Kaos

När det snöar i södra delen av landet blir det ofta kaos på vägarna. Nu tycker de rödgröna samstämmigt att det ska satsas mera pengar på snöröjning i den delen av landet under April månad. Även om det är ganska ovanligt med stora snömängder under denna tid. Miljöpartiet tycker samtidigt att det satsas för mycket på vägarna och att pengar ska föras över till skötsel av järnvägar. Konsekvensen av deras politik verkar då bli mindre pengar till vägarna i norra Sverige för att ha beredskap för snöröjning i April i södra delen av landet ?

14 kommentarer

  1. brorson

    Aprilväder i början av april i de höglänta delarna av södra Sverige ska inte vara en överraskning för statliga myndigheter. Inte heller att tjälen inte har hunnit gå ur jorden i dessa delar av landet. Man får räkna med att snöblandat regn fryser till is på de kalla vägbanorna. Detta borde även infrastrukturministern, Anderas Carlsson, KD, begripa, Samt de ministrar som var före honom. De har lyssnat för mycket på klimatdemagogerna.

    När det snöade i Sahara i södra Marocko i januari för två år sedan, borde snöfall på småländska höglandet 2 april inte vara något otänkbart. En anhörig till mig var där för att rida kamel, men tvingades i stället köra bil i 40 km/h bakom en plogbil. Det var kilometerlånga bilköer bakom plogbilen, inte framför densamma som i Sverige, där fastkörda bilar av alla de slag hindrade plogningen, när den väl kommit igång. Tänka sig: bättre beredskap för snöoväder i södra delarna av detta afrikanska land än i Sverige.

    Nåväl, Marocko är ett muslimskt land, där förnuft och vetenskap får styra, still skillnad mot det avkristnade Sverige, där man har återgått till dyrkan av gamla klimatgudar. Med enorma penningoffer. Där en religion försvinner, kommer en annan i dess ställe. För vad är elektrifierings-vansinnet, om inte en moderniserad version av gamle Asa-Tor, som åkte i sin vagn över himlavalvet och framkallade elektriska urladdningar (åskan) genom att slå på bergstopparna med sin hammare?

    KD-politikerna har bytt ut kristendomen mot nyhedendom. Man lägger enorma pengar på ”klimatomställningen”. Som om människor kunde styra över klimatet, mer än marginellt och lokalt. Förr sa man ”Över klimatet råder endast Gud”. I varje fall styr inte människor över de kosmiska krafter, som styr över klimatet på vår jord. Solaktiviteten, jordens avstånd till solen. energier från yttre rymden. Snöröjning och halkbekämpning borde vara upphandat och klart, när snöoväder väntas, så att jobbet kan påbrjas direkt, när ovädret drar in, innan kilometerlånga köer har bildats.

    Men i stället för att betala vad upphandlingen av denna beredskap kostar, har i synnerhet tidigare regeringar, men även nuvarande regering slösat pengar på vad som inte kan kallas annat än religiös verksamhet. Laddstolparna är vår tids altaren. Koldioxiden är synden och elektrifiering är frälsningen. Pengarna, som har slösats bort på elbilsbonusar och skattebefrielse för elbilar, och före elbilarna de s.k. miljobilarna, kunde ha använts till väghållningen.

    MP, som har ansetts vara ett bilfientligt parti, har drivit på subventionerna till biltillverkarna, i syfte att öka nybilsförsäljningen. De enorma belopp, som reduktionsplikten har kostat bilisterna, kunde i stället ha tagits ut som en tillfällig extra bränsleskatt, som gått till (varför inte?) standardhöjande reinvesteringar på befintliga järnvägar. För att tågen ska komma fram i tid och godstågens konkurrensförmåga i förhållandet till långtradartrafiken hade förbättrats.

    Det handlar alltså om en mycket allvarlig misshushållning och grova felinvesteringar samt ren kapitalförstörelse. Och därtill totalt inkompetenta myndigheter, som inte klarar sina mest grundläggande uppgifter.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Nu tror jag ju inte att ministrar sitter och funderar på när och var det behöver plogas. Om man ska skylla på någon måste det vara Trafikverket.

      • brorson

        När myndigheter under regeringen inte gör vad de ska, och myndigheterna inte ens kan komma överens vem av dem som har befogenhet att ta nödvändiga beslut, är det regeringens skyldighet att besluta om ansvarsfördelningen mellan myndigheterna, i stället för att skälla ut ”undersåtarna”. Och när ansvaret ligger på olika ministrar från olika partier, som tydligen inte kan tala med varandra, borde det vara statsministerns skyldighet att samla regeringen för att ta gemensamma beslut, i stället för att samla den egna partigruppen och kräva absolut lydnad i en struntfråga, som man övertagit från föregående regering. Jag har idag beslutat att aldrig mer rösta på en M-ledd regering, såvida inte M byter partiledare. Någon röst på de rödgröna blir det inte heller, när man dragit undan pengar från underhållet av vägar och järnvägar för att stödja nybilsförsäljningen som ett led i ”klimatomställningen”. Fler bilar och sämre vägar. Totalt kaos i regeringskansliet, oavsett höger eller vänster.

        • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

          Vad konstigt att snöröjningen fungerar i norra Sverige där vi har betydligt större snömängder.

          • brorson

            Ja, verkligen. Men så här illa har de statliga järnvägarna skötts ändå sedan Trafikverket bildades. Ingen beredskap alls, för oplanerade händelser. Trafikverket håller på med upphandlingar i det oändliga. Det finns två möjliga lösningar. Antingen återförstatliga eller upphandla i förväg, så att entreprenörerna har beredskap och kan åka ut direkt. Men sådan beredskap är inte gratis.

          • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

            Det verkar finnas ett politiskt tryck för att omfördela resurser till ökad beredskap för stora snömängder i södra Sverige i April månad.

  2. brorson

    Om ingen tror på det jag skrev om snö i södra Marocko i januari 2023 och plogbilar i beredskap, kommer här en förklaring. Det regnar sällan i detta ökenlandskap, och för det mesta kommer nederbörden i form av regn. Men ungefär vart 20:e är är det kallt nog för att det ska snöa. Det betyder dock inte att plogbillarna används bara en gång vart 20:e år, eftersom man har problem med sandstormar desto oftare. Men det intressanta är, att man har bättre beredskap för snöröjning än Sverige, och att trafiken flöt på hela tiden, trots besökare från hela landet, vilka aldrig hade sett snö förut. Alltså mer trafik än vanligt,

    Att man i detta muslimska land har bättre beredskap för det, som kan ske fastän väldigt sällan, än Sverige har för det som sker desto oftare, borde vara en tankeställare för alla som tror på klimatalarmisternas skräckpropaganda, att vi aldrig mer skulle uppleva en vit vinter. Trots att varje svensk tonåring har sett snö någon gång i livet.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Medborgarna har ett eget ansvar. När det varnas för flera decimeter nysnö och SMHI utfärdar en orange varning så ger men sig inte ut i trafiken med undermåliga däck. Men nu ska staten ta ansvar för alla i alla väder. Som att ge sig ut i snöstorm på fjället och sedan klaga på fjällräddningen.

    • sven

      När aktivismen får råda! Natursidan påstår att vintern blivit 58 dagar kortare i Vindeln i Västerbotten då fakta säger 5,7 dagar på 70 år.
      Var några längre vintrar för 40 år sedan men de var 10 dagar längre.

      • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

        Det sprids mycket desinformation. Tyvärr så får vi betala en del på skattsedeln.

  3. sven

    Tycker att det är frustrerande när staten ska serva människor , vet en familj som köpt ett hus i angränsning till järnvägen och nu processar mot staten om att de ska ha ett staket mot järnvägen. Den måste de väl sett när de köpte fastigheten . Människor kräver att varenda fläck i staden ska vara sandad när det är halt. Föräldrar verkar tro att staten ska uppfostra deras barn också. Vi bor på landsbygden och får klara vår egna plogning och halkbekämpning ,ingen kollektivtrafik som vi kräver ska vara gratis. Vi har fått lära våra barn att inte leka på stora vägen, och vi klagar inte. Har hört att vi får skylla oss själva, ja det får vi men utan detta val hade inte stadsborna mat på sitt bord heller. Stadsbor som får det mesta fixat ,även detta har vi landsbygdsbor betalat skatt för och inte får så mycket tillbaka på

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.