Kina, Volvo och Umeås befolkningsmål

KINA
Den femte dagen på vår Kina resa innebar att det nu efter en del trixande finns ett förslag till samarbetsavtal mellan Umeå och Qufu om att i framtiden arbete med kultur, utbildning, affärer och handel samt turism. Qufu har även skrivit på en avsiktförklaring som stöttar Umeås kandidatur som kulturhuvudstad 2014. Det finns en gammal tradition i relationerna mellan Sverige och Kina. Sverige var första västlandet som erkände nuvarande Kina. Det finns ett färskt samabetsavtal på nationell nivå sedan 2005. Stockholm var först ut i hela världen med ett s.k. Konfuciusinstitut. Nu borde det vara Umeås tur.

Umeå och Qufu är ungefär lika stora städer. Qufu har status som ett nationellt kulturcentrum just kring de frågor som växer i betydelse; värderingar med kulturell förankring spelar större roll även i affärslivet. Jag har beskrivit Konfucius i tidiagre blogg och ska återkomma til Taoismen i senare blogg. En viktig grundtanke i vårt agerande att öka chansen för ungdomar i Umeå och Norrland att läsa sig mer om och kring Kina idag. Mitt i den amerikanska finanskrisen m.m. finns all anledning att studera Kina. Kina och Asien är i framtiden ännu mer vår affärspartner. Ökade kontakter ökar insikten och förståelsen. Utbildngarna i Umeå kan göra mycket för detta. Jag vill understryka att det ska ske på Sveriges och svenskarnas villkor och inte styras av Kinesiska intressen.

VOLVO
Jag har använt våra resor de senaste dagarna mitt i den kinesiska vardagen för att försöka upptäcka svenska företelser t.ex Volvo. Scania, Saab, Ericsson, Hennes& Mauritz, IKEA. Jag har frågat människor på fabriker som tillverkar bildelar, batterier m.m. Det är verkligen ingen stabil undersökning men under alla möten med lastbilar efter vägarna har inte sett en enda Volvo eller Scania. Det varsel vid Volvo lastvagnar VK beskriver iadg är lika beklagligt som förflarligt. Ett företag som Volvo kan bara leva och överleva på den kommande faktiska försäljningen runt om i världen. Det gäller att vara med på rätt marknader med rätt modelle. Just nu är USA på dekis men stora delar av Asien på gång. Detta tillsammans med miljömedvetandet är framtidsfaktrer. Nu är Volvo på gång både i Kina och Ryssland och Volvoledningen har en mycket medvten miljöprofil. Därför tror jag att varslet idag är en spegling av den dagsaktuella konjunkturen medan det framåt ligger stora möjligheter för en bra produkt. Då måste både Volvo och Sverige våga satsa lite oväntat. Hyttransporter över Kvarkenfärjorna och långt driven transportlogistik i miljöns namn är exempel på nyckelfågor.

UMEÅS BEFOLKNINGSMÅL
Jag, Marie-Louise Rönnmark och Jan Björinge följde på distans fullmäktigedebatten igår. Jag fortsätter förbluffas över hur tunt underlag som gårdagens beslut vilar på. När det gäller Umeås relation till grannkommuner och övriga Norrland vill jag bara peka på en detalj som planeraren Anna-Lena Lövgren pekat på: Återflyttningen från studiestaden Umeå till övriga norra Sverige. Det behövs sjuksköterskor, förskolärare, ingenjörer, socialsekreterare, miljöarbetare, läkare, lärare m.fl överallt. De allra flesta flyttar tillbaka efter att ha studerat i Umeå eller Luleå. Umeås nya befolkningsmål bygger på att all återflyttning ska närma sig noll i framtiden. Det är klart som korvspad att detta påpverkar livet och servicen i hela Norrland. Jag anser att befolkningsmål inet ska kopplas till enstaka kommuner utan regionen eller landsdelen. Det vinner även Umeå på i längden! Gårdagens beslut i kommunfullmäktige vilar mer på självgodhet än realism och omtanke.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>