Prisad klimatreporter – grattis Tom Juslin!

Av någon outgrundlig teknisk anledning har Monica Lundqvist fått stå för denna blogg. Det ska hon förstås slippa. Jag gör ett nytt försök och håller tummarna!!
***********

Även Kalix står bakom folkbildningspriset.
Våra tidningar och radio/TV lämnar oss sällan oberörda. Det är bra! Fri journalistik karaktäriserar en demokrati. Däremot måste vi som konsumerar journalistik ta oss friheten att kritiskt granska jornalisters arbete. Den sensationella journalistiken, den grävande, den goda.

Chefredaktören Otto Sjöberg, Expressen, har några gånger gett den bedrövliga journalistiken ett ansikte. Samtidigt utvecklas internet delvis på pappertidningens bekostnad. I lokaltidningen är både redaktionstexten, familjesidorna och många annonser i själva verket alla del av nyhetsflödet.

Under den tid jag var förbundsordförande i Studieförbundet Vuxenskolan drev jag frågan att studieförbundet borde stärka kontakten med folkhögskolevärlden. 2003 köpte vi Kalix folkhögskola av missionsförbundet. Kalix har en 40-årig roll som utbildare av journalister. Samtidigt försökte vi utveckla ett engagemang kring medias folkbildande roll. Ett sätt var att engagera oss mer i debatten. Ett annat var att pröva formerna för ett journalistpris för en journalist eller redaktör som i Sverige gör betydelsefulla folkbildningsinsatser. Ett sätt att stimulera medias att lyfta det bildande perspektivet.

Idag delades det första priset ut av en jury som hade 59 nomineringar att välja bland. Det blev Tom Juslin vid VK som fick priset för hans serie om klimatfrågan hösten 2007.

Att det blev en västerbottning, förlåt en Österbottning i Västerbotten är förstås roligt. Här i Umeå känner vi till Tom Juslins engagemang även för andra framgångsrika satsningar inom VK – både på papper och nätet.

Men ännu roligare är det att Tom uppmärksammas för sitt folkbildande arbete i folkbildningslänet Västerbotten. Sättet att skriva och illustrera inbjuder till reflektion och diskussion i stället för att bara presentera fakta. Tom har gett läsaren en möjlighet att få nya insikter och att bättre förstå händelser i sin egen miljö.

Reportageserien har fått ett extra stort värde eftersom den har samlats i en tidning och tryckts i stor upplaga för skolbruk. Eleverna får diskussionsfrågor och uppgifter och uppmanas att berätta om tankar och upplevelser kring natur och klimat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.