SAS, Ratan och Taube

SAS OCH UMEÅ
Jag har under årens lopp varit en flitig SAS-kund men nu börjar frågetecknen hopa sig. Sträckan Umeå – Arlanda är och har varit en stabil flyglinje för SAS men en serie märkliga ageranden gör att tålamodet tryter hos passagerarna. Då är det lätt att förstå att att andra bolag växer både i styrka och förtroende. SAS har aldrig lämnat den monopolliknande position man haft inom Sverige. Umeås position som flygort växer och egentligen skulle flygplatsen behöva en rejäl satsning från luftfartsverket. Umeå. Nuvarande terminal är trång, omodern och förvirrande. Det gäller alltifrån parkeringarna till passagerna vid gaterna.

RATAN OCH DET NORDLIGA RUMMET
Det börjar dra ihop sig till märkesåret 2009 då vi ska fira händelserna för 200 år sedan tillsammans med Finland. Det är roligt att läsa den senaste RATAN-boken som ger byn och historien ett ansikte. Själva krigshandlingarna i augusti 1709 varade bara några dagar. Byn har levt flera hundra år. Hamnens och handeln betydelse lägger en intressant pusselbit i vårt Nordliga rum. Det är det centrakla temat i Umeås tankar att bli kulturhuvudstad 2014. Därför är 2009 ett bra tillfälle att träna och lyfta just Europas nordliga kvaliteter. Robertsfors kommun verkar göra ett bra jobb och vi ser fram emot många ståtliga besök i augusti nästa år. Jag tycker att vi borde få se Ostindiefararn i hamnen – inta bara som i år passera Stora Ratagrundet på väg till Luleå

TAUBE-TEMA PÅ HOLMÖN NÄSTA ÅR?
Otto Reinhold Taube – alltså Ewert Taubes farfar jobbbade som tullinspektor i Ratan åren 1849 – 1855. Därefter flyttade han till Vinga fyr och i Vingas museum berättas att Taube arbetat som tullinspektor i Ratan, Bygdeå socken i Västernorrlands län! Alltså: 2009 blir även ett tillfälle att sätta Västerbotten på kartan. Ett sätt kanske skulle vara att ge den gedigna visfestivalen på Holmön ett Taube-tema nästa år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.