EUs strukturfonder, Nutek och ett bättre högstadium i Umeå

EUs STRUKTURFONDER
Igår gjorde jag debut i Region Västerbottens styrelse och efteråt ett samsynsmöte kring EUs strukturfonder för norra Sverige. Efter en bedrövande redovisning om Nuteks sätt att arbeta har jag börjat borra i Nutekfrågan. Både ledningen och styrelsen måste uppenbarligen vara medvetna om den starka kritik som kommit från förre chefen för Nutek och nuvarande landshövdingen Per-Ola Eriksson . Man undrar hur mycket ovana, paragrafrytteri eller prestige som präglar arbetet. Jag har hursomhelst kontaktat ledamöter i Nuteks styrelse för att försöka föra en saklig dialog i frågorna.

Sedan passar det förstås Lennart Holmlund att skylla allt som överhuvudtaget går på ansvarig minster nämligen Maud Olofsson. Holmlund medverkar egentligen till att underblåsa den välbekanta EU-negativismen i norra Sverige. Det bidrar till att göra Umeå till den stora förloraren.

Annars är det viktigt att känna till de statliga verkens sätt att arbeta om vi vill påverka och förändra. Detta är centralt för oss alla som så snabbt som möjligt vill skapa en tydlig, stark folkvald region i norra Sverige. De viktigaste sakfrågorna är sjukvården, forskningen och övertagande av viktiga delar av den statliga styrningen. Hursomhelst skulle Nuteks roll förändras direkt.

HÖGSTADIET I UMEÅ
Högstadiet kallas i folkmun fortfarande den del av grundskolan som fortfarandel ever kvar i gammaldags organisation och arbetsformer. Vi inom Centerpartiet har pekat på detta i många år och vi fick till en viss resursförskjutning för några år sedan. Alliansens (m,c,fp,kd) motion om mindre klasser i högstadiet verkar vinna eftersom v och mp och trycker på. Idag accepterade vi en återremiss för mer underlag. Det behövs bättre fakta. Dessutom borde vi slippa en återremiss i kommunfullmäktige.

Det finns många frågor. Lärartäthet, variation av klasser och grupper, larmrapporter från elevhälsan, principen om hemklassrum jämfört med gamla tiders rundvandringar.

Viktigast av allt är att minska problemet med utslagning och ej godkänt i kärnämnen. Många av dessa problem grundas eller befästs i högstadiet och sätter gymnasiet på pottkanten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.