Så har då svar inkommit. Och ett JÄTTETACK till er som nu besvarat mina/våra frågor. Mp har inte svarat på grund av att den som fick frågan ”lämnade” partiet efter beslutet från Landstingsstyrelsen – eller ligger lågt så länge – jag vet inte riktigt. I alla fall så har tydligen inte frågan gått fram till någon företrädare för Mp i dagsläget så därför har inga svar på frågorna ej heller inkommit.
Finns väl en del att kommentera nedan men det är mycket i helgen så jag får se vad jag hinner. Ni andra har kanske också någon kommentar. Skriv dem gärna i bloggens kommentarer. I slutet finns ett gemensamt uttalande av Kd vilket jag också fick mig tillsänt.
Till våra kommunalråd Caisa Abrahamsson (S) och Kjell Öjeryd (V) :
Fråga 1:
Det är landstingets uppgift att tillhandahålla sjukvård över hela landet?
Varför ställer Sorsele kommun (S+V åtminstone) upp på deras sparkrav vilket innebär att även kommunala medel ska gå till deras verksamhet? Redogör i klartext hur ni tänker er samarbetet! Vem kommer att bli huvudman för dessa sex intermediära vårdplatser eller hur det nu blir?
Svar S:
Vi vet att det är landstinget som ska bedriva akutsjukvård. Den 17 oktober hade landstinget presskonferens ang, nedskärningar i Vården där bl.a 6 akutvårdsplatser skulle tas bort från Sorsele sjukstuga 2 palliativa platser skulle erbjudas till Sorsele istället Skulle vi säga ja det detta så försvinner joursjuksköterska kvällar, nätter helger
Det vi fokuserade från start var att sätta kommuninvånarna i centrum.
Det viktiga var att Sjuksköterks skulle finnas tillgänglig från kl.17.00 vard och även lörd/sönd. Och att minst två akutvårdsplatser för att bibehålla vår avd. plus jourverksamhet
Vi var t.o.m. beredda att tillskjuta medel för att behålla 2 platser. Detta diskuterades även i budgetarbetet.
Efter resan till Örnsköldsvik blev det klart att intermediära platser inte var något för oss. Arbetet koncentrerades till dagsläget. Lägga ihop verksamheterna (Rosengården och akutavd) och arbetena i ett gemensamt team bl.a. Flera olika förslag diskuteras
Vem som ska bli huvudman är inte heller klart
Inga extra pengar till sjukstugan utan allt som ska göras sker inom omsorgsnämndens budgetram det är prio ett.
Svar V:
Vi tycker inte att vi ställer upp på landstingets sparkrav. Det tycker vi att vänsterpartiets landstingsgrupp har visat genom att gå emot S och Mp:s förslag på nedskärningarna i Sorsele, Dorotea, Malå, och Åsele. Efter det att beslutet var taget i landstinget så kom vi överens inom partiet att vi skulle göra så mycket som möjligt för kommuninnevånarna. Vi ansåg att sjuksköterska efter 17.00 vardagar även lördag och söndag och akutvårdsplatserna är ett måste för kommunens vidare utveckling .Därför tyckte vi att det var klokt att ta upp en förhandling med landstinget, som för övrigt alla partier var överens om. I dagsläget är ju ej förhandlingen avslutad så om det kommer att kosta kommunen något är ju ej klart. Men när förhandlingen är avklarad så förväntar vi oss en politisk debatt om eventuella framtida kostnader.
Fråga 2:
Vilken insikt har ni i landstingets budget (den är offentlig)? Har ni kollat att VLL lägger ungefär 90% av sin budget på primärvård i förhållande till allt annat de håller på med?
Svar S: Landstinget lägger i sin buget 20% till primärvården.
Det har landstingsledamöter i fullmäktige beslutat.
Där har vi kommunpolitiker inget att säga till om
Svar V: Jag har inte så stor insikt i lanstingets budget. Men jag litar på att våra förtroendevalda
Landstingspolitiker i vänsterpartiet har full koll på budgeten. Det tycker jag att dom har visat genom att rösta emot förslaget om neddragningen av akutvårdsplatserna i Sorsele och Dorotea samt ambulansen i Malå och Åsele.
Fråga 3:
Har ni insikt i hur landstinget fördelar sjukvårdsbudgeten över länet?
Svar S: Ja har i insikt i hur landstinget fördelar sin sjukvårdsbudget.
I denna vecka tar landstingsfullmäktige beslut om att 2011 årsredovisning
Där man kan läsa hur dom fördelar sina pengar
Det vi kan göra (invånare i Sorsele) är att påverka dessa politiker som sitter i landstinget om hur vi skulle vilja ha det.
Landstinget har egen budget och egna politiker som väljs samtidigt med riksdag/kommunval
Idag har vi i vårt län mycket liten samverkan mellan varandra
Svar V: Som svaret på 2:a frågan
Enligt protokoll så togs det slutgiltiga beslutet i landstingsstyrelsen den 8 november om dessa nedskärningar. Utan bland annat konkreta förslag på HUR nedskärningarna skulle göras och utan konsekvensbeskrivningar. Kan du/ni förklara hur du/ni utan detta underlag den 9 november i VF kan säga enligt följande:
”Caisa Abrahansson (S), kommunalråd i Sorsele hoppas att åttakommun-gruppen ska kunna få till en dialog med landstinget om en annan lösning.
– Vi har ingen prestige att förlora och det är viktigt för oss att få behålla akutvårdsplatserna. I alla fall några, säger hon.
Abrahamsson undrar hur Sorsele kommun annars ska kunna jobba för tillväxt – om till exempel en barnfamilj inte ens kan få träffa en sjukskötersköterska efter klockan 17.00.
– Man kan inte bara dra undan mattan för oss. De som bor i Sorsele måste få känna sig trygga”.
Svar S: Underlaget förslag till beslut i landstingstyrelsen fick vi veta de 17 oktober.
Vi har ett samarbete mellan vi 8 kommunerna i Västerbottens inland
Alla 8 kommuner gjorde en gemensam skrivelse där vi alla var överens om
Att ambulans och akutvårdplatser ska finnas i varje inlandskommun.
Vi anser att kan alla 8 ställa sig bakom är det bättre än att en och en gör samma sak.
Svar V: Denna fråga är ej så lätt för oss att svara på då du har citerat ett uttalande som Caisa A gjort i VF 9/11. Vi fick underrättelse om förslaget av vår landstingsgrupp ett par veckor före beslutet. I övrigt samtycker vi med Caisas uttalande.
Fråga 5:
Vilken förhandsinformation hade ni i kommunen fått och hur hade ni diskuterat detta? I KF? I KS? Vid fikabordet? Inom partiet? Ingen diskussion alls? Tacksam för svar!
Svar S: Sedan tidigt i höst var Peter Olofsson inbokad till en träff med LO facken och Kommunstyrelsen den 1 nov.
Alla ledamöter plus ersättare var kallade till detta möte där han redovisade landstingets ställningstagande.
Information har kontinuerligt redovisats i ks och kf
Vi har diskuterat akutvårsdsplatser i ksau och ks
Även inom partiet och som alla andra vid fikabordet.
Svar V: I Ksau och Ks inom partiet samt vid fikabordet har diskussioner förts där utgångspunkten har varit att vi kommuninnevånare skall kunna få sjukvård efter 17.00 samt att få behålla akutplatser
Fråga 6:
Vad menar du/ni med att åttakommungruppen skulle kunna få till en dialog med landstinget??? Var det inte landstinget som ville söka dialog med er?
Svar S: Visst är det en styrka att 8 kommuner går samman i gemensam sak
Svar V: Jag anser att det är en styrka om 8 kommuner i samverkan kan göra ett gemensamt uttalande.
Fråga 7:
Du/ni har vid flera tillfällen upprepat att ni vill få detta "överstökat" snabbt. Varför?
Svar S: Snabbt överstökat
När det blir neddragningar innebär det på ett eller annat sätt personalpåverkan.
Det är inte bra för personal att behöva gå och vänta i ovisshet hur det blir med ”min tjänst” vare sig man arbetar åt kommunen eller landstinget.
Svar V: Jag tycker det borde vara en fördel med ett snabbt förfarande både för personal och Kommunmedborgare.
Drygt en miljon plus (§36 KS 27/2) är väl samma pengar som i § 34 (KS 21/2) är +1,1 miljoner? Den 21/2 skrevs det att: ”möta eventuella kommande kostnader för bland annat akutvårdsplatserna”. Den 27/2 skrevs följande: ”Syftet med överskottet är att möta en del förväntade kostnader som idag inte är specificerade”.
Varför blev det helt plötsligt så luddigt uttryckt i protokollet den 27/2?
”Detta överskott kommer till genom att budgetramarna minskas med 2,5 % för kommunkoncernen”. Hur har den besparingen fördelats mellan nämnderna? Eller har ni sparat på något annat sätt?
Svar S: Framtagna siffror till den 27/2 var helt gjorda utifrån den skatteprognos som presenterades i februari 2012.
Reduceringen av ramarna är lika stora för alla nämnder utifrån en procentuell fördelning med dagens ram som utgångspunkt förutom ON då de fått utökat åtagande för LSS och boenden.
Syftet med överskottet var att kunna finansiera icke kända kostnader som ökade avskrivningar, ökade pensionkostnader, ökade räntekostnader,ökad semesterlöneskuld bl.a.
Svar V: Varför det blev så luddigt uttryckt i protokollet den 27/2 har jag inget svar på men jag kan inte dra mig till minnes att det var några större diskussioner om det.
Det som är beslutat om vad som gäller neddragningar i ramar är att nämnder och styrelser, dock inte omsorgsnämnden får en generell sänkning om minst 1,5 % av 2012 års budgetramar. Sänkningen ger en besparing på ca 1,6 miljoner.
Fråga 1:
hur ser ni på att man med kommunala medel ska backa upp landstinget så att de någorlunda kan fullfölja sitt uppdrag?
Svar M: Sk tjänsteköp är inget fel i sig bara man når "en vinna-vinnasituation". Att med kommunala medel gå in och "ta över" landstingets uppgifter är fel. Däremot finns det bra och fungerande lösningar på sambruk osv
Svar Kd: Landstinget ska erbjuda vård i inlandet i norra Svergie, utan att vi ska behöva betala vården ”en gång till”.
Fråga 2:
eftersom ni, oavsett om ni är för eller emot, inte offentligt agerar på något sätt i denna fråga så är ni i alla fall för mig inte heller ett tänkbart valalternativ om 2,5 år. Med andra ord så hittar jag inget kommunalt parti att rösta på om 2.5 år! Kan tänka mig att det är fler än jag som känner så. För S och V är det kört kan jag tro. Ni andra har ju världens läge att agera! Varför märks ni offentligt inte mera än några sporadiska enstaka privata kommentarer?
Svar M: Det är lätt att blanda ihop äpplen och päron… KS ( alla ledamöter – även C ) har beslutat om att utreda olika möjligheter för en fortsatt god vård / akutplatser motsv. Att under utredningens gång kommentera lösryckta meningar etc ur arbetsunderlag är fel. Kommentarer med förslag till beslut kommer tids nog – dvs – när förslagen presenteras. Dessvärre har denna fråga fått en form av "polsk riksdag" dvs mycket tyckande och lite vetande…
Avsaknaden av markeringar i massmedia beror på att alla var eniga om utredning av vårdplatser.
Svar Kd: Vi (Kd) i Sorsele har skickat in insändare till VK om det här men den blev inte publicerad. I övrigt har jag varit i kontakt med företrädare inom landstinget. Om lagda förslag får rulla vidare blir ju nästa besparing ännu hårdare – 290 miljoner om jag minns rätt, för Västerbotten.
Tillsammans med övriga gruppledare för Kd arbetar jag med att lyfta inlandets viktiga frågor på bred front. Där har vi bl a skickat brev till media om vårdfrågan (bifogas). Det arbetet fortsätter givetvis! Men återigen, genomslaget i media är obefintligt.
Det är ett problem att Sorsele saknas oppositionsråd – insynen är inte den bästa alla gånger.
Till C har jag följande fråga:
Ks § 34, forts.
Årsresultatet beräknas här till +1,1 miljoner kronor.
Resultatet ska vara en buffert för att möta eventuella kommande kostnader för bland annat ”akutvårdsplatserna”. Förhandlingar med Västerbottens läns landsting pågår fortfarande.
Ks § 36
Det finns nu drygt 160 miljoner kronor att fördela till nämnderna och resultatet skulle ge ett överskott på drygt en miljon kronor. Syftet med överskottet är att möta en del förväntade kostnader som idag inte är specificerade.
Ni reserverade er i Omsorgsnämnden 22/2 men inte i KS 27/2 mot att kommunen tydligen tänker avsätta pengar till akutvården. Hur kommer det sig?
Svar :
Omsorgsnämnden 22/2: Karin Israelsson (C) ville häva tidigare beslut § 10/2012 samt att förhandlingarna med landstinget avslutas.
Tidigare beslut innebar att omsorgsnämnden beslöt att fyra korttidsplatser avvecklas för att möjliggöra tillskapandet av intermediär avdelning på Sorsele sjukstuga samt att tidplan för avvecklingen kommer att redovisas på kommande nämnd.
Karin Israelssons förslag röstades ned med röstsiffrorna 3 mot 2. De som röstade emot var Kari Israelsson (C) och Carina Selbrand (C).
Kommunstyrelsen 27/2: Eftersom inget nämns i ärendebeskrivning i Ks § 36 om att kommunen vill "möta eventuella kommande kostnader för bl.a. akutvårdsplatserna" så fanns det ingen anledning till reservation från Centerns sida.
UTTALANDE
av kristdemokraternas ledare i inlandets kommunfullmäktige-grupper
Vården i Västerbottens inland
Allt måste göras för att öka förutsättningarna för överlevnad och tillväxt i Västerbottens inland. Om detta brukar det finnas stor politisk samsyn.
En viktig parameter, som också påtalats av Företagarna i länet är att medborgarna, inflyttare och entreprenörer känner att det finns en grundtrygghet på de tre vitala områdena vården, skolan och omsorgen.
Nu hotas vården genom landstingets beslut om drastiska försämringar inom ambulansorganisationen och akutsjukvården.
Kristdemokraterna i Västerbottens landsting har tillsammans med övriga allianspartier krävt
att besluten om indragning av ambulanser och nedläggning av akutvårdsplatser ska rivas upp.
En kraftig folklig opinion uttrycker oro, upprördhet och förtvivlan, Det sker genom namninsamlingar, protestlistor och i Dorotea genom en ockupation av sjukstugan.
Kristdemokraterna i Västerbottens åtta inlandskommuner stöder de mycket berättigade kraven från medborgarna i de kommuner där tryggheten hotas. Kravet är entydigt: RIV UPP BELUTEN OM INDRAGNING AV AMBULANSER OCH AKUTVÅRDSPLATSER:
För Kristdemokraterna är det ett självklart ställningstagande.
Men vad säger de socialdemokratiska politikerna i Västerbottens inland?
Kristdemokraternas gruppledare
Brage Sundberg Åsele
Jonny Kärkkäinen Vilhelmina
Roland Gustafsson Storuman
Kristina Nilson Sorsele
Lena Brännström Norsjö
P-O Green Malå
Kurt Forslund Lycksele
Knut Isaksson Dorotea
Senaste kommentarerna