Väg till Stekenjokk

Stekenjokk har blivit ett allt mer populärt turistmål de senaste åren. Pandemin har gjort att fler turistat i Sverige och upptäckt de pärlor vi har i landet.

För att ta sig till Stekenjokk måste man åka bil. Då måste vägarna vara i bra skick. Vägen Vilhelmina-Stalon-Saxnäs-Klimpfjäll-Stekenjokk är bitvis i mycket dåligt skick och bör prioriteras i kommande vägupprustningar. För boende i området är vägens beskaffenhet inte godtagbar. Vill vi utveckla besöksnäringen måste vi ha bra vägar.

6 kommentarer

  1. Kenth

    sträckan upp mot stekkenjokk skulle väl inte plogas i år?
    Dels av ekonomiska skäl…sen av alla turister som stör
    renkavningen(selfies med renkalv mm.)

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Vägen körbar till bron över Saxån vid Stekenjokk. Vägen måste nog snöröjas över fjället om den ska öppnas till den 6 Juni.

  2. Jörgen K

    Det absoluta största problemet över denna vägsträcka är den makabra hållningen där man påstår och fått gehör för att renarna har sitt bästa ”kalvbete” på snön uppe på kalfjället.

    Det har aldrig varit så. Däremot om man med lastbil dumpar av djuren så hinner man kanske ta några bilder innan de försvinner ner i dalgångarna där de brukar vara.

    Konsekvensen efter första pandemiåret då folk ”Hemestrade” är att turisterna sviker nu området vilket syns väl i turistföretagens årsredovisningar. Fjolåret var bedrövligt såvida man inte hade utskänkningstillstånd och fyllde turisterna och på så sätt fick fler övernattningar.

    Vad spelar det för roll vilka satsningar som görs då man i området har ett par som verkligen söker efter 1800-talets isolering med hjälp av mindre vetande kontorsråttor på Länsstyrelserna.

    För varje miljon som läggs på väg efter kusten läggs 150:- på väg i inlandet, det bör gör att folk börjar tänka efter.

    En mera konkret åtgärd borde budgetarbetet delas på hos trafikverket, en för vägar och en för järnvägar. I det fallet kan man inte styra medel på samma sätt som görs idag vilket skulle gynna inlandet.

    • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

      Det stora problemet är att stora summor satsas på vägar och järnvägar vid kusten och väldigt lite i inland och fjälltrakter. Boende i inlandet måste skrika högre!

      • kenth

        Vägar saltas inte i inlandet som vid kusten. Fick svar på det att trafiknängden krävde
        en snabbare lösning vid kusten då olycksrisken var övergripande större där. Underhållet av vägar kanske
        går efter trafikeringsfrekvens.
        Vi skall iaf.vara glad över satsningen på sträckan Stalon-Dikanäs….men som sagt många turister åker den vägen till Kittelfjäll.?

        • Lars Eliasson (inläggsförfattare)

          Vi är glada över upprustningen av vägen Stalon-Dikanäs.Men det har tagit en väldig tid att få det gjort.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.