Gamla vägalliansen måste tänka nytt om det ska bli bra väglösningar för Umeå

I april tog jag initiativ till att lyfta fram att en ny E 12 genom gamla I20 och en ombygd kolbäcksled som en en offentlig-privat lösning inför infrastrukturminister Åsa Torstensson. Sedan dess har frågan stötts och blötts och jag har stora förhoppningar på att regeringen stannar för denna lösning. Inte minst den nya godsbangården på Västerslätt, kopplingen till norra länken och Umeå hamn gör pusslet framsynt.

Vid senaste fullmäktige diskuterades luftkvaliteten och som en av flera åtgärder lyfts vägfrågorna fram. Norra länken är viktigast. Även en väg mellan vännäsvägen och E4 vid Stöcksjö är bra. Den gamla vägalliansen har tidigare försökt med olika slingriga alternativ över Röbäcksslätten och förbi Backens kyrka men två tidigare regeringar har satt stopp för planerna eftersom de krockar hela tiden med viktiga riksintressen.

Centerpartiet har hela tiden pekat på en förbifart väster om Prästsjön, väster om Röbäck till E4 i Stöcksjö. Det motsvarar alternativ 2B i nuvarande vägplaner. Vägalliansen har hela tiden försökt skapa en snävare lokalring vilket är ett sätt att använda statliga pengar till mer lokala vägar. Det är dags att erkänna att det inte fungerar.

En placering av en bro väster om stan som passerar på älvens smalaste ställe och mellan de områden som är klassade som riskintresse borde vara självklar. Det här är själva poängen. För att lyckas med bra väglösningar måste nästa förbindelse väster om stan läggas där allra minsta miljöintrång uppstår. Motståndet bland befolkningen samt älvens och Röbäcksslättens riksintressanta miljövärden innebär att det skulle vara mycket provocerande om gamla vägalliansen kör fram de gamla lösningarna. Om regeringen och Volvo ska hoppa på vagnen vill de inte vara med och riva upp de gamla såren.

Jag bedömer att det finns hyfsad chans att lösa förbindelserna väst om Umeå. Då behövs en annan taktik än vad Umeborna är vana vid. Lennart Holmlund och kompani måste avstå från att bygga vägar bland bostadområden och över Röbäcksslätten. Får vi den garantin kan en ny västlig bro väster om Prässtsjön och Umedalen nya bostadsområden snart vara verklighet.

Allra bäst skulle det vara om vägbron också blen en järnvägsbro. Allktså att Volvo fick ett stickspår direkt till fabriken. Det skulle gynna Volvos placering i Umeå mer än mycket annat. En riktigt bra långsiktig satsning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.