The female economy

Idag läste jag att kvinnor förfogar över 20 triljoner dollar i inköpskraft och att vi därigenom utgör den största marknaden i världen. Det kallas för "The female economy"  och tydligen ett välkänt, men ändå okänt fenomen. Skribenten menar att de flesta företag missar möjligheten att möta denna stora marknad. Även i skribentens företag har man missat detta, som han skriver "inte en gång haft med denna tanke" (i det strategiska arbetet.)

Han menar att vi borde vidga vårt perspektiv och väga in kvinnorna som en enorm marknad. Då känner jag,  vilka vi ska vidga vårt perspektiv? finns/fanns inga kvinnor involverade i det strategiska arbetet? Är vi kvinnor en helt främmande art med helt annorlunda önskemål än andra hälften av mänskligheten?

Nej, orkar inte tänka mer på detta just nu. Får väl glädja mig åt att jag är en av dem som kontrollerar dessa 20 triljoner dollar, måste nog köpa boken och se om jag kanske kan komma åt några fler dollar för eget bruk. 

2 kommentarer

  1. Lisbet Olofsson

    Att satsa mer på att inreda byggvaruhus efter kvinnorsskalle har blivit en HIT. Det har visat sig att det är först och främst kvinnorna som vill renover hemma, som åker runt och kollar för att sedan sätta karln i arbete.

  2. Anne-Marie Mäkelä

    Svar till Lisbet Olofsson (2009-10-07 07:45)
    Ja, det låter ju bekant när du beskriver det på det sättet… Jag hoppas också att vi kvinnor börjar ta mer aktiv del i det strategiska tänkandet också.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.