På avslutningskonferens med NOSTRA projektet

Av , , Bli först att kommentera 3

DSC01062

Idag är jag i Bryssel för avslutningskonferensen för NOSTRA projektet som vi i Kvarkenrådet deltagit i.

Det är ett Interreg IV C projekt som har handlat om att utveckla och underlätta för maritima stråk (sund) runt om i Europa. Upprinnelsen till NOSTRA kommer ifrån European Straits Initiative som togs 2009 av Kent County Council och regionen Pas De Calais.

Under projekttiden har man tittat på likheter och skillnader mellan dessa olika områden i Europa, det handlar om gränsöverskridande miljöproblem, den fysiska barriär som vattnet utgör, de historiska och kulturella band som ofta finns på bägge sidor om sunden, exempelvis våra kopplingar mellan Öst- och Västerbotten.

Kvarkenrådets deltagande i NOSTRA projektet är en del i det långsiktiga arbetet med att säkerställa en förbättrad färjeförbindelse mellan Umeå och Vasa. Generellt sett så är vattenvägar mellan länder en ofta förbisedd länk.

Det operativa arbetet för att få till stånd en bättre färjeförbindelse sköts via projektet Midway Aligment.

 

Tondövt agerande av Byggnadsnämnden

Av , , Bli först att kommentera 1

Som jag skrev tidigare så skrev representanter för Umeå Kulturhus under hyresavtalet med Umeå C utveckling i måndags.

Att det föreligger många potentiella problem innan de f.d. lokstallarna kan fungera som ett kulturhus tror jag alla förstår.

Därför tycker jag att det känns trist att Byggnadsnämnden som man kan läsa i denna VK artikel:
”En timme efter att Umeå Kulturhus undertecknat hyreskontraktet för lokstallarna fick de veta att de anmälts för olovlighet. Bygglov vid Umeå kommun gör bedömningen att de sannolikt inte får bygglov och att de måste upphöra med verksamheten – annars riskerar de en avgift på närmare 300 000 kronor.”

Är så snabba med att tillämpa sin myndighetsutövning.

Givetvis skall kulturhusets verksamhet precis som allt annat som sker i kommun bedrivas enligt korrekta bestämmelser och lagstiftning. Men förelägganden som kommer redan samma dag skadar mer än de gör nytta.

Vi har nu en unik situation i Umeå att kunna kombinera kommunal byråkrati med äkta gräsrotsengagemang, jag tycker det vore synd att sabba den möjligheten genom onödigt byråkratiskt handlande från Umeå kommuns sida.

Givetvis skall kulturhusföreningen upplysas om de formella krav som de ställs inför nu när de tecknat hyreskontrakt med fastighetsägaren, men ärendet brådskade inte mer enligt min syn att se på det än att det hade kunnat skickas med vanlig snigelpost och komma fram i slutet på veckan!

Här är ytterligare en artikel om kulturhuset på vk.se

 

 

Nu är avtalet för kulturhuset undertecknat | Västerbottens-Kuriren

Av , , Bli först att kommentera 4

Nu är avtalet för kulturhuset undertecknat | Västerbottens-Kuriren.

Jag är väldigt glad att det gick att hitta en konstruktiv lösning mellan kulturhusföreningen och Umeå C Utveckling (bolaget som äger lokstallarna). Det kontrakt som nu skrivits tycker jag är väldigt positivt för Umeå som stad och visar att vi tar föreningar och människors engagemang på allvar.

Kulturhusföreningen får hyra huset för 1 krona och 20 öre fram till den 31/12 2015.

Under den tiden så finns det gott om tid för föreningen att hitta former för sin verksamhet, för att bidra till ett än rikare kulturliv i Umeå.

Vads får ubåtsjakten för konsekvenser?

Av , , 6 kommentarer 5

Den nu pågående ubåtsjakten i Stockholms skärgård är ju förstasidesnyheter och jag tycker det känns väldigt olustigt att återigen se marinens fartyg på jakt efter främmande farkoster långt inne på svenskt territorialvatten. Samtidigt hänger detta ihop med en tuffare hotbild vi sett under de senaste åren runt Östersjön och i östra Europa, med Ukrainakonflikten som ett bra exempel.

Som jag ser det så har FM torrt på fötterna när man nu kastar loss stora resurser i denna ubåtsjakt, eller underrättelsinhämtning som man kallar det (återkommer till varför)

Hår kommer några tankar jag haft under helgen som varit.

Kommer man att hitta någon Ubåt, och kanske beskjuta eller tvinga upp/Beslagta någon Ubåt?

Nej, och då inte främst för att förmågan att hitta och bekämpa inte finns utan snarare för att det ligger inte i någons intresse att göra detta. Detta handlar om att visa främmande makt att vi kan, upptäcka, finna och vid behov beskjuta.

Har vi rustat ner försvaret för mycket?

Både jag och nej, det som nu sker visar väl hur oerhört viktigt det är med långsiktighet i försvarspolitiken och att den hela tiden präglas av breda överenskommelser eftersom alla försvarsbeslut sträcker sig över många mandatperioder. Det som skedde var ju att man bedömde att hotbilden mot Sverige bedömdes som avsevärt förändrad efter kalla krigets slut och därför ställde vi om från Invasionsförsvar till Insatsförsvar, vilket gav oss en betydligt minskad försvarsförmåga.

Vad bör vi göra nu?

Det verkar ju som att ”den ryska björnen” har vaknat igen så jag tror att vi kommer få se ökade förslagsanslag i framtiden, jag tror det kommer att finnas en bred politisk enighet om att Sverige behöver ett ökat försvar.
Men här finns det en jätteviktig sak: Ge försvaret en större budget! Men lås inte pengarna i långa materielbeställningar! För detta är ett av försvarsmaktens stora dilemman, en alldeles för stor del av budgeten är låst i materialinköp som beslutades om för flera år sedan vilket gör att vi köper in grejer som inte behövs. Exempelvis JAS-plan där vi har alldeles för många sett till vilka flygande förband vi har idag. Skall en ökad budget vara effektiv låt då ÖB prioritera vad pengarna skall gå till, ny, materiel, mer flygtid till flygvapnet, fler soldater osv.

Skall värnplikten återinföras?

Nej! Det var fel att avskaffa den, (i fredstid vill säga, värnplikten finns ju kvar men i praktisk mening är den meningslös eftersom ingen gör ”lumpen”) men jag tror inte det är praktiskt möjligt att återuppbygga den apparat som det skulle innebära att återinföra den militära grundutbildningen på klassiskt sätt. Tänk bara på alla regementen som avvecklats, alla grejer som skulle behöva köpas in på nytt. De som nu ropar på återinförande av värnplikten bör räkna på kostnaderna också.

Kan det ha varit en Holländsk Ubåt?

Nej! Däremot så har Holländska fartyg samövat med Svenska i en gemensam övning tidigare så därför finns det Holländska fartyg i Östersjön

Hur är det med uppgifterna om moderskepp?

Det är två ryska fartyg som i media utpekats som möjliga att ha kontakt med en ev. ubåt (under förutsättning att den är rysk), framförallt NS Concorde. Något som är intressant i det som jag bedömer som lite av en psykologisk kamp som förs från svenska försvarsmaktens sida är att ett av de fartygen, nu skuggas av några av de Holländska fartyg som deltog i den gemensamma övningen, för mej är signalen tydlig: ”Hallå mucka inte med oss, vi har kompisar!”

Varför finns ubåten här, vad gör den?

Jag tror inte det är mer mystiskt än att man varit här för att spionera på den internationella övningen som bla. innehöll Svenska och Holländska fartyg.

 

 

Astronomins dag och natt på Umevatoriet vilken grej

Av , , 1 kommentar 2

Igår kväll besökte jag Umevatoriet där man firade ”Astronomins Dag och Natt

Det var som man brukar säga, ”Folkligt, Festligt och Fullsatt” tyvärr så var det mulet så det blev aldtig möjligt att titta på stjärnhimlen via teleskopet men det fanns mycket annat att göra.

För mej så känns Umevatoriet som ett bra exempel på samarbete mellan kommunen och universitetet, och syftet som är att öka grundskoleelevernas intresse för naturvetenskap och matematik tror jag man uppnår utan större problem.

IMG_7172[1]

Erik Landar på Mars

IMG_7176[1]

Detta var så nära stjärnorna man kom. SMHI hade misslyckats med vädret.

IMG_7177[1]

Man kunde få provköra marsbilen

IMG_7179[1]

Välbesökt och trevligt

IMG_7180[1]

Gick även att läsa om berömda matematiker, intressant med Arhimedes utan honom hade vi inte kunnat simma.

 

Vilka försöker Socialdemokraterna lura med Bromma flygplats??

Av , , 3 kommentarer 10

De senaste dagarna har debatten gått hög runt Bromma flygplats och dess eventuella nedläggning. Överenskommelsen mellan den röd/grön/rosa majoriteten i Stockholms stadshus utgår från ett rent Stockholmsperspektiv, en avveckling i förtid av Bromma skulle få stora konsekvenser för flera orter i Sverige vars enda flygförbindelse till Stockholm är till Bromma.

Samtidigt som Socialdemokraterna i regeringen, och ute i landet säger att Bromma skall bli kvar, som exempelvis Lennart H i denna blogg. 

Men det stora problemet i detta fall är ju vilka är det som luras? Är det den röd/grön/rosa majoriteten i Stadshuset som lurar de som röstat på dem i riksdagsvalet, eller är det Socialdemokraterna i övriga landet som luras genom att säga att flygplatsen skall bli kvar?

rosenbad

Karta på vägen mellan Rosenbad och Stockholms Stadshus, verkar kunna behövas. 

I Dagens Nyheter igår så säger Rami Jones på Trafikverket ”Att debatten om Bromma flygplats är högst akademisk” vilket jag tycker låter betryggande, men jag vet inte hur jag skulle tycka om jag röstat på Miljöpartiet i kommunvalet i Stockholm.

mp

Miljöpartiet i Stockholm är rätt tydliga med Brommas framtid!

Läser man på miljöpartiets hemsida i Stockholms stad så lyfter man fram framgångarna i överenskommelsen runt Bromma.

Överenskommelsen i Stadshuset kan man läsa här. Samtidigt verkar inte S i Stockholm lika sugna på att lyfta fram Brommafrågan.

Centerpartiets riksdagsledamot Anders Åkesson, ställde frågor om Bromma i Riksdagen igår.

Här kan du se Anders fråga, (webbklipp från riksdagen)

Här kan du se Mikael Dambergs Svar (webbklipp från riksdagen)

Det verkar lite som att den förhandlingsperson som regeringen avser att tillsätta har lite olika uppdrag beroende på om man ser på det hela ur ett Mp eller S perspektiv.

Så den fråga man skall ställa sig är vem är det som luras, är det Stockholms stad eller är det Regeringen?

Tror det blir intressant att följa denna fråga framöver. Inte minst så kan det vara bra att de styrande i Stockholms stadshus och Regeringen lär sig hitta mellan Rosenbad och Stadshuset!!

Nu får kulturhusockupanterna bestämma sig!

Av , , Bli först att kommentera 7

Vk skriver idag om kampen för ett kulturhus, alltså om de gamla lokstallarna som ockuperats och nu går under namnet Umeå Kulturhus. Här finns hemsidan och här finns Facebookgruppen.

Jag sitter i styrelsen för det kommunala bolag som äger Kulturhuset, Umeå C utveckling AB. Och jag tror det han vara på sin plats att förklara hur allt hänger ihop.

Umeå Kommun, har köpt hela den gamla järnvägsstationsfastigheten av Jernhusen (SJ) Det är all mark från Lantmännen till Ö Kyrkogatan, inkl Stationshuset, lokstallarna mm. Syftet med köpet är att bygga ett nytt resecentra (kombinerad buss och järnvägsstation) på f.d. godsbangården, där det gula huset med solariet och USM håller till.

För att få mer plats för regionbussarna som har det trångt på nuv. busstation, och skapa en smart satation där du lätt kan byta mellan buss och tåg.

Och i samband med detta så är då planerna att sälja nuvarande stationshus, som VK skriver i denna artikel .

Frågasn om hur man på bästa sätt hanterar de som idag ovkuperat lokstallarna är inte enkel, jag tycker att det är kul med ett genuint gräsrotsengagemang, och även om man i grunden begått en olaglig handling genom att ockupera ett hus man inte äger, så finns det tycker jag en fin tanke bakom att skapa en kulturell mötesplats öppen för alla Umebor.

Problemet för mej är att jag sitter som styrelseledamot i det bolag som äger detta hus, och i och med det så är jag ansvarig om någon skadar sig eller om det skulle ske en olycka under något av arrangemangen i huset.

Detta förhållande gäller så länge som de som driver huset inte skriver under ett avtal med fastighetsägaren (Umeå C Utveckling), vi har från bolagets sida lämnat ett förslag till hyresavtal, och jag hoppas innerligt att ockupanterna väljer att skriva under.

Umeå Kommun och bolagsstyrelsen har varit väldigt tillmötesgående ända sedan huset ockuperades och nu tycker jag att det är dags för ockupanterna att upphöra med ockupationen.

Antingen ser man till att bli hyresgäster och ta ansvar för att utveckla verksamheten, eller så får man packa ihop och lämna huset!

 

Förbud mot avhorning i ekologisk produktion, rätt tänkt men fel ändå

Av , , Bli först att kommentera 5

Centerpartiets europaparlamentariker Fredrick Federley oroas över ett nytt lagförslag i EU-kommisionen.

Förslaget som du kan läsa HÄR innebär ett förbud mot avhorning av nötkreatur inom ekologisk produktion.
Som så ofta så är detta en tanke som har en kärna av bra innehåll, i detta fall att låta korna behålla sina horn. Men jag drygt 15 år bakom mig som djurskötare med just mjölkkor så jag har jobbat både med kor med och utan horn, och problemet är att hornen kan orsaka väldigt mycket skador, både på de som arbetar med djuren men även är det vanligt med skador när korna stångar varandra.

Och även om korna är snälla så när 600 kg ko viftar på huvudet, så kan det hända otrevliga saker.

Här är ett radioinslag som handlar just om detta, ”förslaget är en tankevurpa”

Sedan skall man vara tydlig med det att i Sverige är det lag på att all avhorning sköts av veterinär och att djuren sövs och bedövas innan ingreppet, och att det idag i princip bara är kalvar som avhornas, detta eftersom de flesta äldre djur ju är avhornade som kalvar.

Den enda fördelen jag kan se med förslaget är väl ett ökat intresse för kulliga kor (alltså sådana som aldrig får horn) tyvärr så är detta anlag recessivt så det finns inte så många kulliga raser. Med det är klart vi har ju vår egen SKB som är ett lysande exempel på kor som föds utan horn.

skb

SKB kor

 

0,3 dyra millimeter eller hur fel det kan bli med EU-byråkrati

Av , , 6 kommentarer 6

Kvarkenrådet driver ett Botnia-Atlantica projet som heter Selling ”Regional tillväxt genom kultur”

Ett EU-finansierat projekt som som handlar om att utveckla de kreativa näringarna på bägge sidor kvarken.

eu

 

I somras gjorde en tidningsbilaga om den kreativa sektorn i Kvarkenregionen som avslutande projektaktivitet (projektet avslutas 31.10.2014),
Bilagan delades ut tillsammans med tidningarna VK, VF och Norran i Sverige och Vasabladet, Sydösterbotten och Österbottens tidning i Finland, med en total upplaga på 102 700 ex. Bilagan har också översatts till finska och distribuerats digitalt i Södra Österbotten.

Jag har tyvärr inte någon bild,men det var en bra och informativ billaga. Bilagan fick mycket positiv feedback och gav god synlighet åt regionens kreativa företag, men tyvärr hade ett misstag skett i bilagans layout och Botnia-Atlantica logon/EU-flaggan var mindre än den storlek som stipuleras i Botnia-Atlanticas regelverk. (Regelverket finns här)

Den var 0,3 mm för liten!!!!!!

Och den nationell kontrollanten kommer därför fram till att kostnaderna för tidningsbilagan pågrund av logostorleken inte kommer att vara stödberättigade.

De totala kostnaderna för tidningsbilagan (inklusive text- och bildmaterial, layout, tryck och distribution) är 36 512,90 euro, varav 12 737,90 euro i Finland och 218 420 SEK (=23 775 euro) i Sverige. Stödmottagare i projektet är Kvarkenrådet och Region Västerbotten.

Så Region Västerbotten och Kvarkenrådet får alltså en ökad kostnad för att en logotype är 0,2 mm för liten.

EU-byråkrati i sin vackraste/värsta form!!!

 

Kartellbildning hos Umeå Energi?

Av , , Bli först att kommentera 4

Man blir givetvis oroad när man läser om konkurrensverkets undersökningar av eventuell kartellbildning hos Umeå Energi, nu tror jag att det är falskt larm alltså att det inte handlar om kartellbildning utan bara om det faktum att Umeå Energi och Sundsvall Energi hamnar på ungefär samma kostnadsläge när man lämnar offert till Örnsköldsvik.

Men det är den här artikeln som gör mej mer brydd, här antyds att de kommunala sopförbränningsanläggningarna som finns gör att intresset för återvinning skulle minska.

Jag tycker inte förhållandena är så enkla, att exempelvis Umeå Energi byggde Dova 1 berodde ju på en lagändring som förbjöd deponi av sopor på det sätt som tidigare skedde. Det finns inget tvång för någon aktör att skicka sina sopor på förbränning. Däremot så hade kommunerna i Norra Sverige stått inför enorma problem om inte dessa fem förbränningsanläggningar funnits.

Givetvis skall vi i framtiden satsa mer på återvinning, och att elda sopor kanske inte är det bästa men ett problem är att norra Sverige är stort och mängden avfall blir liten sett till den stora ytan, det gör att man inte kan göra allt överallt.

Matavfallet från Umeå kan vara avgörande för att hålla igång biogasproduktionen i Skellefteå.

Och vill Ragn-Sells eller andra aktörer presentera bättre och mer miljövänliga lösningar för avfallshanteringen än vad vi har idag, så är de hjärtligt välkomna. Men hade vi väntat på dem så hade vi intill nu bokstavligen drunknat i sopor.