En kort lektion

Maria Lundmark Hällsten

Nu ska ni få en kort lektion i dragracing och över klassen som jag kör i, alltså ET PRO som står för elapsed time professional. För att ta det från början. När det är dags att köra ner till start så kallas det för att lina upp (uttalas lajna upp), man ställer sig då klassvis och i den turordning man ska köra. Sedan kommer man upp på plattan, stället där man först ska göra en burn out, inte bara i syfte att roa publiken utan för att rensa däcken från skit, så man inte dra ut det på banan och för att värma upp däcken så man har bra fäste, annars är risken stor att man slirar och förlorar tid. Efter det så stagar man (uttalas stejchar?typ) och innebär att man kör fram och tänder den översta raden med 2 gula lampor, sedan har man några centimetrar på sig att åka fram så nästa rad med 2 gula lampor tänds, och då bromsar man fast där. Rullar man över så blir det rödlykta och då är det racet över för din del. Slutligen, då bägge parterna har tänt sina rader så blir det nedräkning, gul, gul, gul och grön.

I ET PRO klassen så kör man kvalomgångar först och då räknas först och främst reaktionstiden. Den som har snabbaste reaktion blir då kvaletta. Nu råkade jag ju bli just kvaletta efter 9 kvalomgångar, med en reaktionstid på 0,013 sekunder. Men, *suck*, då har vi en sån kul bil att den inte alltid vill vad jag vill. Efter 350 meter (man kör 402 meter) så suckar bilen in, precis som om jag släpper gasen, och detta innebar då att jag aldrig fick en tid under 15 sekunder, vilket man måste ha för att få fortsätta vara med.

Ponera att jag nu kört på en tid av 14 sekunder och varit kvaletta, då hade jag i elimineringen fått möta den som hade sämst reaktions tid, förutsatt att vi hade varit jämna par, annars hade jag fått köra en solo resa, alltså ensam en omgång. Vid elimineringen ska man sätta upp den tid man tror att man kommer att köra på, tror jag då att jag ska köra på 14 sekunder så skriver jag dit den tiden på bilen, kör jag fortare så åker jag ut, kör jag långsammare så beror det på vad min motståndare hade för tid och hur nära det blev. Dessutom om han/hon som jag möter, tror att dom ska köra på t.ex. 12 sekunder, så får jag 2 sekunders försprång. Som kvaletta har jag också fördelen med att kunna välja vilken bana jag vill ha, höger eller vänster.

Det var en snabb lektion i hur det fungerar. Vi har i alla fall haft en jätte trevlig helg i Fällfors, bra funktionärer som vägleder en, trevliga människor, sol och fina bilar. För våran del så har vi fått mera tips om vad felet kan vara så nu vet både jag och Åke vart han kommer att vara några kvällar, så bilen blir fit for fight igen, sen står överst på önskelistan, ett par slicks, däcken vi har nu slirar bara. I lördags fick jag nästan snedställ efter 100 meter och det är inte så bra, till och med lite nervpirrande, kan man säga.

Vi fick tag i ett par slicks som vi skulle få test köra med, av ’bure Jonas’, tyvärr hade han inga bultar till fälgarna men Christer Johansson som också kör ET PRO, skulle kolla om han hade några liggandes hemma och det hade han så på söndagen skulle då Åke byta däck. Tror ni att det gick vägen? Nopp, det var ett annat bultmönster på fälgarna så det var bara att byta tillbaka. Men slicksen köper vi av Jonas så får vi ragga på ett par fälgar som passar. Ha en bra tisdag!

 

En kommentar

  1. Ing-Britt Stidell

    Nu blev jag lite mer insatt. Det blir mer intressant när man kan/förstår reglerna.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Maria Lundmark Hällsten