Fråga till företag och fack: Varför kan inte Volvo lastvagnar det SCANIA kan?

Mitt i reaktionerna kring varslen hos Volvo lastvagnar är vi många som riktar uppmärksamheten mot den andra stora lastbilstillverkaren SCANIA och undrar varför SCANIA slipper varsel? Den svenska registreringsstatistiken har minskat med 4780 lastbilar under 2008 varav 4472 sedan augusti (Källa: BIL Sweden). Minskningen fördelas ganska lika på Volvo och SCANIA de två stora dominanterna med mer än 80% av marknaden. SCANIA drabbas även av krisen runt om i världen.

Varslen från Volvo innebär att antalet anställda måste gå. Samtidigt har SCANIA sluppit varsel. Hur kan det komma sig.

I Dagens Industri 14/1 citeras presschefen Hans-Åke Danielsson: Det är inte några beslut fattade, men som det ser ut just i dag har vi inte några varsel i pipline’. Scania försöker se långsiktigt och kompetensutveckla personalen under perioder med lägre efterfrågan. Dessutom har Scania en överenskommelse med facket som ger möjlighet att använda så kallade tidsbanker, vilket innebär att anställda kan vara lediga vid tider med mindre efterfrågan för att i stället arbeta extra vid toppar.

I slutet av oktober meddelade Scania att samtliga 2.000 visstidsanställdas kontrakt inte skulle förlängas. Det handlar om 1.500 anställda som lämnar Scania på grund av konjunkturnedgången och 500 som lämnade Scania av strukturella skäl då tillverkning flyttas från Falun och Sibbhult till Södertälje. Volvo har förutom sina varsel också avslutat sina visstidsabställda.

Varför är skillnaden så stor mellan Volvo och SCANIA?? Hur förklarar ägarna, företagsledningen och facken dessa skillnader. IF Metall agerar i bägge företagen. Idag – dagen efter – har flera ställt frågan om inte storägarna i Volvo lastvagnar ligger bakom företagets tuffa attityd när det gäller att se långsiktigt och kompetensutveckla personalen. Har lönenivån varit viktigare för IF Metall än satsningen på tidsbanker? SCANIA i Norrland finns i Luleå och är Luleås näst största verkstadsindustri och arbetsgivare efter SSAB. Luleå är bara att gratulera.

Jag undrar om Umeå och anställda vid Volvo Lastvagnar förutom finanskris, lågkonjunktur även drabbats av kortsynta ägare och fackliga företrädare. Jag hoppas i alla fall att initierade analytiker och journalister vill belysa skillnaden mellan SCANIA och Volvo?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.