En fast förbindelse över Kvarken har av och till lyfts över flera decennier. Men det senaste året har frågan blivit alltmer uppmärksammad. Den finska regeringen har tillsatt en utredning och flera utspel har gjorts av ledande politiker på båda sidor av Kvarken.
En fast förbindelse – vad tycker ni i MP lokalt?
Av och till när vi möter lokala väljare får vi frågan. Självklart är man intresserad av att veta hur de lokala partierna ställer sig till en fråga som på senare tid fått stor medial uppmärksamhet. När dessutom frågan om en ny havsplan för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet skulle tas fram av Havs- och vattenmyndigheten skulle tas fram dök frågan om Kvarkenbron upp – För att Umeå kommun så angeläget redan nu ville få till ett större reservat över Kvarken.
Frågan var uppe i kommunstyrelsen och i media kunde man läsa om Umeå kommun – som en sammansvetsad enhet – till starkt stöd för en fast förbindelse över Kvarken.
Så frågan är högst relevant – är vi alla för en fast förbindelse? Eftersom vi i MP Umeå och jag som gruppledare har en avvikande uppfattning kände vi ett behov att förtydliga det i ett pressmeddelande där vi lade fram våra argument:
1.Sverige har en krisande infrastruktur som i synnerhet drabbar Norra Sverige. Vår järnvägsinfrastruktur är snart i katastroftillstånd vilket får stora konsekvenser för våra invånare, industri, näringsliv och vår försvarsförmåga.
2. Umeå kommun borde lägga all fokus på att prioritera detta och kräva av den svenska regeringen en rejäl skärpning! Vi måste ha fullt fokus på upprustning av befintlig infrastruktur och satsning på viktiga infrastrukturprojekt för Norra Sverige.
4. Vi bär starka band med Finland och i synnerhet Österbotten. Vi är stolta över att Umeå tillsammans med Vasa satsat på en välfungerande färjeförbindelse över Kvarken. Den är oerhört viktig!
4. En fast förbindelse över Kvarken skulle bli världens längsta över hav – längre än tunneln under Engelska kanalen, som förbinder 70 miljoner invånare i Storbritannien med den Europeiska kontinenten. Vi är tveksamma till att det är så realistiskt som det framställs.
Men så idag får jag läsa en ledarartikel från Ola Nordebo som överraskar mig. För där sker en felaktig tolkning av vårt pressmeddelande – som om att det handlade om ett frustrerat MP i vårt samarbete med S – vilket är fel!
Vi har ett välfungerande budgetsamarbete med Socialdemokraterna. Och vi jobbar gemensamt målmedvetet för Umeås hållbara utveckling utifrån budgetramarna. Vi har även i vårt samarbete och som två olika frågor friheten att tycka olika i frågor utanför vårt budgetsamarbete där vi inte är överens. Den fasta förbindelsen över Kvarken är ett sådant exempel.
Med anledning av denna märkliga tolkning av vårt pressmeddelande väljer jag här att publicera det rakt av i min blogg:
PRESSMEDDELANDE: Rusta upp vår krisande infrastruktur är viktigare än att drömma om en Kvarkenbro
Det är otroligt viktigt med välfungerande kommunikationer över Kvarken. Vi bär starka kulturella och historiska band där Kvarken haft en viktig roll i våra nära relationer mellan Österbotten och Västerbotten, mellan Finland och Sverige. I en tid med förändrat säkerhetsläge och andra globala utmaningar behöver vi stärka våra band än mer.
Jag är väldigt stolt över att vi kommunpolitiskt – tillsammans med Vasa – hade modet att investera i en robust färjeförbindelse över Kvarken och i vår nya färja. Vi lyckades få till en modern förbindelse med hög kvalitet och god kapacitet som bär sig ekonomiskt, säger Nils Seye Larsen, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Umeå.
En fast förbindelse över Kvarken däremot är ett storhetsprojekt som saknar motstycke i Europa. Världens längsta fasta förbindelse över hav. Längre än tunneln mellan Storbritannien och Frankrike, som förbinder 67 miljoner människor med den europeiska kontinenten. Mer än fyra gånger så lång som Öresundsbron som förbinder Sverige med Europa.
Utifrån befintliga projekt med fasta förbindelser i Europa torde slutsumman för detta projekt landa på en bra bit över 100 miljarder kr. Det är ytterst tveksamt att det går att räkna hem ekonomiskt.
En försvårande faktor är att infrastrukturen i Sverige är så pass eftersatt. För vad hjälper det med ännu snabbare kommunikationer från Finland till Umeå om man sedan bromsas upp i Sverige – söderut, västerut eller norrut?
Samtidigt som vi drömmer om ett nytt storhetsprojekt är hela den svenska infrastrukturen – i synnerhet i norra Sverige, kraftigt eftersatt. Järnvägsinfrastrukturen är snart i ett katastroftillstånd, säger Nils Seye Larsen.
Underhållet är kraftigt eftersatt och nödvändiga investeringar skjuts på framtiden. I 30 år har MP drivit på för Norrbotniabanan, nu sitter vi fortfarande och väntar på spåret. Nya Ostkustbanan längs södra Norrlandskusten är direkt nödvändig för norra Sverige och vår industri, trots det står vi och stampar. Malmbanan är kraftigt eftersatt, likaså Tvärbanan och Inlandsbanan. Lägg därtill viktiga vägförbindelser i norra Sverige med en undermålig standard som behöver åtgärdas.
Den kraftigt eftersatta infrastrukturen får direkta konsekvenser för vår industri och näringsliv, Sveriges ekonomi, omställningsförmåga – och försvarsförmåga.
Umeå borde lägga all fokus på att kräva av regeringen att få infrastrukturen i Norra Sverige till att fungera. Vi är inte i ett läge där vi kan drömma om ett nytt storhetsprojekt.
Försvarsargumentet är dessutom tveksamt. Med Rysslands invasion och krig i Ukraina har vi återkommande sett hur broar blivit en enkel måltavla. Där färjor alltmer varit säkerhetsgaranter för transporter när broar sprängts. Där delar jag det svenska försvarets uppfattning, säger Nils Seye Larsen.
Senaste kommentarerna