Umeå och Västerbotten ligger i vinnarhålet i kommande regeringsbudget

Nu börjar vi skönja konturerna i regeringens kommande budget. Umeå och Västerbotten har stora chanser att bli en vinnare. Paradoxen är att i skuggan Lennart Holmlunds och Lars Bodéns allt ettrigare klagosång kommer nyttan av att leva i allianssverige bli allt större för Umeåborna.

Stort och smått har redan hänt, stort och smått kommer att i hända. Några långbänksfrågor under s-åren fick snabba lösningar redan 2007. Extra pengar till Kvarkenfärjan, Vägverkets ansvar för Holmöfärjan, ordentlig satsning på enskilda vägar kan kanske räknas till smått och gott. Exempel på stora saker är rekordlåg arbetslöshet för alla åldrar och tvåsiffriga tillväxtsiffror för inlandskommunerna. Skog och jord blomstrar som aldrig förr. Småföretagen får ett rättvist transportstöd – en fråga som höll på dö ut under Ulrica Messings tid.

Kunskapsstaden Umeå är vinnare i en tid när undervisningsväsendet reformeras. Umeå s-ledda kommun var en av få kommuner som försökte blunda när lärarlyftet sjösattes – trots att Umeå Universitet var en av motorerna. Miljöpolitiken har äntligen fått luft under vingarna. Alltifrån miljöbilar och marina forskningen om havet gynnar även umeborna. Västerbotten blir vindkraftens stora vinnare. Bioenergin ligger som hand i handske för Norrland.

Från centerpartiet i Umeå har vi tyst och stilla arbetat för att föra infrastrukturfrågorna i land på ett snyggt sätt. Vårt seminarium den 16 april förra året innebar vändpunkten. Kontakterna mellan Sverige-Finland kommer att växa som aldrig förr. I slutet av september har Maud fixat Nordiska ministerrådet till Umeå. Samma sak gäller det stora EU toppmötet om tillväxt och innovationer nästa år. I förra vecka tog regeringen beslut om miljonsatsningar på nästa års firande av Märkesåret 2009. Från att ha missat starten har nu även Umeå kommun hakat på regeringen.

Nu ligger viktiga frågor i röret. Miljarder till infrastrukturen, forskningen, läkarutbildningen i norr, pensionärerna, småföretagen, låg- och mellaninkomstagare. Och en klimatpolitik värd namnet mejslas fram.

Under tiden klagar Lennart Holmlund populistiskt över drivmedelsskatterna – trots att han vet att (s) och (mp) står för en politik som bara beskattar utan att utveckla. Samtidigt försöker vänstern strypa den tjänstesektor som börjat växa även i Umeå. De kommer inte att lyckas.

Umeå och Västerbotten ligger i vinnarhålet i kommande regeringsbudget

3 kommentarer

  1. Lennart Holmlund

    Jag har bara sagt att ni gick till val på att sänka bensinskatterna och det var att lura väljarna.
    Transporstödet till Volvo återförde Ulrika Messing efter att den borgliga regeringen inte notifierat det vid medlemsinträdet.
    rättvist transportstöd säger du men jag tycker inte det är rättvist att man bara får stöd för de 30 000 första hytterna mot förut för alla 60 000 och nu ska det upp till kanske 100 000 hytter och om inget görs blir transportstödet mindre per hytt. Det är ingen bra regionalpolitik att inte stimulera att göra större volymer och jag är jätteorolig att om inte transportstödet åtgår till högre nivåer kan 1000 job vara hotade på Volvos montering

  2. Patrik L

    Enligt vad jag har hört så är du (Lennart Holmlund) inte speciellt orolig över att, som du säger, 1000 volvojobb hotas. Vad jag har hört så vill du endast använda det för att uppvigla folk. Och det, herr Holmlund, är mycket fult. Det är för det första inte sant och då du heller inte tror på ditt eget påhitt så vill man bara tappa tron på människan.

  3. sven-Olov Edvinsson

    Först och främst: Centerartiet har aldrig lovat sänka bensinsktten. Vi lovade höja avdraget för arbetsresorna. Det är gjort!

    Dessutom: När Lennart Holmlund väljer att skrämma med att 1000 jobb kan försvinna från Volvo är huvudsyftet att svärta ner regeringen. Påståendet saknar annars helt och hållet saklig grund!!

    Att påstå att Volvo lastvagnars existens i Sverige och Umeå är avhängigt 15 miljoner/år i transportstöd innebär att man i såfall blundar för att problemet i grunden är ett helt annat och mycket större.

    De signaler jag uppfattar från Volvo Lastvagnar i Sverige är lika hög grad de stora möjligheterna i kölvattnet av en offensiv miljössatsning. Det kan ge Umeå 1000 nya jobb!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.