Allsköns funderingar om politik

Kränkthetens härjningar

Det är inte bara inflationen i ekonomin som ökat. Också användningen av ordet ’kränkt’ har ökat dramatiskt så här i koranbränningarnas tid. Shejk Ali Hassan Khazem i Beirut intervjuades förra veckan i Rapport om koranbränningarna i Sverige och krävde att FN ska ingripa. Han krävde också internationell lagstiftning mot allt ’kränkande’ av koranen.

Som ett brev på posten attackerades Sveriges ambassad i Libanon med en molotovcocktail (?) för några dagar sedan. Tursamt nog antändes den inte, men det var en tydlig signal om att man inte kan ’kränka koranen’ eller skämta om Muhammed utan att det leder till allvarliga konsekvenser.

Den 1 augusti attackerades en turkisk kvinna anställd på svenska konsulatet i Izmir, Turkiet, av en man som ansökte om visum. Kvinnan skadades allvarligt. Ett par veckor tidigare attackerades svenska ambassaden i Iraks huvudstad Bagdad av hundratals personer och ambassaden sattes i brand, men ingen person skadades fysiskt. Attacken i Irak skedde mot bakgrund av de koranbränningar som ägt rum i Sverige.

Även i Sverige hävdar många idag att de ”känner sig kränkta”. Det förekommer dagligen intervjuer i allehanda medier t ex med idrottspersoner, politiker, gängkriminella, människor av olika färg, form, härkomst och religion, hbtq-personer, vita män m fl, som säger sig ha blivit kränkta.

Så vad innebär ’kränkande behandling’? Det kan t ex innebära ”nedsättande ord, ryktesspridning, förlöjligande, slag, sparkar, knuffar, utfrysning eller hot”. Kränkande behandling kan förekomma på t ex på arbetsplatsen eller digitalt t ex på sociala medier.

’Kränkande behandling’ enl ovanstående definition är sålunda ingen ny företeelse, men orden ’kränka, kränkt, kränkande, kränkthet och kränkande behandling’ har varit ovanliga i svenskan till relativt nyligen. Jag gissar att sociala medier starkt bidragit till att ord relaterade till ordet ’kränka’ har fått en så snabb och omfattande spridning idag här.

I landet Lagom finns inte så många ’drama kings & queens’ som låter blodet och känslorna svalla, i synnerhet när någon skämtar eller förlöjligar vår religion, Bibeln, Jesus, Påven etc. Vi har ett stort mått av impulskontroll och hetsar inte upp oss i första taget till skillnad från bokstavstrogna fundamentalister, som kan ta till vapen och angripa våra ambassader eller utfärda dödsdomar, s k fatwas, mot dem som ’kränker’ deras religion.

I augusti 2007 publicerade Nerikes Allehanda en av de ursprungliga teckningarna som ingick i en serie föreställande profeten Muhammeds ansikte på en rondellhund. Teckningarna gjordes för en utställning med rubriken Hunden i konsten, men Vilks bidrag stoppades.

Sverige är inte det enda landet som fått känna på vad som kan hända när bokstavstrogna fundamentalister drar ut för att hämnas mot dem som haft mage att förolämpa eller skända islam och Muhammed.

Redan i februari 1989 utfärdades en ’fatwa’ (dödsdom) av Irans Ayatollah Khomeini via Radio Teheran. Budskapet var att författaren Salman Rushdie måste avrättas för att boken Satansverser var hädisk. Rushdie överlevde ’fatwan’, men så sent som förra året utsattes han för en knivattack som skadade hans ena öga under ett framträdande i delstaten New York. Han tvingades tillbringa 6 veckor på sjukhus efter attentatet, har förlorat synen på ena ögat och kan inte längre använda ena handen.

I september 2005 publicerade den danska dagstidningen Jyllands-Posten 12 satiriska teckningar av profeten Muhammed. Det orsakade stor ilska och upprördhet bland muslimer. Ilskan tog fart på allvar, när Saudiarabien kallade hem sin ambassadör från Danmark i januari 2006. Kraftig kritik kom från den muslimska världen från individer såväl som från organisationer och regeringar, vilket i sin tur påverkat handeln mellan länder i Mellanöstern och företag i Skandinavien.

I januari 2015 utförde en islamistisk terroristgrupp ett terrorattentat mot den franska tidskriften Charlie Hebdo, som bl a publicerat satirteckningar av profeten Muhammed. Terrorattentatet dödade 12 personer och skadade 11. Totalt utsattes tidningen för tre terroristattacker; 2011, 2015 and 2020 som hämnd för ett antal kontroversiella seriebilder föreställande Muhammed.

På Ledarsidorna.se läser jag idag (14/8) en mkt intressant och relevant ledare av Johan Westerholm: ”Så förlorade Sverige det första slaget i kulturkriget”.

Westerholm tar bl a upp president Macrons hantering av hoten och terrorn:

I fallet med attentatet mot Charlie Hebdos redaktion 2015 och det efterföljande mordet på gymnasieläraren Samuel Paty valde Frankrikes president Emmanuel Macron att markera hårt mot OIC-länderna och inte minst Turkiets president Recep Tayyip Erdogan.”

Vår regering bjöd istället in OIC till digitalt möte och dialog nyligen.

Macron valde på ett tidigt stadium att ta initiativet till vad konflikten handlade om och gav inte motståndaren någon möjlighet att sätta sin bild på franskt territorium och i fransk media. 

Begrepp som frihet, jämlikhet och broderskap ställdes mot motståndarens narrativ som handlade om islamofobi, rasism och religionsförtryck.”

Våra politiskt ansvariga och Säpo har däremot använt fundamentalisternas språkbruk.  På en pressinformation (26/7) sa C-O Bohlin, minister för civilt försvar, bl a följande:

“De skändningar av kopior av koranen som skett har upprört ett stort antal människor.”

Igår uttalade sig Säkerhetspolisen i SVT. Susanna Trehörning, biträdande chef för kontraterrorism och författningsskydd. Trehörning menade att krisen som uppstått var på grund av skändandet av heliga skrifter.”

Johan Westerholm (14/8):

En inte oväntad utveckling där det snarare står bortom allt rimligt tvivel att Sverige påbörjat en reträtt från varje krigs första försvarslinje. Slaget om ordet och berättelsen. Narrativet om vad allt handlar om. Såväl ministrar som chefstjänstemän har idag helt underkastat sig motståndarens definitioner. Och därmed förlorat det första slaget.

Jag instämmer helhjärtat i Westerholms analys och slutsatser och rekommenderar varmt läsning av hans Ledarsidorna.se

13 kommentarer

    • Sund (inläggsförfattare)

      Tack för referensen! Kollar den senare idag.
      Nu har jag sett och lyssnat: mkt intressant, relevant, insiktsfullt och verklighetsanknutet. Dessutom föredömligt rakt på sak!

      • brorson

        En invandrares syn på sitt förra hemland (Iran) konflikten mellan öst och väst samt Sverige, vad som har hänt med Sverige. En delvis svårsmält analys av dessa ämnen i den en timme långa intervjun. Man bör nog lyssna två gånger. Jag uppfattade ingenting av det han sa som felaktigt .Iran är inget arabland. Iran är trots den stenhårda islamistiska diktaturen det mins islamiserade muslimska landet. Samma sak hörde jag för nästan 20 år sedan av en f.d. imam, från Iran, vilken bytt religion och blivit kristen präst. Ett kortare steg än man kan tro. Enligt honom är islam en tunn fernissa över Irans gamla, kristna kulturarv.

        Enligt den intervjuade invandraren, som det har gått ovanligt bra för i Sverige (Han är advokat) är den svenska lagstiftningen, särskilt strafflagen och migrationslagarna, gjorda för ett land som upphörde att finnas för 20 – 30 år sedan, Det landet hette Sverige och låg lite avsides från resten av världen och var en nästan overklig idyll. Han var särskilt kritisk mot hur lätt det är att bli svensk medborgare och hur svårt det verkar vara att frånta personer som inte borde vara svenska medborgare att ta ifrån dem deras svenska medborgarskap.

        Han nämnde en sak, som jag inte känt till sedan förut, nämligen att personer med helt okänd identitet kan bli svenska medborgare efter åtta år i Sverige, De behöver alltså inte ens ljuga .Men den som ljuger kan bli svensk medborgare redan efter fyra – fem år, och behåller sitt svenska medborgarskap, även om lögnen avslöjas. Vilket jag visste sedan tidigare. Och så även att domstolarna i många fall inte klarar av att döma brottslingar till utvisning, eftersom den nödvändiga informationen finns hos Migrationsverket.

        Jag har själv i tidigare debatter föreslagit att besluten om utvisning flyttas från – i denna typ av administrativa ärenden inkompetenta – brottmålsdomstolarna till en särskild avdelning inom Migrationsverket Närmast som av en slump skev jag flera kommentarer den 7 aug. under Åsas förra inlägg med egna förslag om reformering av reglerna för svenskt medborgarskap. Lättheten att få och behålla ett svenskt medborgarskap är en i diskussionen förbisedd starkt bidragande orsak till den skenande brottsligheten i just Sverige.

        Vi har givit bort vårt land till utlänningar, Men inte vilka utlänningar som helst, utan de mest kriminella.

        • Sund (inläggsförfattare)

          Att vi ’givit bort vårt land’ och beviljat medborgarskap utan rim och reson till ’hött och bött’ visar vidden av oansvariga politikers galenskap. Nu måste det bli en radikal förändring och alla som inte har rätt att vistas i Sverige måste ut så fort som möjligt.

  1. brorson

    Kränkt är ett ord med många betydelser, eller vad sägs om de här:

    -¨ Det ryska flygplanet kränkte aldrig svenskt luftrum, men kom så nära, så att nu måste vi gå med i Nato för att skydda oss mot nya kränkningar.
    – Att gå med på Turkiets krav för att släppa in Sverige i Nato hade varit en kränkning av asylrätten.
    – Att neka Momika tillstånd att bränna Koranen vore att kränka hans mänskliga rättighet att som utlänning göra vad han vill i Sverige.
    – Att säga i en predikan i kyrkan att pedofili är en synd är en kränkning av alla pedofiler.
    – Ett förbud mot sådana predikningar är ingen kränkning av religionsfriheten, eftersom religionsfrihet betyder frihet från religion.,

  2. Jonsson

    I landet Lagom följer vi pliktetiken, gyllene regeln. Det är även en svaghet att tappa kontrollen här.
    Att kränka är en del av yttrandefriheten, så de kränkta känner sig nog rättmätigt träffade.
    Kränkandet kan också slå bakut, som för Ecce Homo-konstnären. Att Carl Bildt och Vatikanen, markerade mot vernissagen i Riksdagshuset, var en vindil i jämförelse mot dödshoten. Här gällde det enbart kristendomen.
    Konstnärens budskap var nog inte enbart att sexa till det i kyrkan, hon ville inkluderas, genom att kränka.
    Men religionerna utmanas av en ny världsordning, och folk reagerar när de inser detta.
    Mobbare blir kränkta när de avslöjas, eller får mothugg.
    Förmodligen saknar de flesta fokus i livet, eftersom skola, arbete och vardag tar all tid. Först när vi når medelåldern börjar vi fundera över Livsgåtan, som Anders Wallensten, hur vi ska bli lyckliga. Då ska vi börja meditera och uppskatta naturen. Det kanske är fel strategi. Vi kan istället ställa meningslösa krav, kriga oss nöjda och glada. Vara oss själva helt enkelt, istället för att dämpa oss med skogsbad.
    Alla som blir kränkta blir inte offer, många blir istället arga. Det måste man kalkylera med.
    Jag är inte beredd att dö för andras yttrandefrihetsyttringar (det finns väl en gräns vid hot- och terroryttringar). Jag vill veta deras agenda – ordagrant, inte halvkvädna visor. Jag är inte heller beredd att dö för politiska missar från tidigare godhetsregeringars nedmonteringar och principlöshet.

    • Sund (inläggsförfattare)

      ”Alla som blir kränkta blir inte offer, många blir istället arga. Det måste man kalkylera med.” Precis!
      ”Jag är inte heller beredd att dö för politiska missar från tidigare godhetsregeringars nedmonteringar och principlöshet.” Inte jag heller och jag hoppas att en majoritet av ’det sovande folket’ delar vår uppfattning.

  3. Leif

    Finns liksom svenskare saker att blogga sånt här. Känns som du/ni är lite fixerade, var ni inte Sverigevänner? Maten? Inflationen? Alla konkurser? Hallå?

    • Sund (inläggsförfattare)

      Istället för att lägga tid och energi på en blogg du ogillar, föreslår jag att du startar en egen blogg, där du kan skriva om ”maten, inflationen och alla konkurser”. Lycka till!

  4. brorson

    Frågan om svenskar är en folkgrupp i hetslagens bemärkelse har prövats bara en enda gång av en domstol, Norrköpings tingsrätt. Som kom fram till att så är fallet, men att svenskar i egenskap av majoritetsfolk måste tåla värre kränkningar än andra folkgrupper, varför hetsaren frikändes.

    Det var visserligen ingen prejudicerande dom, men speglar rättspraxis, hur svenska domstolar resonerar. Detta är allvarligt, eftersom rasistiska motiv och liknande leder till hårdare straff i brottmål. Det betyder att om offret för misshandel, gruppvåldtäkt eller förnedringsrån är en svensk är det ett mindre allvarligt brott än om offret är en utlänning.

    Man bortser helt från att en ensam svensk, som angrips av ett gäng utlänningar, faktiskt är en minoritet i den situationen, att andelen svenskar i vissa bostadsområden nu är under 10 %,samt att andelen svenskar inom hela befolkningen minskar. Men kommer svenskar som folkgrupp verkligen att få ett stärkt lagskydd, när svenskar även sett till totalbefolkningen har blivit en minoritet.

    Och det kan gå fortare än vi tror, när sjukvården prioriterar ”könsbyten” framför förlossningsvård, samt abortvillighet framför förlossningar vid rekrytering av barnmorskor. Barnmorskor, som trots bristen på barnmorskor, nekas jobb i Sverige – inte sällan av manliga S-politiker, som kallar sig ”feminister” får jobb i Norge Vilket bidrar till nedrustningen av förlossningsverksamheten och ökar svenska kvinnors tveksamhet att föda barn.

    Utländska kvinnor från fattiga länder och med låg utbildning och dåliga kunskaper i svenska, är det alldeles självklart att kvinnans uppgift är att ”stå vid spisen och föda barn”. Om de ens förstår vad som menas med ”kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp”, så är det bara för vita kvinnor. En av alla dessa manliga ”feminister” heter Tobias Baudin. Han är partisekreterare hos S och beskyller SD för att sprida konspirationsteorier om ett ”folkutbyte” i Sverige.

    De nuvarande regeringen är inte bättre, när den uppenbarligen tycker att det är viktigare att döda än att föda, Nu ännu ett mångmiljardpaket med vapen till Ukraina.

  5. kenth

    Likadant när ”metoo” blev ett begrepp som användes i många fall felaktigt.
    Kände sig en kvinna kränkt eller inte tillfreds med helgens skoj så stället för
    att visa utåt mot sina väninnor att denne misslyckats användes ”metoo” i många
    fall felaktigt för att slipa känna skam o oro vad omgivningen skulle tycka.
    Även inom vardagslivet blev många stämplad en stämpel som de flesta inte
    kunde tvätta bort fast de friats och förstörde mångas liv.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.