Tack Ulf

Stort tack till Ulf Kristersson och den tillträdande Regeringen för den nya fina vägen mellan Stalon och Dikanäs. När Aftonbladet skyller höga bensinpriser, elkostnader och det ökande skjutvapenvåldet på en Regering som ännu inte tillträtt så kan väl den tillträdande Regeringen få lite kredit också.

4 kommentarer

  1. brorson

    Krav på den tillträdande regeringen är att låga personer, som varit så dumma så att de har köpt ”helelektriska” bilar stå sitt kast. De är ju redan kompenserade med en subvention på 70.000 kr för sina bilköp. Teknik finns ju redan för avstängning av laddstolparna, när det inte blåser. De, som varit förutseende nog att köpa elhybrider kan lugnt köra vidare med förbränningsmotorn. Varför ska fattigpensionärer och andra låginkomsttagare, som kanske aldrig har ägt en bil och sedan länge har sparat på energin straffas för att andra drivit upp elpriserna?

    Som någon skrev i sin kommentar till förra inlägget: ”I samma ögonblick subventioneras elbilen både i inköp och skattemässigt, alla ska spara ström för att grannen ska få köra elbil… Räknar vi försiktigt baklänges räcker det med att förbjuda laddning av elbilsflottan för att få tillbaka betydligt lägre elpris. Det är konsekvensen över ökad förbrukning och minskad produktion.”

    Det är hög tid att peka ut el-parasiterna och låta dem betala hela notan för de elprishöjningar, som de är skuld till. Det har gått för långt, när myndigheter pratar om planerad bortkoppling av i många fall helt oskyldiga hushåll, med följd att frysvaror tinar och barnfamiljer får svårt att sköta sin hygien. Elbilsägare, som känner sig lurade, får väl ställa de ansvariga politikerna till svars, bl.a. Bolund, Stenevi och Farmanbar.

    Ett krav på den tillträdande regeringen är också att den undersöker möjligheten att kräva tillbaka subventionen från elbilsköpare, som har sålt bilarna vidare till köpare i utlandet efter ingen eller obetydlig försträcka i Sverige. Det är ju bidragsfusk, som har främjats av bl.a de nämnda ministrarna. Men det är ingen ursäkt.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Svenska folket börjar förstå vilken situation vi själva försatt oss i när elströmmen börjar kopplas bort.

  2. Jonsson

    Hotell, stormarknader och matställen ska inte få erbjuda ”gratis” laddning av kundernas elbilar. Det ger fel signaler.
    Det är i elområdena 3 och 4 som el behöver sparas. Blir folk i SE 3 och 4 lurade av låga spotpriser där, nu när det blåser?
    För i Svenska Kraftnäts tabeller – nästan i realtid – ser det ut som om sparandet nu sker i SE2.
    Bugg i systemet?

    Svenska Kraftnät tjänar på flaskhalsavgifterna. Är det nåt sorts dubbelspel de kör?
    14 euro stod det i kartan nyss (~153 sek) i elleveransen från SE2. Och det blåser!

    Jag tror också att folk öppnar ögonen först när de ställs inför faktum.

  3. brorson

    Krav på den nya regeringen: Obligatorisk elmätare i alla bilar, vilken mäter all ström som levereras till bilen utifrån, oavsett hemma eller från laddstolpar längs vägen eller från gratisparkeringar vid stormarknader och arbetsplatser. Låt dessa el-parasiter betala för sig, Personer, som kanske aldrig har ägt en bil och som har sparat el under åratal, ska inte bestraffas med höga elpriser för att grannen kör elbil.

    Med detta förslag kan skatt, motsvarande bensin- och dieselskatten för konventionella bilar, påföras elbilsägarna. Genom högre eltariffer än för vanlig hushållsel.

    Ett annat förslag är automatisk avstängning av alla laddstolpar längs vägarna, när det slutar blåsa. De, som varit förutseende nog, att köpa laddhybridbilar i stället för helelektriska kan lugnt köra vidare med förbränningsmotorn.

    Ett tredje förslag är att kräva återbetalning av subventionen på 70.000 kr från elbilsköpare, som sålt elbilen vidare till köpare i andra länder efter ingen eller bara en kort körsträcka i Sverige. Detta är ett bidragsfusk, som har satts i system av somliga elbilsköpare.

    Det är dags att kräva rättvis beskattning på alla bilar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.