Vad tror dom egentligen???

Fick ett mejl från swedbank (läs nedan) tycker inte att svenskan låter riktigt som den ska… men en ännu större miss dom gjort är väl att jag inte ens har ett konto på swedbank, hahaha, försök lura nån annan ni. Telia skickade också ut ett liknande mejl, för två dagar sedan. Där uppmanades jag göra samma sak, uppdatera mina uppgifter genom att klicka på länken, bara för att en faktura som jag skickat in, inte hade kunnat betalas, men hallå…lägg ner er tid på nåt annat än att försöka lura folk, knäppskallar!

Bäste kund,

Vi märkte ogiltiga inloggningsförsök till ditt konto online från en okänd IP- adress.
På grund av detta har vi tillfälligt ditt konto.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för din Internetbank ska återaktiveras
vänligen uppdatera dina faktureringsuppgifter idag genom

KLICKA HÄR stod det, men jag tog bort länken 🙂

bara kontrollera de uppgifter du angivit är korrekt.
Med vänliga hälsningar,

SWEDBANK Medlem Services Team

P.S. Länken i detta meddelande kommer att ut inom 24 timmar. Du måste uppdatera din betalningsinformation

© 2011 SWEDBANK LLC. Alla rättigheter reserverade.

 

 

 

Etiketter: , ,

12 kommentarer

  1. Ellinor

    Hejsan. Även om du inte blir lurad kan det ju vara snällt mot dina läsare att faktiskt ta bort länken i meddelandet. 🙂

  2. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Jan A (2011-05-29 13:16)
    Ja, det undrar jag också men som du ser, enligt Ellionor, så kan det finnas nån stackare som inte läst vad jag skrivit och som sedan klickar på länken (som jag förövrigt nu, har tagit bort) och vad som då händer, det vet inte jag, för jag klickade inte på den.

  3. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Ellinor (2011-05-29 13:40)
    Nu Ellinor, behöver du inte oroa dig för att någon ska klicka på länken. Jag hoppas ju att folk först läser vad jag skrivit innan dom gör något, men jag trodde inte att länken skulle gå klicka på då texten bara var kopierad. Nu är den då borttagen, får jag ett plus i kanten då 🙂

  4. Ellinor

    Nu får du ett stort plus! Jag gjorde nämligen samma misstag, men såg det när jag publicerade mitt inlägg. Man får ju hoppas att folk inte går på detta, men det är ju väldigt frestande att klicka på saker där det står ”>>>KLICKA HÄR

  5. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Ellinor (2011-05-29 17:13)
    Tack tack! Jo jag vet, ibland kan man bli sugen bara för att se vad som händer, men om man riktigt läser igenom vad som står, så borde man dra till sig öronen…sen kan man alltid fundera över vad dom som skickar sånt här, har att vinna på det?

  6. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Telia Kundservice (2011-05-29 17:17)
    Hej Lena! Jag kopierade mejlet och skickade det till er med frågan om det var ni som skickat ut det, men fick aldrig nåt svar, däremot räknade jag snart ut att det var bluff…eftersom fakturorna inte är utställda på mig utan på Åke, alltså var det något lurt med det hela. Ja, nu vet vi alla fall, och förhoppningsvis alla andra som läser er hemsida, samt kollar in min blogg 🙂 Ha en fortsatt trevlig söndag!

  7. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Anders (2011-05-29 17:42)
    He Anders! Mm, men det var också en av anledningarna till varför jag skrev om det, så andra också ska tänka sig för lite. Visst kan man göra bort sig (fråga mig), men om ingen talade om det för andra, så var det nog ännu fler som hoppade i galen tunna. Telia fakturorna är inte utställd på mig, så där kom jag på dom, efter ett tag, jag har inget konto på swedbank, så där bedrog dom sig med en gång, men visst, jag fick fundera ett tag först.

  8. Maria Lundmark Hällsten

    Svar till Telia kundservice (2011-05-31 09:53)
    Må så vara, men det tog fem dagar för er att svara på mitt mejl, tycker inte att det är kunderna som ska behöva sitta och söka info om såna saker…tyvärr. Men det gick ju bra i alla fall. //Maria

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.