Vägsatsning

I Regeringens budget för 2023 satsas ytterligare 1 miljard på våra vägar. Behovet av satsningar är enormt då det byggts upp en underhållsskuld under många år. Den nya satsningen är välkommen för att förhoppningsvis förbättra delar av ett dåligt vägnät på landsbygden. Ett bra vägnät är helt nödvändigt för boende och företag.

3 kommentarer

  1. Jörgen K

    Man har tillsatt ”nya” medel nu och då och konsekvenserna uteblir!

    Finner det oerhört provocerande,
    Pengar finns redan, problemet är att alla projekt och upphandlingar ALDRIG klarar budget eller tid.

    Skulle trafikverket fungera, hade inget projekt fått passera budget eller fastställt slutdatum.

    Mellanskillnaden mellan budget och slutkalkyl är ALLTID långt över all logik. Man pratar helst om procent och undviker klara siffror av förklarliga skäl.

    Tar vi de sista 20 projekten i och runt Umeå så pratar vi direkt om miljardtals kronor, inte miljontals, i medel som egentligen saknar förklaringar. De dyker upp som rejäla vinster i boksluten, väl orkestrerade av trafikverkets planerare. Här ställer man sig genast frågan var respekten för skattebetalarnas svett återfinns någonstans….

    I fjällvärlden då ambulansen inte kör, då de inte kan säkerställa patientsäkerhet eller hemtjänsten inte kommer fram syns det inte i media, men hittar man ett potthål i Umeå hamnar det på första sidan. Inlandets vägar består inte bara av E12 från Umeå upp till sportstugan i Tärna som media och Umeåborna tror.

    Så, pengar finns om man skulle kräva duglighet i upphandling och genomförande.

    För samma peng skulle länets vägar underhållas och nya projekt håller budget och blir klara i tid, bra va?

  2. brorson

    Tågbolagen har själva föreslagit en höjning av kilometeravgifterna, som de betalar till Trafikverket, i utbyte mot att banorna, elsystemet och signalsystemet underhålls , så att tågen kommer fram i tid. . De förlorar ju enorma belopp på att hyra in bussar och taxibilar, för att inte tala om alla förlorade trafikintäkter. Men det nobbade MP, som då satt i regeringen och gav i stället extra anslag till Trafikverket, utan att någon har en aning om var de tar vägen. Kanske till provdriften med elektrifierad långtradartarafik parallellt med järnvägarna, som tydligen bara ska vara till för ”regionförstoring” kring de större städerna?

    Sammanslagningen av Banverket och Vägverket till Trafikverket var en total felsatsning av alliansregeringen med Maud Olofsson, C, som ansvarig minister.. C var en lika stor och dyr belastning för alliansregeringen, som MP har varit för de S-ledda regeringarna därefter. Under åtta år har man inte löst problemet, genom att skilja på väg och järnväg, som det var förut med separata statliga infrastrukturförvaltare, samt överföra tågledningen till tågbolagen, som har ett eget kommersiellt intresse av att tågen kommer fram i tid. Vilket Trafikverket inte har.

    Sossarnas förslag om en ”elräkningsakut” är också rena vansinnet. eftersom förslaget går ut på att ösa pengar över elbolagen, som redan har tjänat storkovan på de höga elpriserna. Detta visar att S-ledningen varken vet hur hur en marknad fungerar eller hur den statliga förvaltningen fungerar. Jämför Trafikverket. De har råd att ge anstånd med betalningarna tills det statliga elstödet har betalats ut till konsumenterna .

    En ”elräkningsakut” skulle kanske behövas hos Kronofogden, för de elräkningar, som går dit, så att de hålls åtskiljda från andra skulder och inte leder till betalningsanmärkningar och annat obehag. Och om inga andra lösningar finns, går till skuldsanering, d.v.s tvångsmässig nedskrivning av skulder, som den enskilde ändå inte kan betala. Vilket som regel är ett bättre alternativ för fordringsägaren än personlig konkurs för den skuldsatte. Skuldsanering för företagare finns också. Samma princip: Bättre för fordringsägarna att få en del i stället för inget alls- och kan på köpet behålla den skuldsatte som kund.

    Som f.d. finansminister har Magda varit ansvarig i regeringen för Kronofogden, men har tydligen inte en aaaning om vilka uppgifter denna myndigheter har (förutom att driva in skulder) och hur de fungerar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.