Leta efter frågetecken innan ni skriver under!

Nu tänkte jag backa bandet några månader, och vi stod i startgroparna för att byta fönster i huset. Allting gick väl inte som vi hade tänkt, det drog ut på tiden, vissa saker stämde inte, andra grejer informerades det om men som idag, visade sig, inte stämma. Några frågetecken, med andra ord.

49739292_10156847039876585_8869970711716823040_nOch sånt där kan ju reta mig till vansinne, faktiskt! Och vad gör man då? Jo, man håller kontakt med, i detta fall, företaget, och ställer frågor, luftar funderingar, söker svar, och duger inte det, så kan man alltid söka kompensation. Varför inte…är du inte nöjd, så tala om det.

Igår, lessnade jag rejält, har väntat 1½ månad på svar, så jag skriver ett rätt så argt mejl, som jag vill att dom vidarebefordrar till reklamationsavdelningen, då dom svarat att det inte kommer att utgå någon ersättning.

Jag avslutar mitt mejl med följande lilla stycke och jag citerar:

”Vart tog nöjd kund garantin vägen? Vi är inte nöjd. Och jag förbehåller mig nu rätten att lägga ut allt detta och vårt missnöje på min blogg. Ni kan googla mitt namn om ni inte tror mig, Maria Lundmark Hällsten. Jag har legat på 20 topp listan över mest lästa bloggar på vk, i över 4 år. Det är inget hot, däremot info till er om vikten att hålla en kund nöjd.” slutcitat

Sedan fick jag ett samtal, från Energihem, som företaget heter.

50309627_10156847047571585_4457410342183501824_oOch vi pratade, stundom, med väldigt stora bokstäver, jag framförde mina tankar, och jag måhända vara lite väl på, då det gäller, men jag är inte dum och jag tyckte inte heller att det var mycket begärt, att åtminstone få igen pengarna för fönsterputsningen som var beställt att göras, 2 dagar efter fönstren skulle vara klara (vad vi trodde, då det stod 4-5 dagar på kontraktet), men det var dom ju inte, så alla fönster kunde inte tas.

Nå, vi trätade på, och dividerade, och nåt vi bägge kom fram till, var att dom i fortsättningen kan se över vad dom är otydliga med. Hade varit nice att ha en och samma person att prata med, så kanske deras direktiv hade varit ett och samma, inte att en säger si och en annan säger så.

Och nu, ni som anlitar företag till större jobb, ja mindre med, för den delen, kom ihåg vikten av att ni läser, ifrågasätter, helst ha en kunnig person vid er sida, innan ni skriver på några papper överhuvudtaget, även säljare och andra involverade, kan göra fel och misstag, och har ni då skrivit på, så har ni ändå godkänt det. Jo tack, jag vet det!

Jag kan dock tillägga, att det inte är arbetarna som gjort ett dåligt jobb, utan dom som sitter lite högre upp. Som privatperson och utan erfarenheterna vad det gäller fönster och dörrbyten, så tar man ju för givet att dom man anlitar, är noggrann med att allt ska bli rätt och att kunden får det den betalat för.

Ni kommer väl ihåg den där balkongdörren, för att ta ett exempel, som dom satte åt fel håll, jättebra… inte får man ut några balkongmöbler om dörren fungerar som en stoppkloss mot räcket. Och det var ju inte det enda som blev ”lite fel”.

”Fultomeshowen” är inne i ett slutskede, det verkar ju så…jag menar, kupan är tom, vart tar alla vägen…är julen slut, eller är den slut?

t8Och med dom tankarna lämnar jag er för idag och hoppas på en fin dag för er alla!

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer

  1. Ulla K

    Det var ju lite underligt att du får ersättning först när du berättar att du ska blogga om situationen. Du berättade väl för företaget att du även länkar till bloggen via Facebook så även vänner i övriga landet ser? Ja jag följer ju inte bloggen i VK utan via Facebook… men det är klart, de som bor mer nära dig ser ju vad det står i din blogg via tidningen.
    Det är tråkigt att behöva tjata på företag, de borde själva märkt av att det inte blev helt rätt och gett en rabatt automatiskt.
    Som hyresgäst får man rabatt på hyran vid renoveringar, ni husägare borde också få rabatt av företag ni anlitar när det drar ut på tiden eller blir nåt problem. Ja eller det går ju inte jämföra så.
    Men ni får väl jämföra företag nästa gång ni ska renovera nåt, ta dem som är trevligast och samtidigt har tydliga enkla regler. Det brukar löna sig om det blir nåt problem senare.

    • Maria Lundmark Hällsten (inläggsförfattare)

      Yes…fast det är väl så, ingen vill ha dålig reklam, det ser inte bra ut 😀 Sen far inte jag runt och ”hotar” om att lägga ut ditt eller datt i min blogg, utan det gör jag om jag anser att jag blivit illa bemött eller felbehandlad. Nu löste det sig och det var väl bra, både för dom och för oss. Nästa gång kommer jag att anlita en expert som får sitta med, för någonstans tycker jag inte att det är så konstigt att jag, inte vet ett skvatt om fönster, lika lite som en fönsterfirma kanske vet om mitt yrke, och då tar man för givet att dom vet vad som gäller, för vem ska annars veta det? Man vill ju tro att dom man anlitar till specifika saker ska veta vad dom pysslar med. Och det vet ju dom här fast…lite dålig info, kan bli bättre, det kan vi nog allihopa bli, på lite av varje, om man tänker efter 🙂

  2. Ulrika

    Hejsan
    Håller helt med dig, vi har nu installerat fönster som är helt ok men så jäkla trött på att det inte åtgärdas det som är fel, ett fönster sitter fast en dörr måste monteras om, använt bilder på vårt hus utan vår tillåtelse osv osv.
    Blir tokig, har nu ringt dom 3 ggr i veckan i en månad inget händer!
    Hur gick du vidare?

Lämna ett svar till Maria Lundmark Hällsten Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Maria Lundmark Hällsten