Jag bara visste att jag visste đŸ€˜đŸ˜

Jag insÄg att jag faktiskt Àr ett proffs pÄ att kÀnna igen fÄglar

 

Ok, sĂ€ger Åke, vad Ă€r det dĂ€r dĂ„?

Jag svarar pÄ en nanosekund: FÄglar, förstÄs. Se, jag visste det! Vilken talang!!

Handlar det om arter, mjae, en skata, sibirisk nötkrĂ„ka, duva, sĂ€desĂ€rla, domherre eller flamingo, japp, dĂ„ vet jag. I övrigt skulle jag nog inte svĂ€ra pĂ„ att jag vet, men jag kan ju alltid gissa. Eller bildgoogla đŸ˜đŸ€˜

Mamma och pappa har alltid haft ett intresse av fÄglar, och Àgde en del böcker och uppslagsverk. Kan vÀl dels bero pÄ att pappa jobbade i skogen och dÀr lÀr han ju sett bÄde den ena och den andra fÄgeln. Var dom osÀkra pÄ vilken fÄgel dom sÄg, slog dom upp det. NÀ, jag kommer aldrig att bli nÄn expert pÄ fÄgelarter men jag tycker dom Àr fascinerande att se pÄ.

VÀldigt mÄnga tror nog att vi Àr intresserade av Rallyt som pÄgÄtt nÄgra dagar nu. Fast nej, inte egentligen. DÀrför har mÄnga frÄgat om vi ska dit och kolla, svar nej. Jag tyckte mest det kÀndes jobbigt. Fast jag ska vÀl ÀndÄ sÀga att det Àr omöjligt att inte, vÀnda sig om och kolla dÄ en rallybil nÀrmar sig.

SĂ„ kom dĂ„ frĂ„gan frĂ„n Nicco, igĂ„r eftermiddag. -Ska du inte följa med till Redbarn och rallyt pĂ„ kvĂ€llen? NEJ, det tĂ€nker jag inte, svarade jag. Och förberedde mig för en kall kvĂ€ll utomhus. Åke skjutsade dit oss och jag sa att det Ă€r dĂ„ första gĂ„ngen i mitt liv som jag sĂ€tter pĂ„ mig en mössa för att gĂ„ och köpa en öl ute i minusgrader. Se, öltĂ€lt, visste jag att dom hade, minsann.

Vi placerar oss vid det största hoppet, och Àven fast vi Àr dÀr 30 minuter innan start (det skulle vara en snabb skogsstrÀcka frÄn 120 skogen), sÄ var det rÀtt mycket folk och ingen plats vid kanten. Hade ingen möjlighet att fÄ med bilarna pÄ film, dÄ lampor tÀndes varje gÄng en bil kom flygandes över hoppet. Men en liten TikTok pÄ omrÄdet, och nÄn stackars filmsnutt, fick jag till, som jag la ut via youtube. 

Sen mÄste jag tillÀgga att detta Àr definitivt en upplevelse ÀndÄ. Första bilen som kommer och flyger över hoppet, och jag tjoar som om jag stÄr dÀr ensam. Man fÄr det dÀr som kan liknas vid ett biobesök. Man taggar varandra och man förstÀrker upplevelsen gemensamt genom hurrarop, skratt eller skrik (beroende pÄ vad man ser, förstÄs).

Största minuset ever
jag har för lite klĂ€der pĂ„ mig, Ă€ven om jag har satt pĂ„ mig extra saker. -6 grader men lĂ€tt blĂ„st och att stĂ„ direkt pĂ„ snö i 3 timmar Ă€r inte nĂ„t som vĂ€rmer. Ölen dÄ  nĂ€, vet ni vad. En kall öl dĂ„ man stĂ„r och fryser och kön ringlar sig sĂ„ lĂ„Ă„Ă„Ă„ng att det kĂ€nns lika avlĂ€gsen som planeten Pluto, gjorde att vi struntade i den.

NÄ, vad tyckte du dÄ, frÄgade Nicco. Ja dom första bilarna, kan ju knappast jÀmföras med dom efterkommande. NÀ, sa hon det Àr ju som dÄ du tÀvlar, din bil VS dom stora klasserna. JodÄ, det fattar ju jag med, fast, sa jag, dÄ sitter ju jag sjÀlv och kör, dÀr har du ju sjÀlvaste grejen. Jag vill ju köra inte stÄ och kolla, haha. Fast, sa jag, blir det nÄn fler gÄng, sÄ ska jag bara mer preppad, gÀrna gÄ dit en timme Ànnu tidigare. Ha med bÄde fÀll och annat som gör att man dels fÄr en bra plats, och kan hÀrda kylan.

Man kan ju ocksÄ gÄ runt pÄ omrÄdet, köpa mat, korv, och kolla in andra kÀndisar

SjÀlv blev Nicco taggad pÄ att bli kartlÀsare. Jösses, sa jag, det Àr inte tvÀrenkelt.

KartlÀsarens uppgift i ett rally Àr att ge föraren instruktioner i hur han eller hon ska köra. Det kan lÄta enkelt, men det ligger mycket kompetens och arbete bakom minuterna i rallyt.

Innan rallyt fĂ„r föraren och kartlĂ€saren Ă„ka sĂ„ kallade besiktningsrundor. Under dessa skriver kartlĂ€saren ner anteckningar om hur vĂ€gen gĂ„r, hur skarpa kurvorna Ă€r, om de gĂ„r över krön och vilken vĂ€xel föraren bör ligga pĂ„ vid olika tillfĂ€llen, för att ge nĂ„gra exempel. Dessa anteckningar anvĂ€nds sedan under tĂ€vlingen, dĂ„ föraren och kartlĂ€saren kommunicerar via ett system som Ă€r inbyggt i deras hjĂ€lmar. LĂ€s mer om kartlĂ€sarens uppgifter HÄR

Man fÄr ofta sitta i bilen 10-16 timmar/dag, oh my guard. Körinstruktionerna kallas för noter, jag vet inte om det Àr för att dom skrivs med speciella tecken, jag gissar det. Det blir nog för mycket att skriva en hel novell, för en strÀcka. Men gissa vad, nÀr jag skrev det sÄ kom jag pÄ att jag kunde ju googla för tusan. SÄ hÀr ser noter ut. Klicka pÄ bilden för att se kÀllan. Och för mig blev det som att lÀsa kinesiska, fattar nada.

Det skulle i alla fall, definitivt INTE, vara nĂ„got för mig. Ser ni framför er hur jag tappar kartan i bilen, vet inte vad jag skrivit, höger, och vad tusan heter nu det dĂ€r tecknet, eller njaÀÀ jag tror att det Ă€r nĂ€sta svĂ€ng, eller
.jo nu vet jag
och dĂ€r Ă„kte jag ut ur bilen och föraren fortsatte sjĂ€lv.

Nu Àr det uppvÀrmningen pÄ gÄng sÄ ljudet har vi hÀr hemma. Och vill vi se bilarna kan vi kika ut genom fönstret

Hoppas pĂ„ en fin söndag för er alla! Jo ja just ja 😊👌

Maria Lundmark HĂ€llsten