Allsköns funderingar om politik

Bazartaktik och S ödesdigra misstag

Sommaren 2021 riskerade SveTsaren Löfven att förlora i den misstroendeomröstning mot honom som skulle äga rum 7 juli. I sista stund säkrade han dock sin framtid genom köpslående med den politiska vilden Amineh Kakabaveh (v). Det var första gången en regering gjort sig beroende av en enskild riksdagsledamot. Makten framför allt i vanlig socialdemokratisk ordning.

Redan på hösten 2021 avgick Löfven för att släppa fram Magdalena Andersson i god tid inför valet hösten 2022. För att säkra Anderssons statsministerpost måste partiet åter köpslå med Kakabaveh. Det innebar denna gång att man förklarade sitt stöd för kurdiska politiska och militära organisationer som Kakabaveh månar om samt att man skickade över 3 miljarder (!!) skattepengar till kurder i Syrien. Varför tvingades vi skattebetalare betala miljarder för att säkra Anderssons statsministerpost? Varför har ingen tvingat Andersson och partiet att svara på detta?

Löfven var Natomotståndare och Partikongressen beslutade i nov 2021 att fortsätta säga nej till Nato. Dåvarande försvarsminister Hultqvist slog där fast följande:

Det blir inga ansökningar om medlemskap så länge vi har en socialdemokratisk regering. Jag kommer definitivt aldrig så länge jag är försvarsminister att medverka i en sådan process. Det kan jag garantera alla.

Demonstrativt knackade han också med fingret för att övertyga.

I mars 2022 sa dåvarande statsminister Magdalena Andersson att en svensk Natoansökan skulle bidra till att ”destabilisera läget i Europa”. Ansåg hon därmed att Finlands Natoansökan bidrog till det ”destabiliserade läget i Europa”? Ryssland var ju redan i full färd med att ”destabilisera läget i Europa” genom att bedriva krig mot Ukraina. Förklaringen är nog att alliansfriheten blivit en central del i sossarnas berättelse om Sverige som utvalt att spela en huvudroll på världsscenen.

När sossarna några månader senare gjorde en plötslig U-sväng och beslöt att lämna alliansfriheten för att söka medlemskap i Nato, blev det problem. Sveriges stöd till sådana kurdiska partier/militärer som Kakabaveh värnar och sossarna skickar miljarder till fördöms av Turkiet. Erdogan menar att dessa pengar används för att angripa Turkiet militärt.

Våren 2022 behövde sossarna Kakabavehs röst än en gång. Då ville partiet rädda kvar dåvarande justitieminister Morgan Johansson i en misstroendeomröstning. Sossarna tvingades därför offentligt bedyra att deras överenskommelse med Kakabaveh i november fortfarande gällde. På en pressträff efter denna omröstning frågar reportrarna Andersson hur en ny maktpolitisk överenskommelse med Kakabaveh påverkar Sveriges chans att komma in i Nato. Andersson svarar självsäkert:

Avtalet är mellan det socialdemokratiska partiet och Kakabaveh. Det har ingenting med Sveriges Natoansökan att göra.

Är hon verkligen så enfaldig eller gör hon sig bara så enfaldig?

Några månader senare var det dags för Sverige att lämna in en Natoansökan samtidigt som Finland. Andersson och dåvarande utrikesminister Linde med entourage begav sig till Turkiet för att söka Natomedlemskap. Det blev en lång dags färd mot natt. Erdogan såg nu sin chans att använda sitt veto för att vinna eftergifter från länder som kränkt honom. Så länge han kan använda sitt veto, kommer han att göra det mot Sverige, som genom S-regeringens köpslående med Kakabaveh framkallat hans vrede. Hur går hem som bekant. När han släpper in Sverige i Nato förlorar han sin makt inom alliansen.

Det som är svårast att smälta ur turkisk synvinkel är att Sverige gett ekonomiskt stöd och levererat vapen till oppositionella och separatistiska grupper. Oavsett vad man tycker i sak om detta, är det inte underligt att Turkiet reagerar negativt. Med Nato-ansökan fick nu Turkiet tillfället att slå tillbaka där det gör som mest ont för oss. Däremot antogs Finlands Natoansökan utan krångel, men de har inte kränkt Erdogan genom att ingå oheliga allianser med riksdagsledamöter som stöder Turkiets fiender med 3 miljarder svenska skattekronor.

När utrikesminister Ann Linde (S) till sist insåg att Turkiet inte skulle godkänna vårt medlemskap, kom det som en total överraskning för henne. Då började hon gripa efter halmstrån: USA skulle självklart lösa det åt oss, alltså behöver inte vi göra något. Det visade sig ganska snart, att USA inte alls tänker lösa Sveriges dilemma. Det måste vi själva ta ansvar för.

Allt detta hade kunnat undvikas med en ambassadör som varit lyhörd och rapporterat läget hem till UD ovh kanske t o m fört samtal med den turkiska regeringen, innan Nato-ansökan blev aktuell. Att detta inte skett var UD:s och regeringens fel. Linde borde ha agerat proaktivt och inte framträtt som ännu en av S-regeringens naiva ministrar. Följderna av detta utrikespolitiska haveri har stått oss dyrt.

Även Nooshi Dadgostar (v) har kritiserat Linde för att ha försatt Sverige i en utpressningssituation (Ekots lördagsintervju i april 2023). Hon sa också att Vänsterpartiet, som är motståndare till Nato, varit tydliga med att Sverige måste vara väl förberedda inför en ansökan.  V ville se en bred analys av vad det skulle innebära säkerhetspolitiskt för Sveriges försvarsförmåga, internationella åtaganden men också för relationen till länder som Turkiet och Ungern. Men den självgoda S-regeringen lyssnade inte.

Det slutade med att Ann Linde satte sig i en förhandling med Turkiet och skrev på ett avtal utan att vara så förberedd som man bör vara i en sådan situation, sa Dadgostar i intervjun.

I en intervju med SvD i januari i år sa Linde att man borde haft en plan B, C och D och dessutom tänkt på att Turkiet skulle kunna svänga. Så varför hade hon inga reservplaner eller tankar på att Turkiet och Erdogan kunde bli svåra att hantera? Såg hon det inte komma? Och varför tänkte inte S-regeringen längre än till att säkra sin egen makt, när de gjorde upp med Kakabaveh? De borde istället ha tänkt på Sveriges bästa.

26 kommentarer

  1. Drutten

    Ja gåtan att göra sig beroende av en vilde var en gåta så god som någon. Men nu är det ju så att makt berusar och förtjusar så någon gåta att knäcka var det kanske inte utan mer väntat. Ja en del S ministrar har mången gång stått med byxorna neddraga av skam…..eller kanske inte då de flesta av dom nog saknar förmågan att känna skam och det är väl en god tillgång om man ska titulera sig minister och kunna slingra sig och ge svar utan att ha gett svar på en fråga…det är klart det är ju en konstart i sig. Så visst det där med Kakabaveh var svårsmält. Undrar vad S tycker att dom åstadkom under sina åtta vid makten när dom nu hårt kritiserar denna regering vi nu har.

    • Sund (inläggsförfattare)

      Eftersom S inte har ngn egen politik fortsätter de att köra med kritik av dagens regering, som faktiskt har en politik. Vad jag inte förstår är att så många röstar på detta parti.

      • Anders

        Tänk att invandraren förstår vad folk menar fast än det kommer med något stavfel då och då. Men även en låg begåvad import kan ju ha ett rätt då och då. Enligt sosse slöddret så har vi ju bara tagit emot raketforskare och andra högutbildade element.

  2. Helena Nilsson Springare

    Vad konstigt.. det står att du har 4 kommentarer, men det går bara att se två stycken?

    Tycker att ditt kommentarsfält alltid är så intressant.

    I alla fall så verkar det som att många före detta socialdemokrater numrera är just det: Före detta.
    En av de rödaste röda som jag känt i mååånga år pratar numera om att h*n mest känt sig lurad under de senaste åren.
    Där finns det också många intressanta aspekter att lyssna på om både nu och förr!

    Keep it up Åsa. Ha en fin sommar 🌞

    • Sund (inläggsförfattare)

      Låter lovande att många av sossarnas sympatisörer numera inte sympatiserar med S.
      En fortsatt fin sommar också till dig.

  3. Jan Sjöström

    Hej!

    (S) har egen politik. (Avund ger partiet dess livsluft.)

    I allt handlar (S) budskapet om att makten tillhör partiet.
    Det är och förblir verksamhetens hela syfte. (På så sätt
    är partiet alltid i opposition mot allt.)

    I ett samhälle så svårt präglat av partiets egen nyttor blir
    verklig verklighet ointressant, av detta skäl blir det alltid
    sekundärt att förhålla sig till – annat av mindre intresse.

    Vi – den betalande delen av kollektivet Svenskar ser i
    förskräckelse på när mediala agendastyrda proffstyckare
    ger motivet till den anarki som alltid kommer ur brister
    på samhällsviktig nytta. (Hur är det möjligt att dom inte
    ser och förstår, tänker vi.)

    Partiet består av en samling individer som ser likriktning
    av åsikt som primär. Inga andra gudar än partiet (S) är i
    allt ett budskap som är enkelt nog för många att förstå.

  4. Jonsson

    Jag håller med dig. Och oroas.
    Socialdemokraternas agerande kommer med stor säkerhet, att bli ödesdigert för Sverige Varför tänkte de inte på Sverige, utan köpte denna dyra röst? Jo, för att det är socialdemokraternas modus operandum, Partiet först (oavsett hur) och därefter tryggad reträttplats för partitopparna i FN, Swedbank, LKAB (eller hos Apple, som för baklava-diggaren Ann Linde).
    Nato är väl också motståndare till PKK?
    Vidare kommer Putin att fortsätta pressa Erdogan. Tobias Billström och Ulf Kristersson, kommer att försöka slå knut på sig själva. Till ingen eller liten nytta.
    Tredje världskriget finns om hörnet. Socialdemokraterna befinner sig i sin tidskapsel, anno 1968.
    Det senaste decenniet har varit ett sorgligt kapitel för landet, misslyckade naiva (feministiska?) regeringar. Vi kommer att nå botten innan det evt. kan vända. Kan det vända?
    TV-nyheter just nu handlar bara om klimatet, ökenhettan. Så Bidens skänkta klusterbombers effekt kan komma att överraska redaktionerna!
    ”Vi tänkte inte på Sverige, vi sänkte det” det kan bli valparoll för (S) inför nästa val, för utopin om en ny världsordning lever på Sveavägen. Sverige bara måste ta täten, som brukligt, även om det slutar i en parodi. Kålrötter, är väl swede?

    • Sund (inläggsförfattare)

      Mitt i prick!! Maktalenas bästa är långt viktigare än Sveriges väl och ve, Linde i huckle är en parodi och Strandfjällan, drYgeman och Molgan en belastning för svensk politik. Hur kan så många rösta på dem?

      • Mique

        Jag konstaterar, att du anser dig ha ensamrätt till personangrepp, nedvärderande epitet och allmänt trams!

          • Mique

            Jag hade en egen blogg för snart tio år sedan. Tyvärr blev jag tvungen att stänga den, på grund av allt hat och alla hot som den sverigedemokratiska internetsvansen riktade mot min hustru, våra barn och barnbarn. Det är ett mycket känt faktum, att internettroll med kopplingar till det sverigedemokratiska propagandamaskineriet inte skyr några som helst medel, till att trycka ner personer med andra åsikter än sverigedemokraternas. Din blogg tycks ha blivit en samlingspunkt för internettroll!

  5. Jonsson

    Vilka politiska åsikter, och kritik på makthavare, får man då enligt internet-moralpolisen i vk:s bloggar äga och yttrandefritt – utan påhopp med naziststämpling, framföra angående anslutningen till Nato och krigsfaran?

    Sedan länge (1990-tal) finns rekommendationen att inte publicera uppgifter, bilder, namn och adress på egna och andras barn.
    Mique polisanmälde naturligtvis hoten? Saken utagerad?
    Hela Sverige står inför ett reellt militärt hot nu. Då förväntas vi i åldern 16-70 försvara landet och livnära och skydda oss själva. Dock tycks det finnas delad mening om den aktuella verkligheten, och lösningen verkar bara vara bitter munhuggning. Eftersom folket inte fogat sig och därför röstat fel, dvs valt bort rättskaffens S och godhjärtade L? Tänk då exv. på Bengt Westerberg, så klarnar det nog.
    Paret Löfven var förresten i länet nyligt. Vi är på rätt väg, men det kan ta lite tid. Ungefär så löd rådet. När man trodde att Löfven var ute ur bilden , eller åtminstone på semester!

    • Sund (inläggsförfattare)

      Delade meningar om verkligheten och att beskriva verkligheten som den är har tyvärr blivit ett problem i Sverige idag. Det är ’obra’.

          • Drutten

            Kan inte se någon lösning på detta så länge människor styr på jorden. Näää …nu var jag lite dödgrävaraktig. Förresten har jag länge ansett att det hade räckt med S och M att välja på i riksdagsvalet då hade alla kunnat förutse vad utfallet blir i förd politik. Övriga partier ställer bara till oreda och ingen röstberättigad vet vad för politik som kommer att föras och efter valet blir besvikelsen och frustrationen oändligt stor.

          • Sund (inläggsförfattare)

            Ja, det hade nog räckt med S och M, men jag har svårt att se att detta skulle hända.

  6. Jonsson

    Kanske minskat antal riksdagsplatser hjälper?
    Spärren får gärna höjas också. Så att det svider att manipulera medelst stödröster.
    Det blev jämnt skägg i spanska valet, och svårt att styra landet. Det kostar på att göra upp med småpartier. Och politiken går i baklås.

    • Sund (inläggsförfattare)

      Vådan av småpartier har länge präglat svensk politik. DÖ och JÖK-boet är skräckexempel på detta.

  7. brorson

    Enmanspartier uppstår genom uteslutningar och avhopp. Personkryss ger osäkerhet bland väljarna vem man har röstat på och fördröjer rösträkningen. Nuvarande småpartispärr (4 %) ger minst 14 ledamöter till minsta parti. Re4geringen består f.n. av 24 ministrar, vilket är för mycket för rejäla diskussioner inom regeringen före beslut- Jag föreslår:

    1. Antal riksdagsledamöter sänks från 349 till 275.
    2. Systemet med personkryss avskaffas.
    3. Småpartispärren sänks till 1 %, vilket ger minst 3 ledamöter.
    4. Varje parti får ställa upp med bara en lista i varje valkrets.
    5. Valdagen flyttas från söndag till fjäre lördagen i september.
    6. Utlandsröstning samt röstning i annan vallokal än den egna ska ske senastf fredag samma vecka och skickas under natten till valdagen.
    7. Ett preliminärt valresultat bör då vara klart senast söndag förmiddagoch et definitiva senast mändag kväll.
    8. Regeringsbildningen ska ledas av den senast valda talmannen, med hjälp av de senast valda vice talmännen. Nya talmän väljs, när den nya regeringen har valts.
    9. Så snart mandatfördelningen mellan partierna är klart, vilket normalt bör vara klart redan , söndag kväll, ger talmannen den mest sannolika nya statsminisern i uppdrag att föreslå övriga ministrar.
    10. Den nyvalda riksdagen samlas tidast tisdag efter valdagen. förutsatt att ministerlistan är klar senast måndag kväll, annars senast dagen efter det att ministerlistan är klar, dock senast måndag nästa vecka.
    11. Först väljs den av talmannen föreslagna nya satsministern, därefter de av statsministern föreslagna övriga ministrarna.
    12- Därefter bordläggs frågan under två dagar (48 immar) varefter ny omröstning sker. Varefter frågan bordlåggs under tre dagar /72 timmar). varefteren sista och definitiv omröstnings sker.
    13- Den nyvalda regeringen beger sig omedebart till konselj hos kungen, som bekräftar att den nya regeringen har tillträtt.
    14- Riksdagen väljer samtidigt nya talmän.
    15. Om regeringsbildningen enligt ovan misslyckas ska talmannen göra högst fyra nya försök med högst tio dagars mellanrum.
    16. Misslyckas även detta ska nyval hållas.

  8. brorson

    Oavsett vad man tycker om den då förda politiken, hade Sverige en stabil regeringsmakt, så länge vid hade socialdemokratiska enpartiregeringar, som stöddes av Vpk. Regeringsmaktens förfall började med den första borgerliga regeringen på 44 år, där statsministern själv (C-ledaren Tiórbjörn Fälldin) var den gökunge,som ledde förfallet.

    Förfallet accelererade efter valet 1998, när Göran Persson ledde
    en socialdemokratisk enpartiregering, med V som dörrmatta och MP som utpressare. Förfallet accelerade ytterligare med de borgerliga fyrpartiregeingarna med Fredrik Reinfeldt som ett slags semi-ditator och C som fördärvare- Förfallet accelerade sedan med de S-ledda tvåpartiregeringarna, där MP tagit över C:s roll som fördärvare – och V förväntades fortsätta att agera dörrmatta.

    Så fick vi DO och JÖKen och slutligen Tidö-sloattsavtalet med SD som en något motvillig dörrmatta åt en M-ledd minorietsregering, som består att ett stort och två pyttesmå partier. Varför inte, när regeringen ändå är en minoritetsregering, en moderat enpartiregering med tre stödpartier (SD + KD + L)?

    Enligt regeringsformen (grundlag) ska en nyvald riksdag samlas på 15:e dagen efter valdagen, men det kan bli senare om rösträkningen drar ut på tiden. Den nyvalda riksdagen ska inom två veckor pröva om statsministern fortfarande har riksdagens förtroende. Först därefter börjar talmannens arbete med att hitta en ny statsminister, vilket kan dra ut på tiden hur länge som helst. Denne ska sedan han valts presentera sin ministerlista för riksdagen, som alltså inte ska välja ministrarna, men när som helst kan rikta misstroende mot enskilda ministrar.

    Denna grundlag, som stiftades 1974, vekar gjord för ett land, som inte ens hade järnvägar, med vilka man kan skicka kallelser till riksdagsledamöter i avlägsna landsändar, att de ska infinna sig i Stockholm.Men som fortfarande hade en enväldig kung, som i en fungerande regerings frånvaro, själv kunde ta besluten i brådskande ärenden. Detta är bakgrunden till att jag har funderat på en ny grundlag avseende riksdag och regering.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.