Hybricon avslutas – dags för nya elbussar!

2010 anordnade jag tillsammans med några vänner en temadag om framtidens kollektivtrafik i Umeå. Vi hade en budget på 16 000 kr. En av dem som vi lyckades övertyga om att presentera sin idé var grundaren av Hybricon. Där lanserade han för första gången konceptet med snabbladdningsbara elbussar.

Resultatet av temadagen kunde inte ha blivit mer lyckat – Umeå kommun nappade på idén och därmed började snabbladdningsbara elbussar rulla på Umeås gator!

 

Hybricon först in – och först ut:

De bussar som först presenterades och lanserades av Hybricon var innovativa på så många sätt. Man låg långt fram i tiden med ”luftridåer” vid dörrarna för att hålla bussen varm och energiförbrukningen nere. Snabbladdning på ändhållplatser på 6 minuter, bränslecellsteknik och vätgas ifall batterierna tog slut, modulsystem som digitalt förvarnade om en komponent började slitas, elmotorer i hjulen, etc.

Men Hybricons stora utmaning allt sedan dess start var ekonomin. Knappt hade de första bussarna ens levererats förrän Hubricon gick konkurs och köptes upp. Hybricon förändrades, bussarna som levereras nu är på många sätt annorlunda än ursprungstanken, och under åren har allt fler fel dykt upp. De sista åren har kantats av enorma problem med just dessa bussar vilket drabbat resenärer och busschaufförer. Det var också dem som till slut slog larm och med all rätt.

Sammantaget är jag väldigt glad att Umeå vågade testa en ny idé med ny teknik. Tack vare oss som pionjärstad har andra följt efter och nu finns en marknad för snabbladdningsbara elbussar.

Den senaste uppphandling vi genomförde var en stor sådan – 25 snabbladdningsbara elledsbussar. Denna gång var det ett annat företag som vann upphandlingen.

 

Dags för en ny upphandling:

Det var tråkigt att UKF tvingades avsluta avtalet med Hybricon på förtid. Men det är viktigt nu att vi så snart som möjligt ser till att införskaffa nya snabbladdningsbara elbussar för att ersätta Hybricons, och kanske rentav gå vidare med elektrifieringen av vår lokaltrafik. Från Miljöpartiets sida vill vi inte se en återgång till dieselbussar.

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.