Uppskattat i Lycksele och krav på bra Kvarkentrafik

400-års firandet i Lycksele igår var lärorikt och mycket trevligt. Jag, Lennart Holmlund och Anders Ågren framförde Umeås gratulationer till400-åringen. Marknadsplatsen kom till 1607 i akt och mening för den svenska statens behov av att driva in skatter och kontrollera handeln. Det är sällsynt dålig fantasi att skatteverket meddlear sitt beslut att lägga ner Lycksele skattekontor samma vecka som jubileet. Historielöst.

Nu kan inte Lycksele möta framtiden med enbart statliga kontor. Även statliga verksamheter måste rationalisera men alla måste förstå befolkningens ilska när allt verkar komma samtidigt. En tidsinställd bomb som laddades för flera år sedan.

Hur borde en lösning se ut? Först och främst ska allt som har med trygghet och rättsväsende fungera i inlandet. Polis, åklagare, domstolar som i sin tur ger advokater, rättstänkande m.m. Dessutom borde det vara hög tid att ge tillbaka mer från vattenkraften för att stimulera sysselsättning och företagande. Vägar måste fräschas upp. TEN-status för E 12 och bra Kvarkenförbindelser för att korridoren till östra Europa ska kunna utvecklas. Turismen!

Jubileumsdagen igår var verkligen lärorik. Med exempel från 1300-talet och framåt kan Lycksele visa att dagens gruvnäring, skogstillgångar, ren luft och vatten är framtida rresurser. Det är dags att slå in ett rejält näringspolitiskt paket.

Kvarken måste få följa med. Jag märker att personalrekryterare och utbildare håller på att tapppa den praktiska kunskapen om Finland. I alla tider har det funnits folkomflyttning mellan norra Sverige och norra Finland. Idag verkar myndigheter och företag helt ha tappat historien. I väntan på en ny hamn på finska sidan måste färjan mellan Umeå och Wasa säkras och rustas upp. Finlands sak är vår.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.