Men Lennart Holmlund igen!

Av , , 2 kommentarer 21

Men goe Lennart. Nu får du väl ändå ge dig! Eller ska vi tycka synd om dig för att det finns andra åsikter och insikter än dina!

"Det är dessutom många som kommenterat mina bloggar men som är helt omöjligt att publicera med de grova angrepp som finns både mot mig och andra. För att vara snäll har det vara så nära fascistiska angrepp det går att komma. Dessutom fattas det all insikt om hur ett samhälle fungerar och ska fungera".

Källa:http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2012/06/24/inlandets-framtid-morkare-an-manga-tror-835900

Vi är många som kommenterat på din blogg men det är lönlöst eftersom du inte publicerar något som är dig emot! Jag kan inte svara på hur andra skrivit men det jag skrivit är definitivt inte något fascistiskt angrepp mot dig. Dessutom begriper jag inte att du inte publicerar det du upplever fascistiskt! Det skulle väl bara stärka dig själv och din person. Varför publicerar du inte alla kommentarer du får? Kan tänka mig att det är många. Du behöver ju inte besvara dem! Men de enda du publicerar är de som håller med dig. Och de verkar inte vara speciellt många om man ser till det antal som du vågar publicera. 

Nä sitt och grubbla på hur du ska lösa det här med Landstingets pengar till Umeå kommun framgent och beklaga dig inte över att det finns de som ser annorlunda på hur de pengarna ska fördelas!

Västerbotten sträcker sig från kust till fjäll, ända till norska gränsen. Vi är många som kämpar för att hela länet ska leva. Det är bara att beklaga din inställning till vårt befinnande! Det finns dock en potential i vår region också: det finns ungdomar som vill flytta hem efter sin utbildning, det finns andra europeiska nationaliteter som vill bosätta sig här och många av dem vill starta företag, det finns ett turistiskt intresse att besöka oss och själva älskar vi den plats vi bor på. 

Om ni valda Umeåpolitiker kunde se en helhet med hela länet och inte vore totalt "hemmablinda" så skulle det bli ett vinna vinnaspel!

Som du skriver att inlandets framtid är mörkare än vad många tror är bara din önskan att snabba på en avveckling av inlandet! Och din syn där är skrämmande Lennart! Vi är många som inte håller med dig där. Vi ser en potential i den region vi lever i. Men du kämpar ivrigt för att "döda" oss och hoppas att vi ska flytta till Umeå för att ni ska växa som stad och fortsättningsvis kan du använda landstingets regionala sjukvårdspengar till annat roligt för Umeå stad.

Kolla upp det här med kommunsammanslagningar och "storregioner"! Det finns en historik!

Sorry om du upplever min åsikt som fascistisk men ifall du gör det så kan du ju googla på ordet fascism:) 

 





 

 

 

 

 

 

Till Bo Brydsten, Sorsele och Inge Näslund, Malå

Av , , 6 kommentarer 20

Så här skriver Nicklas Sandström i sin blogg: Samtliga ledamöter från Socialdemokraterna i landstingsfullmäktige fick för första gången även möjlighet att ta ställning till hur de ser på avvecklingen av vårdplatserna i Dorotea och borttagandet av ambulansen i Åsele. http://blogg.vk.se/nicklassandstrom/2012/06/21/tuff-debatt-om-landstingsplan-men-aven-tydliga-stallningstagande-fran-s-om-akutsjukvard-830377

Ingrid Oscarsson återger ungefärligen vad som sades då och vilka som tog chansen att säga nåt. Länk till hennes blogg är http://blogg.vk.se/ingridibellvik/2012/06/21/sagt-pa-landstingsfullmaktige-i-umea-20-juni-2012-830586/?kommentera&app#kommentera

Bo Brydsten, Sorsele och Inge Näslund, Malå , ni hade båda möjlighet att ställa er upp och berätta för de tillresta Dorotea- och Åseleborna att samarbetet med Landstinget är bra. Ni har ju båda tillgång till avtal och skulle kunnat avdramatisera hela situationen som nu är.

Inge Näslund skulle kunnat berätta att det blir inga extra kostnader för Malå kommuns skattebetalare att behålla ambulansen där! Och Bo Brydsten skulle kunna ställa sig upp och berätta att utifrån avtalet mellan VLL och Sorsele så blir det inte heller några skillnader varken i vård eller kommunal ekonomi.

Varför valde ni att vara tysta? Ni sitter ju på svaren på det som Dorotea och Åsele inte har.

  1. VARFÖR TOG NI INTE TILLFÄLLET I AKT ATT LUGNA DEM OCH FÖRKLARA EFFEKTERNA AV SAMARBETET MED VLL?!
  2. FÖRKLARA FÖR OSS SKILLNADERNA I VÅRDEN/AMBULANSTILLLGÅNGEN FÖRE OCH EFTER DET NYA AVTALET MED VLL!
  3. DESSUTOM SKULLE NI VÄL HA VUXIT REJÄLT INOM PARTIET! VILKET TILLFÄLLE NI HADE! VARFÖR VALDE NI ATT VARA TYSTA?

Enklast för er är att ni svarar på de tre ovanstående frågorna direkt här. Om inte så blir det en skriftlig fråga till respektive kommunhus som diarieförs och ni MÅSTE svara! Och ert svar är offentligt så det lägger jag sedan ut på min blogg. Svar här inom en vecka annars blir det skriftligt!

Nu kan jag önska er alla en glad och trevlig midsommar för nu hinner jag nog inte grubbla och skriva mera om det här före midsommar.

 

Jag har en teori!

Av , , Bli först att kommentera 16

Om man betänker att det verkar vara jättebråttom att börja visa på handlingskraft och att man har börjat sanera Landstingets ekonomi nu efter årtionden av misskött Landstingsekonomi så kanske det finns någon bakomvarande orsak till det. Och i min teori så förstår jag varför partipiskan går, varför ALLA Socialdemokrater ställer sig bakom partiet – även de som själva drabbats negativ av sitt ”JA” – och vem som egentligen driver på längst bak.

Jag har kollat lite på endast några Landsting och fått fram att styrelserna i Skånelandstinget (är inte det en region?) och Blekingelandstinget nekas nu ansvarsfrihet! Samma skulle det varit i Sthlm men det föll på en röst. Någon som vet fler Landsting som nekats ansvarsfrihet så tar jag gärna emot den informationen i stället för att lägga ner massvis med tid på att söka.

Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=248756

Kan det vara så att revisorerna nu ÄNTLIGEN börjar ställa tydliga krav på landstingen och det vill S i Västerbotten undvika av förklarliga skäl. Jag har för mig att revisorerna haft en hel del att påpeka mot VLL tidigare. Men det finns andra som vet mera om det. Vem har störst glädje av Landstinget förutom den sjuk- och tandläkarvård de ska tillhandahålla? Visst måste det vara Lennart Holmlund! Landstinget har varit och är en mjölkko för S och Umeå. Inte bara alla anställda som skattar i Umeå utan tänk er vilka pengar som Landstinget gått in med i olika Umeåförknippade ”projekt”. Från Botniabanan (http://www.vll.se/default.aspx?id=54075&refid=54076) , Region Västerbotten (http://www.regionvasterbotten.se/om-oss.html), infrastruktur och kollektivtrafik och så vidare! Till allt detta kommer också kulturprojekt som Norrlandsoperan och Umeå 2014. Undrar om det går att få fram vilka summor som VLL satsar i kulturåret i Umeå. Visserligen får ju landstingen statliga kulturpengar som de ska fördela men dessa är väl numera överförda till Region Västerbotten? Undrar hur stor del av den summan som går till inlandet och småkommuner?

Som sagt var – vem skulle bli den store förloraren om S skulle tappa majoritet i VLL? Så självklart kämpas det nu för att visa på handlingskraft och besparingsplaner! Snabbast och enklast trodde man det skulle vara att avveckla delar av primärvården och ambulanser i inlandet så därför kastade man sig över oss och bara beslutade utan någon som helst hänsyn. Inga risk- eller konsekvensanalyser hann man ta ställning till. Ej heller hur mycket man skulle spara. Men det behövs inte för politikerna här är så svaga att de kan inte stå emot. Och där fick de rätt!

Men nu…nu har folket reagerat och nu tror jag att det kommer att bli stora problem för S i Landstinget. Folket reagerar, Socialstyrelsen reagerar och jag är ganska säker på att revisorerna kommer att göra likadant detta år. Varför reagerar inte våra inlandspolitiker mera kraftfullt? S i Sorsele har också menat att det är bråttom att komma fram till avtal. Det har jag aldrig begripit. Förrän nu då. Och fort gick detL

Tänk er den sits Peter Olofsson sitter i nu! Inte underligt att han tycker det är ”skitjobbigt”J Lennart Holmlund som pådrivare och ”folket” emot sig, Socialstyrelsen och revisorer som granskar. När jag såg den digra listan som de nu ska besvara till Socialstyrelsen tänkte jag: ”fy fasiken så skönt man har det som musiklärare i Sorsele”J

En folkomröstning är endast "rådgivande" eller vad man ska kalla det. Och tydligen ska Landstinget själva formulera vad man ska rösta om, om vi nu kommer dithän. Revisorerna kan inte dra in styrelsens ansvarsfrihet utan det röstas väl om det i antingen Landstingsstyrelsen eller Landstingsfullmäktige. Troligtvis i den senare. Vad Socialstyrelsen kan göra vet jag inte – förmodligen endast varna på något sätt. Så visst finns det möjlighet för Holmlund & co att bara köra på.

Men det kommer ett val 2014!!! Om inte tidigare så då måste vi bara få bort dessa maktmissbrukare! Hoppas bara att alla "inbitna" socialdemokrater tänker sig för både en och två gånger innan man röstar till Landstinget.

Observera nu att detta är bara min personliga teori!

Das war alles för denna gång

Trevlig midsommar på er alla. (Om vi inte hörs före förstås)

Till alla Sorselepolitiker

Av , , 6 kommentarer 12

Jag har lagt till länk till Socialstyrelsens utlåtande längst ner!

Ni som i koncensus har accepterat samarbetet med Landstinget. Jag tänkte bara att nu när Socialstyrelsen börjar rikta kritik mot VLL:s nedskärningar här i glesbygden – riskanalyserna är visst inte riktigt tydligt utformade – så kanske det börjar ringa någon klocka hos någon av er i alla fall. 

Kopierat ur KS protokoll från 120502: 

”Internt i kommunen har en arbetsgrupp bildats, bestående av kommunchefen, omsorgschefen och verksamhetsansvarig för hemtjänsten för att förhandla med landstinget. Diskussion har där förts om en samverkanslösning när det gäller akutvårdsplatserna”.  

I samma protokoll står det i början: 

”Kommunstyrelsens ordförande förhandlar med Västerbottens läns landsting (VLL) utifrån följande förutsättningar;

· VLL betalar 2.650.000 kronor/år till kommunen för köp av två

”akutvårdsplatser” och fyra korttidsplatser

· Avtal mellan kommunen och VLL tecknas för fyra år och indexuppräknas

· Avtalet träder i kraft den 1 september 2012” 

Har ni klart för er själva vem som förhandlat med VLL eller har det förhandlats lite kors och tvärs? 

Jag har till min fasa fått svar från någon politiker som fortfarande tror att man endast röstat för en utredning. Förvirrande och skrämmande! 

Vem av er är det som egentligen har förhandlat? Och det går kalla kårar genom kroppen när jag läser att kommunchefen är med i arbetsgruppen! För jag förmodar att det är den avgående. Den nye har jag ingen som helst uppfattning om. 

Nu vill jag och många fler med mig få ta del av den arbetsgruppens egen riskanalys och konsekvensbeskrivning! Den måste ju ligga till grund för ERT gemensamma beslut. 

Ni sitter nu på ett avtal som slutits angående samverkanslösningar för akutvårdsplatser. Det blir ingen större skillnad eller hur det nu uttrycks i media, men de får inte heta akutvårdsplatser? Ni har sagt ifrån att ni inte vill kalla dem för palliativa platser. Vad kommer ni att kalla dem för då? Och där sitter ni förmodligen fast även om Dorotea genom sin kamp skulle kunna få tillbaka sina akutvårdsplatser. Oavsett Socialstyrelsens slutgiltiga bedömning – om nu Holmlund, Olofsson & co överhuvudtaget bryr sig om den – så har ni nu lyckats förhandla till er ett avtal för oss i Sorsele kommun som väcker oro. Jag antar att det var ni (läs Caisa) som drev processen eftersom det var så bråttom att komma fram till ett uppgör. 

Följande är jätteviktigt att ni svarar på. Vem som helst i ”familjen” får svara för ni är ju alla eniga och alla har samma insikt i avtalets utformning! 

  1. vem har förhandlat med VLL – arbetsgruppen eller Caisa?
  2. hur ser Sorseles egen risk- och konsekvensanalys ut?
  3. hur ser sjukvården ut i Sorsele efter den 1 september 2012? Alltså konkret information krävs omgående för att folk ska veta vad som händer om till exempel:

     någon får vinterkräksjukan och måste få läkarvård efter 17.00

     någon får en stroke 13.00 respektive 23.00 en måndag

     någon måste få hjälp för att ett barn får ett astmaanfall 23.30

     någon blir involverad i en bilolycka med personskador en lördag

     Peter Olofsson bryter benet en söndag i Ammarnäsbacken?

     under vilka tider finns det tillgång till läkare?

     sist men inte minst: varför var det så bråttom att få skriva ett avtal? 

Sådan information måste ut omgående. För folk undrar ju självklart. Jätteviktigt! Även om ni försöker beskriva det som att det i princip är som förr så fattar folk mera än så. Ju fortare ni kan ge oss information desto bättre. Det kanske kan lugna någon barnfamilj eller annan som håller på att söka arbete och boende på annan ort! Inte minst undertecknad. 

Ni börjar ju känna mig vid det här laget och jag vet att ingen av er bryr sig om att svara på frågor här så jag får nog ta och skriftligen lämna in dem till er och kräva svar med jättekort varsel. Dessutom kan ni svara på ovanstående frågor i SorseleAktuellt vid nästa utgivning! Då går det ut till alla. 

INFORMATION ÄR A och O!!! 

Till sist måste jag bara ge en eloge till Caisa som lyckats ena alla partier till att backa upp avtalet! Jag fattar inte hur du har burit dig åt!? 

När kommer du igång med din blogg Caisa så att du kan informera och berätta vilka planer du har på utveckling av kommunen? Annars så har du ju tillgång till sorsele.se och SorseleAktuellt!

Länk till Socialstyrelsens uttlåtande:  http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/109/12450.pdf  

Till Lennart Holmlund

Av , , 2 kommentarer 12

Jag vet att du är bra på att provocera men ibland vet man baske mig inte om det är provokation eller inkompetens. Har plockat ut några meningar ur två av dina bloggar där du visar upp hela ditt register på professionellt politikersvammel!

Här är länkarna till bloggarna som gör mig både bekymrad och upprörd.

http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2012/06/12/demokratin-hotas-om-man-folkomrostar-om-813219

http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2012/06/13/inlandskommunerna-skulle-do-utan-andras-815361

Citat från din blogg är i kursiv stil.

”Demokratin hotas om man folkomröstar om smått. Alliansen backar upp en folkomröstning om en liten, liten detalj om en budget på flera miljarder. Dessutom är en budget en helhet och då det i stort sett inte sker några kostnadsminskningar alls i inlandet och massor av platser försvinner Umeå, Skellefteå och Lycksele”.

Som du resonerar här är ju DU hotet mot demokratin! Och man är så less att så fort ni politiker ska yttra er så försöker ni hitta vinklingar att föra över fokus på era ”motståndare”. SKÄRPNING!!! Det är S och MP som skapat denna situation och ni bör väl inse att när folk reagerar som vi i glesbygden nu gör så har ni verkligen ställt till det. Vi brukar minsann inte protestera i första taget så inse att nu är nåt riktigt på tok. Peter Olofsson kan inte backa bandet och börja om för jag är ganska övertygad om att du kör rätt hårt med honom nu. Det framgår ju med stor tydlighet vad du vill göra med glesbygden för att få loss mera pengar till Umeå! Och så vill du att vi ska flytta till er så att Umeå ska växa snabbt!. Ni som inte ens duger till att ha ett riktigt hockey- eller fotbollslag. Nä Skellefteå eller söderut blir det då för min del den dagen jag måste packa ihop. Hört fler som börjar resonera så.

Du skriver att: ” det i stort sett inte sker några kostnadsminskningar alls i inlandet och massor av platser försvinner Umeå, Skellefteå och Lycksele”. 

Självklart handlar det om småpengar här i glesbygden men konsekvensen är ju ödesdiger här till skillnad från Umeå, Skellefteå och Lycksele. Detta skulle visat sig i en risk- och konsekvensanalys. Tyvärr verkar det inte finnas kompetens att göra en sådan och det är beklagligt. Socialstyrelsen har ju också efterlyst en sådan. Vet du om de har fått in någon ännu? 

Du skriver själv att det är en budget på flera miljarder. Ska så inkompetenta personer verkligen få handskas och styra över så mycket pengar. Men det är inget nytt Lennart. Så har det varit i VLL i årtionden! Nu verkar man ha kommit till någon sorts ”vägens ände” och nu måste man bara börja att reparera. Hur många decennier har S styrt VLL? Men det är nog över nuJ 

”Proportionerligt görs lika stora besparingar i hela länet (10% av vårdplatserna) trots att vissa delar minskar och andra ökar i befolkning”.

Tänk att politiker obekymrat kan ljuga hur som helst. Jag tror att Doroteaborna också undrar hur ”politikermatematiken” fungerar. I Sorsele fanns sex akutvårdsplatser. Av dessa blev det två palliativa platser där VLL går in med 2,65 miljoner. Om man lägger på 10% så skall VLL göra en besparing på 291 500 SEK i Sorsele? Jag tror inte ett dugg på det där med 10% proportionerligt! Dessutom tar man som sagt var ej heller någon hänsyn till konsekvensen för oss av det lilla ni verkar spara.

”Då blir den borgerliga modellen aktuell: den som har råd kan köpa sin vård övriga blir utan. Den dagen vill jag inte vara med om och stödjer därför landstingets arbete med att få en budget i balans även om vissa åtgärder känns besvärliga. Det känns fel att använda pengar till en folkomrösting för att vi inte ska ha lika vård i länet”.

Nu kastas det sten i glashus igen bara för att försöka överföra skuld på andra. Käre Lennart nu är det så här! SOCIALDEMOKRATERNA och Mp i Västerbotten anser att vissa som bor i glesbygden ska få betala sin vård via kommunalskatt själva om de vill ha den kvar.

Hur går förhandlingarna mellan VLL och Umeå kommun? Kommer delar av umebornas kommunalskatt också att börja användas för att hjälpa landstinget att klara av den primära vården?

"Inlandskommunerna skulle dö utan andras bidrag. Vi har ett inkomst och ett kostnadsutjämninssystem och vi har vad vi får in i skatt av kommuninvånarna som man ska bedriva verksamhet för Jag har jämfört hur det ser ut i Umeå, Dorotea och Åsele”.

Om du någon gång tog dig tid att ta din egen bil och komma och köra genom allt det vackra och fantastiska som Västerbotten/Lappland har att erbjuda så skulle du kanske börja förstå lite. Till exempel att det var underbart att bo här! Jag rekommenderar dig dock att inte koppla husvagnen. Till att börja med så behövs det inga fartbegränsningar här. Det sköter vägarna själva! Sedan skulle du börja grubbla på varför det kör så fruktansvärt många timmerbilar. Snabbt räknar du ut att de kraftigt bidrar till de dåliga vägarna. När du tittar dig omkring så ser du varför de är så många. Skövling! Sedan börjar du tänka – oj vad mycket pengar som transporteras härifrån. Men vart skattas det Lennart? Inte där råvaran hämtas i alla fall! Ja en mycket liten del utav de som är skrivna här. Men vart skattar bolagen och utflyttarna? Så om råvaran beskattas därifrån den tas så skulle vi komma i ett helt annat läge! 

En annan poäng med din resa vore nog att du skulle börja förstå avstånden här. Ta med dig Peter O!

”Umeå finanserar sin egen verksamhet till 95 % av egen pengar via kommunalskatt och dessutom äger vi delar av Stornorrfors som också är en egen intäkt. Varför vi ligger strax under 100 beror på att vi har många studenter som tjänar lite”.

Det är ju jättebra! Då har ni råd att bekosta er kultur, lokaltrafik, era tunnlar, Botniabana, ringleder, rondeller, badhus, o.s.v. själva så kanske VLL skulle ha råd med sin primärvård och staten skulle få över någon krona till våra vägar i glesbygden!!! 

”Man måste dock ställa sig frågan om kommuner som har så låga egna intäkter kan fortsätta vara egna kommuner. Det blir för dyr verksamhet och för mycket pengar går till byråkrati då alla kommuner ändå har samma uppgift”.

"Jag upprepar att det måste bli större kommuner så mera pengar går åt till att bedriva främst vård omsorg och utbildning som är runt 85 % av en kommuns kostnader”. 

Trams säger jag! Samarbeten är påbörjade för att gemensamt kunna rationalisera lite. Vård, omsorg och skola SKA skötas av staten och glöm inte SOCIALDEMOKRATEN Göran Persson! Jo jag erkänner att S har byggt upp Sverige på ett väldigt bra sätt. Raseringen började i början av 1990-talet när han började rasera. Alltså även innan han var statsminister. Då började kommunalisering och privatisering! Nä bort med Landstinget och den idiotiska kommunaliseringen av skolan. Fattar du vilka enorma summor som skulle frigöras då! 

Till sist så förstår jag inte att inte samerna har börjat engagera sig i frågan. Jag har i alla fall inte märkt något. De som bedriver rennäring och som måste vistas långt västerut ena halvan av året förlorar ju också en trygghet nu när det blir betydligt längre till vård när de akut behöver den. De räknas som ursprungs och minoritetsbefolkning. Dem har du/ni skyldighet att värna. Kolla med EU och FN vad de tycker om den situation ni även försätter dem i! 

Lennart! Du personligen och ditt parti bidrar nu aktivt till påskyndandet av att glesbygden ska dö ut. En sak är säker: du är ingen Landshövdingskandidat! 

 

Bifogar även här låten som tillägnas S och V i VLL inkl. Lennart Holmlund.

http://www.youtube.com/watch?v=POHsVhPx0O0&feature=youtu.be

 

Tack Lennart Holmlund

Av , , 2 kommentarer 20

Du gör ett jättebra jobb i din blogg för att få folk att skriva på för Lapplandsupproret. Skulle innerligt förvåna mig om du inte även får igång folk i Umeå som vill ha en folkomröstning om dig! 

Så mycket urbota dumt som kommit ur dig i dina två bloggar som handlar om att rädda Peter Olofsson, Rastad, m.fl. tror jag aldrig att jag läst. Jag ska under helgen plocka ut några riktiga ”gobitar” och kommentera dem utifrån mitt perspektiv. Orkar inte skriva i kväll men jag ser verkligen fram emot det. 

För er som inte följt Lennarts bloggar i ämnet så ska ni få länkarna här: 

http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2012/06/12/demokratin-hotas-om-man-folkomrostar-om-813219 

http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2012/06/13/inlandskommunerna-skulle-do-utan-andras-815361 

Jag rekommenderar er att även läsa följande artikel i VK inklusive alla 74 kommentarer i skrivandes stund:

http://www.vk.se/648344/sloseri-med-folkomrostning 

Goe Lennart! Nu är det så här att en 20-årig tjej skrivit en mycket träffande text om Landstingets ”övergrepp” på glesbygd och ursprungsbefolkning! Apropå ursprungsbefolkningen – visst hade du tänkt att de skulle bära ett stort ”lass” under 2014 när Umeå ska stå i rampljuset. Du har inte tänkt tanken att de kanske tappar intresse för att marknadsföra Umeå när ni beter er som ni gör mot dem nu? Jo jag säger ni för nu har du offentligt deklarerat att du också är involverad i det S och Mp i Landstinget gör. Hur som helst så bifogar jag länken till det som blev en låt av den väldigt fina texten. Och den tillägnas även dig numera. Nu är den på engelska men be att Peter översätter den åt dig vid nån lunch eller nån gång när du har honom hemma på middag. Kan tänka mig att det är rätt ofta nuförtidenJ Här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=POHsVhPx0O0&feature=youtu.be

 

Onsdag den 13 juni

Av , , 5 kommentarer 19

Nu på onsdag den 13 juni klockan 19.00 ger elever från Vindelälvsskolan en repris av vårterminens avslutningskonsert för allmänheten på Folkets Hus. Alla är hjärtligt välkomna. 

Lite mera musik:) 

Fick en text av en f.d. Sorseleelev. Hon är idag i 20-årsåldern och kanske inte så engagerad i kommentarer och bloggar och sådant vad gäller Landstingets och våra egna politikers engagemang att ”utrota” glesbygden. Men tankarna finns där och den text jag fick, vilken bottnar just i vad som nu händer, gav mig jätteinspiration att göra en låt av den. Det blir även mitt inlägg på ett nytt sätt för jag ställer mig verkligen bakom denna, i mina ögon, fantastiska text. Här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=POHsVhPx0O0&feature=youtu.be

Vad händer om…

Av , , Bli först att kommentera 17

…Landstinget nu backar inför en folkomröstning eller att omröstningen genomförs. Visst den skull bli kostsam, omständlig och ta tid. Men går det så långt så ser jag ingen annan utgång än att S och V kommer att få lämna sina poster i Landstinget. 

Så förr eller senare så kommer Olofsson, Ylipää, Rastad och det gänget att få packa ihop. Det är jag nästan övertygad om. 

Får vi tillbaka akutvård i Sorsele då? Nej, det kan jag inte tänka mig för här har man ju ingått ett avtal med VLL. Här är ju våra politiker så väldigt överens om att ha ett ”samarbete” med VLL. Och har man skrivit avtal så är det väl det som gäller. Så vi ska nog inte räkna med någon förbättring ifall att VLL måste backa mot Dorotea och Åsele! Tvärtom skulle jag kunna tro. Varför ska vi ha en ambulans om vi inte har några akutplatser? Det finns ju i Malå och i Storuman. Och så finns det även en helikopter. Detta är en ren och skär gissning från min sida och jag hoppas innerligt att jag har fel. Men jag kan se en risk att det blir så. Varför var det så bråttom Caisa?

Om jag nu ser fram emot valet 2014 så finns det i dagsläget för mig inget som helst alternativ som jag kan tänka mig att rösta på i vår kommun! ”I konsensus”!!!??? Varför inte slå ihop alla partier och kalla det partiet för just ”I konsensus”J 

VARFÖR VAR DET SÅ BRÅTTOM CAISA OCH VARFÖR SLOG NI ER INTE IHOP MED ÅSELE OCH DOROTEA I DENNA FRÅGA???

Var är din blogg? Och ditt besök hos oss på skolan för att bekanta dig lite med integrationen med mera? Det var ju på gång sa du i Tväråträsk just före jul. Fast det kanske blir någon gång under juli månad:)

Och hur går det med planeringen ang. Sorsele Arena (eller vad den ska kallas)? Jag har ännu inte hört att barn och ungdomar involverats i den frågan vilket de borde vara i ett tidigt skede! Och visst skulle det bli ett möte angående en musikskola? Fast just den frågan kanske ligger mera på Kjell och P-D.

Men det här lyckades jag ju hålla ganska kort. Härligt:)
 

Det är fult att ljuga!

Av , , 2 kommentarer 18

Men inte om man är politiker eller befinner sig lite högre upp i hierarkin. Då är man utbildad i det. Inte konstigt att även andra i samhället har svårt för att hålla sig till sanningen. Och det börjar i tidiga år. Men det är väl helt okej då. Varför ska vi i skolan försöka lära barnen att det är fult och fel att ljuga. Det har jag seriöst grubblat på. Jag misstänker att de som sitter längst upp i hierarkin ljuger mest. Har dock ingen statistik på detta:) Så det är en ren gissning då.

Men nu syftar jag på vårt kommunalråd och Inger Sundin. Deras uttalanden på sorsele.se bekymrar mig. Caisa hävdar envist att det inte kommer att kosta kommunen något. Det här avtalet har åtminstone kostat kommunen fyra akutvårdsplatser och två som gjorts om till vad jag förmodar – palliativa platser! Sedan vet jag inte om det kommer att bli några uppsägningar men det förmodar jag eftersom verksamheten verkar krympa. Nu tror jag Caisa blundar för det och menar att det som blir kvar kommer inte att kosta kommunen något i rena skattepengar. Det tror jag inte på! Varför skulle man annars säga att de kostnader som kommer att uppstå ska rymmas inom Omsorgsnämndens budget? Alla andra nämnder har fått nedskärningar men inte omsorgen! 

 Det här är jättebra för både medborgarna och sjukstugan då vi kan ha kvar samma service som tidigare. Det känns också bra att inleda ett samarbete med kommunen som på sikt kan utökas och utvecklas, säger Inger Sundin, verksamhetschef för sjukstugan i Sorsele”.

Sånt här behöver bara inte kommenteras – det är så urbota dumt sagt att det inte är sant! Vadå ha kvar samma service som tidigare? Och ett samarbete med kommunen som på sikt kan utökas och utvecklas! Nu är detta inte i en tidning så det går inte att skylla på att media vinklat något. Detta står på sorsele.se och jag har faktiskt gått och väntat på en korrigering. Men inte, så nu antar jag att hon står för varje ord. Hur som helst så bävar jag för det utökade samarbetet med VLL. Det vet vi alla åt vilket håll det bär. 

Rastad vill fördjupa samarbetet med kommunerna?! 

Landstingets ekonomi har nog varit misskött under många år och nu står man inför fakta att något måste göras. Då väljer Jonas Rastad orden ”Landstinget vill fördjupa samarbetet med alla kommuner för att behålla och utveckla servicen i glesbygden”. Vad har han att erbjuda i ett sådant samarbete? Varför siktar han in sig på just glesbygden? Jag tror att jag inte är ensam att fatta att detta samarbete från VLL:s sida handlar om nedläggningar och att föra över kostnader och arbetsuppgifter från VLL till kommunerna! Och därför är han väldigt positiv till ”samarbetet” med Sorsele kommun! Vilket också kommer att ”utvecklas”!!! Fast jag är ganska övertygad om att det inte är S och V – varken från Landstinget eller Sorsele kommun – som ska förhandla om fyra år. Tyvärr så kommer våra förhandlare att ha ett omöjligt utgångsläge! 

Här är förresten länken till KS senaste protokoll:

http://www.sorsele.se/default.asp?oewCmd=10&pageid=44464&path=29333&file=1221%5C1239%5C1240%5C1603%5Cks120502%2Epdf

 

 Där står att:

– Caisa (S) förhandlar med VLL

– kommunen har tagit fram ett förslag som innebär att VLL köper två akutvårdsplatser och fyra korttidsplatser.

– VLL betalar 2.650.000 kronor/år till kommunen för köp av två ”akutvårdsplatser”  och fyra korttidsplatser

– Avtal mellan kommunen och VLL tecknas för fyra år och indexuppräknas

– Avtalet träder i kraft den 1 september 2012

– Det noteras till protokollet att ovanstående är beslutat i koncensus”.

– VLL ansvarar för all akutvård. Benämningen akutvårdsplatser är därför inte korrekt i förhandlingsunderlaget, men då man ännu inte hittat något annat och bättre ord används det fortfarande”. 

Observera att det är kommunen som tagit fram detta förslag! Landstingets sex akutvårdsplatser blev två vårdplatser av något slag. Man får inte kalla dem för akutvårdsplatser i förhandlingarna, för då blir det landstingets ansvar, och då antar jag att det inte står akutplatser i avtalet heller. Tydligen har kommunen fått förslag att kalla dem palliativa platser men det har man inte godtagit. Varför inte då? Det är ju ändå det som det kommer att bli. Sådana platser behöver väl också sjuksköterskor dygnet runt?! Och läser man på dorotea.se så nämns det där att landstinget från och med detta år är skyldiga att tillhandahålla palliativ vård! Så ni politiker kan ju kalla dessa två ynkliga platser vad ni vill men jag tror att landstinget har full koll på vad de nu gör! Prova med intermediära platser om det känns bättre:)

2,6 miljoner för att ”köpa” två palliativa platser och fyra korttidsplatser. Vad är det som VLL köper? Och vilka kostnader hade VLL tidigare? Och vilka kostnader tillkommer nu för kommunen? Syftar inte på förlorade intäkter nu. Sånt kommer vi medborgare aldrig att få veta. Det vet Caisa och det är väl därför hon vågar uttala sig som hon gör. Vi får hoppas på revisorerna nu. Och eftersom jag känner till en av dem så ska jag be att han tittar lite extra på just det här.

Avtalet sträcker sig över fyra år och vad händer sen? Då kan VLL komma och säga att vi har absolut inte en krona att fördjupa samarbetet med. 

I protokollet står det att ”Det noteras till protokollet att ovanstående är beslutat i koncensus”. Alla är alltså överens om att det är en bra lösning att använda våra kommunala skattemedel till att ta över landstingets verksamhet. Det är ju orimligt att alla som närvarade och tog detta beslut hade samma värdelösa mattelärare. Om den matteläraren funnits kvar i dag så skulle han/hon definitivt inte ha haft fortsatt förtroende att jobba kvar! Och jag är så spyless på den här ”familjära situationen” som finns inom kommunhuset. Tycker alla verkligen lika? Finns det ingen som kan/vågar säga emot. Visserligen protesterade C tidigare i denna fråga men nu helt plötsligt så är man tydligen överens? Och likaså KD? Vore så underbart för oss väljare om någon av alla politiker vågade stå upp för sin egen mening. En sådan politiker skulle vinna många röster på det! Och jag kan bara inte tro att alla som röstade, innerst inne var för detta förslag. Det skulle väl ändå gått igenom eftersom S och V har majoritet. Finns det någon opposition i Sorsele? Minns att KD tyckte också att det var lite dåligt på den fronten. Men prata ihop er och VÅGA tycka annorlunda. Så måste det väl vara i alla frågor!? Det här är ju politik! Inte "svågerpolitik" hoppas jag. I politik får man ha olika uppfattningar! Vid röstning vinner den som fått flest röster. Det kallas för demokrati. Det krävs absolut inte att alla röstar lika!

Någon gång i november, kommer jag att kräva en redovisning exakt hur mina kommunala skattepengar används! Och det ska jämföras med motsvarande period föregående år! 

Jag stödjer Doroteaockuppanterna och Lapplandsupproret till fullo och önskar att våra politiker hade fått möjligheten att ha samma mattelärare som politikerna i Åsele, Vilhelmina och Dorotea. De verkar ha fått sådan grundläggande utbildning att de förstått Landstingets lurendrejeri med ”fördjupat samarbete”. 

Även om nu Sorsele sitter fast i ett avtal med VLL så hoppas jag innerligt att många Sorselebor skriver på för Lapplandsupproret i solidaritet med den övriga glesbygden. Namninsamlingen börjar i morgon – måndag den 4 juni! Antar att listor kommer att börja ligga ute så småningom. 

Varför är det så svårt att skriva kort – men ha det gottJ