Lennart Holmlund: Satsningar på nottbotniabanan och vägar i Norrland kräver att vi backar upp Maud och inte levererar ständiga mothugg!

Lennart Holmlund fortsätter att gnabbas på Maud Olofsson när det gäller vägar och järnvägar. Samtidigt vet Lennart att gamla s-regeringen lämnade efter en tom plånbok för vägar och järnvägar. Dessutom vill (s) minska stödet till enskilda vägar med 1 miljard. Ett dråpslag mot inlandet. Om (s) i Västerbotten fortsätter splittra förstärker man bilden av att norra Sverige är oeniga. Det hoter satsningarna i norr. Norra Sverige måste hålla ihop!

Centerpartiet i Västerbotten ser med glädje att en rad idéer, som hittills bara legat och väntat, nu kan bli föremål för initiativ och beslut. Den starka utvecklingen av Sveriges ekonomi ger allt bättre förutsättningar för satsningar på vägar, järnvägar och sjöfart. Försäljningen av Vin & Sprit är ett exempel.

Miljökraven och den fantastiska näringslivsutvecklingen – inte minst i våra två nordligaste län, ger mycket starka argument för ett klartecken för byggande av Norrbotniabanan. Projektet är väl utrett och ger samhällsekonomisk ett gott resultat.

Centerpartiet kräver att Region Västerbotten och länsmyndigheterna i Norrbotten snarast samarbetar kring att utveckla en plan för kompletterande finansieringsvägar av utbyggnad och drift av Norrbottniabanan.

Centerpartiet har både i regeringen och lokalt agerat för en snabbare lösning av vägprojekten i Umeå och Umeåregionen. Inte minst arbetspendling/pendlingsstråk ställer krav på nya lösningar. En kombination av industrisatsningar och infrastrukturinvesteringar kan skapa förutsättningar för långsiktigt stabila kommunikation över Kvarken. Pålitliga transportlösningar kan kräva dubbla färjeförbindelser.

Inlandsbanan kan spela en långt viktigare roll för näringsliv och råvarutransporter än den idag gör. Centerpartiet i Västerbotten föreslår att en ny Inlandsbaneutredning snarast tillsätts med uppgift att belysa banans och anslutande bansträckningars, t.ex. tvärbanan Storuman-Hällnäs, framtida transportpotential.

Alla politiska partier, ansvariga länsmyndigheter och näringslivet i norra Sverige måste samlas för att utveckla vägar, järnvägar och sjöfart i norra Sverige.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.