Vi vill ha frihet

Vi vill ha frihet att dammsuga när vi vill. Staten ska inte lägga sig i när vi städar!

11 kommentarer

  1. Brorson

    Nej. men jag tycker att det ska vara körförbud för elbilar vid minusgrader (vid under + 10) om det är vindstilla. Undantag får görasför elhybridbilar, som körs enbart med bensinmotorn. Det ska också vara körförbud för batteribussarna i Umeå. Endast bussar som körs på diesel eller el från kontaktledning ska tillåtas. Anläggning av kontaktledningsnät för stadsbussarna hade inom några få år återbetalas genom lägre energiförbrukning. i

    I propagandan för eldrifthar det gjorts gällande att bilbatterierna kan användas som energi ager, som ger el tillbaka till nätet vid elbrist. Hörd jag rätt att köp av elbilar subventioneras med 160..000 kr per bil? Då kan det inte vara den enskilde bilägarens eget val, att köra eller låna ut bilen som energilager.

    Det är dags att avskaffa public service. och tvinga klimatextremisterna betala för annonser i de kommersiella kanalerna. Klimathysterin leder till onödig ökning av elförbrukningen, bl.a. genom enorma omvandlingsförluster vid i- och urladdning av batterier. Och hur mycket av den norrländska elen kommer egentligen att nå fram till södra Sverige och hur mycket går bort i överföringsförluster?

    När Mp grundades för fyrtio år sedan var energibesparing en av programpunkterna. Nu står samma parti för det mest extrema energislöseriet, med enorma skador på miljö och natur som följd.

    Med alltidning som vi ska skämmas för, nu senast dammsugarskam, blir det svårt att följa alla restriktioner, som måste föjas om vi ska hejda pandemin. Det är nog nu. I ren protest har jag lust att boka en flygresa – för första gången på trettiosex år.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Med nuvarande regering verkar elbilssatsning vara mycket riskabel. Stänger man ner ytterligare kärnkraft är risken stor för framtida elbrist när det inte blåser. Då blir det skyhöga elpriser eller elransonering och stopp för privatbilism. Mp:s drömsamhälle.

      • Brorson

        Elbilar är en risksatsning oavsett regering. Men med nuvarande regering blir fler lurade. Jag körde elbil redan i början av 1960-talet, så jag vet vad jag talar om. Batteriladdning tog tre timmar. Den tidens batterier var inte heller miljövänliga, men långt ifrån lika miljöskadliga som dagens snabbladdningsbara batterier.

        Miljöpartisterna är så tekniskt okunniga, så att de begriper inte att det inte finns genvägar, så att man får stora förbättringar utan värre miljöproblem. Varför vi hade elbilar, jo, det var för godstransporter och elbilarna gick inte lika fort som andra bilar, vilket enligt statistiken gav färre godsskador. Dessutom slapp vi farliga avgaser i trånga utrymmen.

        Därför kan jag tänka mig elbilar för godstransporter på korta avstånd (i innerstäder) samt som hantverkarfordon, som mest står stilla under arbetstid. Klimatalarmisterna vill ha försäljningsförbud för bensin- och dieselbilar till senast 2030, Jag vill i stället se ett saluförbud för bilar, som saknar förbränningsmotor, till privatpersoner. Elektrisk kraftöverföring, med en generator, som drivs av förbränningsmotorn och levererar el till en eller flera elektriska hjulmotor(er) kan spara mycket energi (bensin. diesel eller biobränslen) jämfört med mekanisk kraftöverföring (kardan). Men dessa s.k. elhybridbilar anses inte fina nog av klimatextremisterna.

        När Mp var nytt levererade partiet hård kritik mot i synnerhet M för att stödja energislöseri, och visst öppnade kärnkraften nya möjligheter till elektrifiering. Men ej heller kärnkraften rättfärdigar hejdlöst energislöseri. Idag står dock Mp för det värsta energislöseriet och är därmed det parti som hotar natur och miljö allra mest. Vad jag saknar hos dagens Moderaterna är en uttalad ambition att utvinna mest möjliga arbete. ljus och värme ur den energi, som används.

        Om Moderaterna gör det, har rollbytet mellan Mp och M som det mest miljövänliga respektive det minst miljövänliga partiet fullbordats. Att lyssna på Per Bolund, numera klimat- och miljöminister är som att lyssna på Volkswagens reklamchef efter skandalen med de fejkade utsläppsvärdena från företagets dieselbilar, typ nu har vi gått över till eldrift. Jag ställer återigen frågan om Bolund: Är han mutad eller bakom flötet?

        Jag tycker att Moderaterna ska bli bäst på energi och miljö genom energisparande teknik. satsning på ny kärnkraft, en vettig mix mellan olika energislag och återvinning av koldioxid ur atmosfären för framställning av nya motorbränslen och råvaror till industrin samt lagring i berggrunden.

  2. Brorson

    Vad jag tycker om Moderaternas energipolitik? Man får känslan att M vill ha mer av allting, i stället för mer av det som är bra och mindre av det som är dåligt. Varför ska vi ha mer av det som är bra, räcker det inte som det är? Kanske. men låt mig förtydliga: Vi behöver mer att det som är bra FÖR ATT vi ska ha mindre, och om möjligt, ingenting alls av det som är dåligt.

    Det räcker inte med mer kärnkraft. Den måste användas rätt också. Och det får inte bli för mycket ny kärnkraft. För då blir den också dålig.

    Det är inte heller helt lätt att avgöra vad som är bra eller dåligt. Vattenkraften är dålig när särskilt känsliga älvsträckor har förstörts. Kan några återställas?

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Risken är stor att röster höjs för att bygga ut Vindelälven när elproduktionen inte räcker till och ransonering hotar. Det finns lyckligtvis ett stort folkligt motstånd mot utbyggnad av vattenkraften och arbete pågår med att försöka återställa vandringsvägar för fisk efter vattenkraftsutbyggnad.
      Förbränningsmotorer kommer att finnas kvar för överskådlig framtid då alternativ inte finns. Elbilar kanske inte är lösningen överallt. Vätgasdrivna bilar kan vara miljömässigt bättre när utvecklingen går framåt. Elhybrider är ju utmärkta då man kan köra längre sträckor utan laddning. Passar bättre där laddstationer inte finns.
      Sverige har haft ett stabilt och robust elförsörjningssystem som nu håller på att monteras ned av regeringen. Detta måste få ett stopp. Sveriges elförsörjning får inte äventyras.

  3. Jörgen K

    Svensk stålproduktion slog på den stora trumman om att producera fossilfritt stål i höstas.
    Vad de glömde att tala om är att tekniken HYBRIT, Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology, där första delen översätts till Vätgas (Hydrogen).

    Att producera vätgas kostar idag stora mängder elektricitet, bara i stålproduktionen räknar med att behöva vad alla våra vattenkraftverk kan producera tillsammans med föreslagen teknik.

    I det fallet kommer vi inte ens få ha hallampan tänd……………

    Så byts Norrlands stora elproduktionsöverskott till en obefintlig tillgång för vår landsände.

  4. ivar

    Konstigt av en Moderat att propagera för planekonomi när det gäller en så marknadsstyrd vara som elpriset.
    Är det bättre att Riksdag och regering bestämmer vad elpriset ska vara?
    Det som behövs är att fler företag flyttar dit det finns kraft som dom gjorde förr i tiden. Då lade dom industrierna vid älvar som stod för kraften och inte så långt som möjligt från kraftkällan som det är nu.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Straffskatten på kärnkraftsel infördes av regering och riksdag för att straffa ut kärnkraften. Ett politiskt beslut. Vattenfall ägs av staten och staten bestämmer naturligtvis över sina egna företag. Stängningen av 2 kärnkraftverk under en ettårsperiod har fått väldigt negativa konsekvenser på vår elförsörjning. Statstelevisionen meddelar att vi kanske ska avstå från att dammsuga? Oljekraftverket i Karlshamn har startats för att täcka upp effektbristen.
      Industrin i norra Sverige byggs ut kraftigt de kommande åren. Man beräknar att om 6 år så finns inget elöverskott att exportera söderut. Då väntar väl elransonering.
      Vi behöver en ny regering och en ny energipolitik snarast!

  5. ivar

    Det var otur att ägarna till Barsebäck lyssnade på folket som bodde runt omkring verket så att de valde att stänga det. Som det ser ut nu där nere i Skåne så skulle det varit bra att ha det kvar. Men nu är det historia.
    Sedan så finns det stora områden som har lämpliga vindförhållanden där nere, mycket bättre än här i glesbygden. Som krafterna är nu så vill några att det skall kalhuggas och planteras en skog av vindkraftverk här uppe i stället.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Barsebäck stängdes för flera år sedan. Det var Ringhals man stängde ner nu. Det finns inte så många alternativ när man ska balansera upp för en osäker vindkraft. Kärnkraft, vattenkraft, naturgas eller kol och olja.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.