100 dagar

Det är nu 100 dagar sedan vi fick en ny Regering. Det var en spännande valkväll när det först såg ut att bli en rödgrön Regering men att det sedan svängde och blev en blågul majoritet. Vi fick en Regering med stöd av en majoritet i Riksdagen, 176 mandat. Magdalena Andersson hade inte ens stöd av en tredjedel av Riksdagens ledamöter.

Det kunde gått illa. Men vi slapp en energipolitik dikterad av Miljöpartiet. Vi slapp att se Nooshi Dadgostar som finansminister. Ni vet hon som vill avskaffa marknadsekonomin.( Se Norkorea,Kuba och Venezuela). Vi slapp se en satsning på snabbtåg i södra Sverige med ca 400 miljarder. Istället en satsning på vägnät och den befintliga järnvägen. Vi fick en rejäl satsning på trygghet och bekämpning av brottsligheten som i vissa avseenden varit värst i hela Europa.

Det tar ett tag att komma igång. Men nu börjar Regeringen leverera.

 

7 kommentarer

  1. Christer

    Bra sammanfattat.
    Tyvärr verkar det som att både opinionen (tillviss del både väntat och förståeligt) men även media har svårt att förstå att det tar lite mer än 100 dagar att vända den sjunkande skutan S/MP/V(pk) lämnat efter sig.
    Vid tidigare val har ofta förlorande sida pratat om att de lämnat ”ett dukat bord” medan vinnande sida pratat om ”tomma lador”. Efter det senaste valet såg man aldrig sådana påståenden ens från S. Antar att de själva insåg vilken katastrofal sörja de skapat.
    Tror nog att Magda &Co drog en rejäl suck av lättnad när det stod klart att de fått sparken och slapp städa upp efter sig.

  2. Realist

    Ursäkta, vad har de levererat utöver tomma löften?
    En Regering som lovade sänkta drivmedelspriser på en gång samt kompensation för de höga elkostnaderna senast 1 november, löften som dels inte hållit samt att kompensationen bara ges till boende i södra Sverige!

      • Realist

        Men hur kan påstå att de har börjat leverera när de stora frågorna runt drivmedelspriserna och elkostnader var ett stort vallöfte som definite hållit?
        Ditt svar är bara ett konstaterande men ingen förklaring.

        • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

          Tydligen var bensin och diesel för 2023 redan upphandlad för 2023 och därför sänks reduktionsplikten 2024. Den modell som Svenska kraftnät tog fram på order av den förra regeringen var den som snabbast gick att sätta i sjön. Flaskhalsavgifter är pengar som redan betalats in och som nu betalas ut.
          Regeringen har ju sagt att den tittar på situationen i norra Sverige för att eventuellt vidta åtgärder om priserna skenar. Jag tycker att en sänkning av momsen på el eller en sänkning av elskatten vore rimlig.

  3. Realist

    Att komma med efterkonstruktioner då man benhårt lovade bränslesänkningar köper inte jag då man innan man lovar ”guld och gröna skogar” måste ha koll på vad som gäller!
    Sen innebär ju bara ett ”eventuellt” inte att det kommer att varaklart med en rättvis fördelning av reduktionen av elavgifterna!
    Och med en Regering utan ministrar från Norrland så är chansen minimal att det kommer en kompensation till oss!

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Har du läst om Magdalena Anderssons elbluff 2 dagar före valet. Enligt Andersson hade det skett ett genombrott i EU och södra Sverige kunde få halverade elpriser. Enligt Andersson var det hennes regerings agerande som åstadkommit detta. Magdalena Andersson talade mot bättre vetande eller som det också kallas, hon ljög.
      Visst kan man lovat sånt som är svårt att genomföra för regeringen. Med ambitionen är ju att stöd ska utgå.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.