det som). Och man hade inför budgetfullmäktige fått veta vad oppositionspartierna ville och inte ville. Så blev budgetfullmäktige en avmätt tillställning.

      Om, jag säger om, budgetberedningen, blir en kontinuerlig och för alla partier mer öppen historia, så tror jag ett fullmäktigeutskott kan vara i överkant.
      Ks och ks-au menar jag är beredande och utredande, i alla ärenden till fullmäktige och kommunbudgeten, och ska se till att budgetberedningen har all information och delges kunskap och underlag som är eftersträvansvärda. Med stöd av konsultativ spetskompetens eller egen spetskompetens (nyrekrytering).

      Att man måste få rätsida på ekonomistyrningen är en helt klart. Vägen dit krokig. Vi får se när första raksträcka uppenbarar sig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.