Grön industrirevolution i norr – tack vare Miljöpartiets politik

För några veckor sedan fick vi publicerat en debattartikel i Norran där vi beskrev hur den starka industriutvecklingen i Norr- och Västerbotten hänger ihop med Miljöpartiets politik. Återkommande har vi mötts av gnäll och fördomar, men valt att jobba på för en politik som vi tror på. Som utvecklar och moderniserar hela Sverige. Nu börjar vi se resultatet.

Grön industrirevolution i norr

Batterifabriken Northvolt i Skellefteå och fossilfritt stål och järn i Norrbotten är alla exempel på projekt och etableringar som kommer bidra med tusentals jobb till norra Sverige. Det vi ser hända just nu är en grön industrirevolution som inte skulle tagit fart utan Miljöpartiets politik. Nu vill vi växla upp klimatomställningen i norr ytterligare genom rejäla satsningar på grön infrastruktur – det är hög tid att färdigställa Norrbotniabanan.

Innovativa satsningar inom industri och näringsliv har under de senaste åren ploppat upp som svamp här i norra Sverige. Gemensamt för majoriteten av satsningarna är att de på olika sätt bidrar till klimatomställningen. HYBRIT och H2 Green Steel i Norrbotten satsar på tillverkning av fossilfritt stål, Northvolt i Skellefteå planerar förse marknaden med batterier nödvändiga för elektrifieringen och LKAB satsar vidare på produktion av fossilfritt järn. Att satsningarna hamnat just här är ingen tillfällighet. Förenklat kan det förklaras av den stora tillgången av billig grön el samt två politiska satsningar: de så kallade Industriklivet och Klimatklivet. Med andra ord – miljöpartistisk politik. 

Nu är det dags att ta nästa steg. Inför förhandlingarna om den nationella planen för infrastrukturen prioriterar vi att färdigställa Norrbotniabanan. När banan är färdigbyggd så halveras restiderna upp längst Norrlandskusten. Det blir lättare att hälsa på vänner och släkt högre upp i landet och vi får tillgång till ett större utbud av jobb, utbildning, kultur och evangemang. 

Norrbotniabanan fanns med i den nationella planen redan 2005, men sträckan lades tyvärr på hyllan av den gamla Alliansregeringen. Om så inte varit fallet hade vi troligen redan idag kunnat gå på tåget i Umeå och vara framme i Luleå drygt en och halv timma senare. Nu blev det inte så, men desto viktigare att slutföra detta projekt en gång för alla. 

Med Norrbotniabanan kommer vi när pandemin är över kunna resa klimatsmart och smidigt. Men tågbanan är så mycket viktigare än så, särskilt för de gröna satsningarna som växt fram här i norr. För en välfungerande marknad behövs smidiga och effektiva godstransporter. Norrbottniabanan beräknas minska transportkostnaderna med 30 procent och minska koldioxidutsläppen med 80 000 ton per år. Det motsvarar en minskning av växthusgasutsläppen från inrikestransporter i länet med ungefär 15%.

Men Miljöpartiet nöjer sig inte där. Vi förstår att bra utveckling behöver en förståelse för helheten. Detta gäller också för järnvägsfrågan. Vi behöver ökad kapacitet och underhåll i hela järnvägsnätet. Annars riskerar förbättringar på ett ställe att begränsas av flaskhalsar på andra ställen. Vi behöver till exempel satsa på Inlandsbanan och Tvärbanan för att säkra flödet av gods från omlastningscentralen i Storuman.

Klimatsatsningarna inom industrin samt förverkligandet av Norrbotniabanan och andra järnvägssatsningar är två sidor av samma mynt: den gröna industriomställning som sker i Västerbotten och Norrbotten. 

De globala trenderna är tydliga. Preem har dragit tillbaka sin ansökan om att bygga ut raffinaderiet i Lysekil för att istället storsatsa på biobränslen. Vattenfall ska lägga ned det nybyggda kolkraftverket utanför Hamburg. I somras hotade den amerikanska fondjätten Blackrock att avsätta ordförandena i 55 olika bolag, däribland AB Volvo, för att de är för långsamma i omställningen till fossilfritt. Med sådana här trender handlar klimatpolitik inte bara om att bevara våra ekosystem och vårt klimat. Det handlar också om att bevara svenska jobb och företag. Vi kommer fortsätta med den politik som stödjer att norra Sverige tar täten i klimatomställningen.

Zacharias Tjäder (MP), Region Västerbotten

Nils Seye-Larsen (MP), Umeå kommun

Terese Isaksson (MP), Robertsfors kommun

Hans Brettschneider (MP), Skellefteå kommun

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.