Imperialism i flygdebatten

En hel del av det som uttrycks i flygdebatten är populistiskt, ignorant eller till och med medvetet vilseledande. Det värsta är nog ändå den imperialistisk världsbild som måste ligga till grund för tanken att vi svenskar kan fortsätta öka vårt flygande utan problem. Om alla människor på vår planet skulle ha samma möjligheter som vi i Sverige, och använda dessa till att flyga lika mycket som vi, så skulle inte ens Annie Lööf och Sara Skyttedal hitta några belägg för hållbarheten i den ekvationen.

Om man inte tänker större än till nationsgränsen, eller längre än till nästa val, så går det säkert att hålla kvar föreställningen att biobränslen skulle kunna lösa flygets utsläpp. Åtminstone för oss svenskar. Och man behöver inte ens försöka förstå att när vi ökar våra utsläpp så förutsätter det att andra människor på vår planet håller nere sina. Inte genom att avstå en flygresa, utan genom att de inte har råd med sånt som är självklart för oss: bil, diskmaskin, skolböcker, sjukvård, mat.

Att minska flygandet är en självklar solidaritetshandling. Inte bara för att minska den globala uppvärmningens negativa effekter för vår egen skull. Utan också för att dela med oss av vårt gemensamma utrymme på en planet som ska räcka till för oss alla.

 

7 kommentarer

  1. Svenne

    Tror att alla inser detta men det är tandlöst av politiker att slå till med ”storsläggan” mot vårt resande med flyg kors och tvärs. Men politikerna är nog rädda för att ta tag i detta ett valår. Detta är beslut politiska partierna måste sätta sig ner och gemensamt besluta så inte rädslan för att förlora stora väljarskaror får styra. Detta kommer sen att öka klyftorna ytterligare ,fler kommer inte att ha råd att flyga, många kommer inte ha råd med dyra Elbilen men detta måste vi acceptera.

    • Krister Andersson (inläggsförfattare)

      Att minska flygandet har inget direkt med ekonomiska klyftor att göra. Den med mycket resurser kan alltid köpa sig en lösning. I en förorenad och ohållbar värld är det de fattiga som drabbas hårdast. Det ser vi redan tecken på.

  2. Svenne

    Enligt initierade källor så släpper ett stort fartyg ut lika mycket skadliga ämnen (svavel- och kväveoxid) som 50 miljoner bilar. Ser man i ett större perspektiv skulle världens 15 största fraktfartyg släppa ut lika mycket som hela världens fordonspark, eller 760 miljoner bilar.

  3. Gunnar

    Men trots flygets utsläpp vill politiker bygga ut flygplatser och öka flygandet och har en fantasi om att biobränsle löser allt. Och politiker gör allt för att öka konsumtionen med bidrag till nya köpcentra och låga räntor.Alla umeås politiker hade ståpäls när de invigde Umeås köpmekka Avion för detta skapar arbete och ökar konsumtionen och tär ännu mer på jordens resurser.Och måste känts skönt också att lägga detta på åkermark som är oåterkallelig .Det senaste är ju att ändra regler så det blir lättare att bygga på prima odlingsmark för maten kan vi ju ändå importera och den finns ju i affären. Då behöver de ju inte heller tänka på landsbygdens befolkning som bara kostar ,bönderna kan väl flytta in i de förtätade städerna där inte ens snön på marken får plats utan måste transporteras många mil på lastbil. Det är ju dumt att odla när vi kan äta insekter som går att odla i källaren. Skogen tar snart heller inte upp koldioxiden för växande skog kommer i framtiden minska när allt blivit ett reservat .Men skogen ska ju användas säger vissa partier samma som vill göra reservat av hela skiten.Till bränsle och bygga hus och gör organisk plast av osv

    • Krister Andersson (inläggsförfattare)

      Visst krävs det ett helt nytt perspektiv för att lösa hållbarhetsproblemen. Där är skogen en viktig del, och reservat behövs för den ekologiska mångfalden. De binder också in mycket kol även på lång sikt. Skogen slutar inte växa för att träden blir äldre.

      • Svenne

        Ung skog tar upp mycket mer än gammal skog ,sen bör vi ha lite äldre bestånd med gammal skog också. Tyvärr har ju staten styrt mot hyggesbruk och små privata skogsägare får ju inte plockhugga vilket jag förordar.Men intressantast är att Sveaskog skiter i allt när de hugger,återställer inte körskador,kör sönder minnesmärke osv.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.